Teardrop Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Hei, Kjøpte meg en klokke på fra en selger i USA via ebay. Til min store skuffelse fungerer den ikke i det hele tatt. Skal kontakte selger men vet ikke hva jeg kan kreve, at jeg sender den tilbake og får pengene tilbake? Kan jeg kreve at selger betaler frakten tilbake, eller må jeg stå for den? Kan selger velge å sende meg en ny vare i stedet, og må jeg da betale moms enda en gang? Så lurer jeg på det med momsen, den er vel tapt for altid selv om jeg sender varen tilbake. Hvordan gjør jeg det hele i praksis. Vet ikke helt hva jeg skal skrive til selger. Hva er vanlig å skrive på engelsk. At varen ikke fungerer og hva jeg forventer at selger gjør? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Skriv til selgeren at varen ikke fungerer, og at du vil ha ny vare, eller pengene igjen. Om jeg ikke tar helt feil er reglene til Ebay slik at du må sende varen i retur, om ikke selgeren er grei og lar deg slippe dette. Dessverre kan det hende at du selv må stå for portoen, men selgeren er pliktig til å akseptere retur av en vare som ikke er solgt som anvist. Om selgeren nekter kan du opprette sak mot selgeren. Ebay er godt beskyttet mot dette, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Momsen er nok tapt om du sender varen tilbake og får pengene igjen. Man kan ikke forvente at selgerne på Ebay skal kunne de idiotiske tollreglene vi har i Norge, men om du får ny vare tilsendt må du ihvertfall sørge for at selgeren merker tollskjemaet med en pris på under 200 kr, så du ikke betaler moms for samme vare to ganger. Endret 9. februar 2013 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
kjensen Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244985&epslanguage=no For å få refundert toll og avgifter ved retur eller bytte av varer kjøpt på internett, må du kunne dokumentere at varen er fortollet inn i Norge og at den er sendt i retur. Hvis en vare som tidligere er fortollet inn i Norge blir sendt tilbake til utlandet, kan du søke om å få avgiftene refundert. Du må selv gjøre en avtale med selger om at han aksepterer returen. Du kan få avgiftene refundert hvis selgeren gir deg en ny vare i bytte og du fortoller denne inn i Norge eller hvis selgeren godtar å heve kjøpet. Søknad om refusjon av avgifter sender du til tollregionen der du bor. 1 Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Skriv til selgeren at varen ikke fungerer, og at du vil ha ny vare, eller pengene igjen. Om jeg ikke tar helt feil er reglene til Ebay slik at du må sende varen i retur, om ikke selgeren er grei og lar deg slippe dette. Dessverre kan det hende at du selv må stå for portoen, men selgeren er pliktig til å akseptere retur av en vare som ikke er solgt som anvist. Om selgeren nekter kan du opprette sak mot selgeren. Ebay er godt beskyttet mot dette, så det er ikke noe problem. Blir til at jeg sender den i retur, men skal jeg ha hele beløpet jeg betalte til selger tilbake, eller bare det jeg betalte for varen og ikke det selger betalte for å sende den til meg? Hva skriver jeg på tolldeklarasjonen når jeg skal sende til USA? Er det noen beløpsgrense for tollfri innførsel som jeg må passe på der? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Blir til at jeg sender den i retur, men skal jeg ha hele beløpet jeg betalte til selger tilbake, eller bare det jeg betalte for varen og ikke det selger betalte for å sende den til meg? Hva skriver jeg på tolldeklarasjonen når jeg skal sende til USA? Er det noen beløpsgrense for tollfri innførsel som jeg må passe på der? Er ikke helt sikker. Har aldri mottatt defekte varer, men Ebay har egne forum du kan spørre på. Folk har som regel svært god peiling. Når jeg sender varer til utlandet bruker jeg bare å skrive 20 dollar som verdi, og krysse av som gave. Ingen som har klaget på dette tidligere, og varen har alltid kommet frem. Endret 12. februar 2013 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Dette ble bare mer og mer rot. Retunerte varen, men den kom aldri fram til selger igjen, så jeg må annse den som tapt:( Kan søke om erstatning fra Posten men får vel neppe igjen det jeg opprinnelig skulle ha. Selger vil vel sikkert ikke returnere noe penger til meg heller når vedkommende ikke får varen. Endret 29. april 2013 av Teardrop Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Registrerte du en sak her? http://resolutioncenter.ebay.com/ Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 1. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2013 Registrerte du en sak her? http://resolutioncenter.ebay.com/ Nei, fikk ikke gjort det før det var for seint:( Hva skal jeg skrive på erstatningskravet til Posten? Beløpet jeg betalte for den inklusive frakten hit? Det er jo det den var verd for meg, siden det var det jeg skulle fått igjen dersom selger hadde mottat den i retur, men siden den var DOA så er den vel ikke verdt stort i seg selv. Må jeg sende med utskrift fra Paypal som dokumentasjon? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Nei, fikk ikke gjort det før det var for seint:( Hva skal jeg skrive på erstatningskravet til Posten? Beløpet jeg betalte for den inklusive frakten hit? Det er jo det den var verd for meg, siden det var det jeg skulle fått igjen dersom selger hadde mottat den i retur, men siden den var DOA så er den vel ikke verdt stort i seg selv. Må jeg sende med utskrift fra Paypal som dokumentasjon? Ble pakken sendt med sporing? Uten sporing så vil du nok ikke få noen erstatning fra Posten. Men jeg ville ihvertfall gitt selger dårlig karakter, siden selger og har et ansvar. Lenke til kommentar
nannasin28 Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 kan du søke om å få avgiftene refundert. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Ble pakken sendt med sporing? Uten sporing så vil du nok ikke få noen erstatning fra Posten. Men jeg ville ihvertfall gitt selger dårlig karakter, siden selger og har et ansvar. Ja, den gjorde det, og alikevel klarer de ikke å finne den. Men det står at erstatningen er 44,5 SDR plus frakt og det er jo ikke halvparten. Etter som om dette har dratt sånn ut i tid, så virker det som om det er for seint å gi selger karakter:( Så jeg må nok avskrive det som et bomkjøp og bli mer skeptisk til å handle slike steder. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Du kan kjøre chargeback via paypal, si at du ikke fikk varen som avtalt. Gjort det før, og det gikk fint. Høres jo rart ut at de ikke "finner" varen du sendte, kanskje de ikke vil finne den heller. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 5. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2013 Men hva skriver jeg til selger? Jeg skulle få pengene tilbake om jeg retunerte varen, noe jeg også gjorde men den kom jo aldri fram. Kan jeg fortsatt kreve å få beløpet refundert? Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Du må ta det gjennom paypal. Si at selger solgte deg en vare som ikke fungerte, du returnerte den med sporing og selger nektet for å ha mottatt den selv om den har ankommet. Eventuelt kan du ta det gjennom kort leverandøren din, jeg betaler f.eks med american express, og har opplevd å ikke få varen , eller at jeg fikk noe helt annet, og fikk tilbake pengene av de uten noe problem. Bare si at du har blitt scammet. Hvor mye kostet klokken din? edit: Som regel så er ebay og paypal på din side i sånne saker, og de kommer mest sannsynlig til å be selger refundere pengene til deg. Søk på "dispute ebay". https://www.google.no/search?q=dispute+ebay&aq=f&oq=dispute+ebay&aqs=chrome.0.57j0l3.1921j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Endret 5. mai 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Du må ta det gjennom paypal. Si at selger solgte deg en vare som ikke fungerte, du returnerte den med sporing og selger nektet for å ha mottatt den selv om den har ankommet. Eventuelt kan du ta det gjennom kort leverandøren din, jeg betaler f.eks med american express, og har opplevd å ikke få varen , eller at jeg fikk noe helt annet, og fikk tilbake pengene av de uten noe problem. Bare si at du har blitt scammet. Hvor mye kostet klokken din? edit: Som regel så er ebay og paypal på din side i sånne saker, og de kommer mest sannsynlig til å be selger refundere pengene til deg. Søk på "dispute ebay". https://www.google.no/search?q=dispute+ebay&aq=f&oq=dispute+ebay&aqs=chrome.0.57j0l3.1921j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8 ' Men problemet er at det jo er postverket (USPS) som har rotet bort pakken, og derfor kan vel mottaker nekte å tilbakebetale noe når jeg vedkommende ikke har fått den defekte varen tilbake. Det var litt over 1000,- kr. 1 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hvordan vet du det? Hva er sporingsnummeret? Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Fordi den har stoppet opp et sted underveis, den kom fram til riktig by, men så er det ikke tegn til den lenger. Fylte inn skjema for etterspørring og etter noen uker fikk jeg til svar at det ikke hadde lykkes med å finne pakken... Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Så lenge mottaker ikke har mottatt pakken, så plikter han ikke å betale noe tilbake nei. Det stemmer. Det er avsender som står ansvarlig for pakken til mottaker har kvittert på at han/hun har mottatt den. Du må i så fall rette krav om erstatning mot UPS, men jeg vet ikke hvordan deres policy er i forhold til pakker og forsikring. 1 Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Pakker som blir sendt med Posten til utlandet (CarryOn) er forsikret for 40 SDR + 4.5 SDR pr KG. 1 SDR = 8.72 NOK. Du får nok ikke noe mer enn det dessverre! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå