Gå til innhold

Splittboks på tv-signal

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en stor biltema antenne som faktisk fungerer helt perfekt, men jeg ønsker å få tv-signal i stova oppe. Jeg ser på den antenna så er det 1 uttak, og det vil si skal jeg få signal oppe må jeg ha en splittboks.

Men vil ikke da signalet bli dårligere når kabelen splittes, for i stuen nede fulgte det med antenne forsterker, og signalet blir betydelig svekket når den er av, og da vil vel signalet i stuen oppe være meget dårlig? Noen anbefalinger til hva jeg kan gjøre?

Er forøvrig Riks TV jeg har, og signalet er brukbart her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kabelen splittes deles signalenergien seg i to, slik at halvparten av signalet går i hver sin ledning. Dette er nok ikke relevant for deg.

Det du bør legge opp er en veggkontakt til hvert rom, og så må den siste veggkontakten på signalkursen (i enden av coax-ledningen) ha en termineringsmotstand. Antenneforsterker skal alltid sitte så nær antenna som mulig, men det greieste er å unngå å bruke denne. Siden TV-signalet ditt er digitalt, er det egentlig ikke signalnivået alene som er viktigst, men heller signalkvaliteten (lite bitfeil). Dette ser du i menyen på Riks-TV mottageren, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...