Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har begynt på Cipralex. Noen andre som har erfaringer?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også forskjellig fra person til person. Jeg merket veldig lite bivirkninger når jeg startet på de. Effexor som jeg ble satt på får noen år siden var helt jævlige, holdte på å svime av hver gang jeg reiste meg opp, ble helt vanvittig trøtt av de, kunne sove 18-20 timer i døgnet.

Lenke til kommentar

Bivirkningene er ofte det selve terapeutiske med medikamentet :) Så får man jo måle om bivirkningene er mer negative en positive for individet. Er feks en langvarig depresjon, med tanke på at en depresjon kan lage forandringer i hjernen, eller medikamentet som gir en forandring. Kanskje også en frihet til å rette på problemet som skaper depresjonen. Det rare med medikamenter er jo ofte at man får "fri" og i det øyeblikket ikke gidder å gjøre noe med problemet. Lykkepille betegnelsen blir løsningen istedet, og som regel så blir medikamentet løsningen på resten av livet? De fleste er jo "bedagelig anlagt". Når man får "fri" så fortsetter man jo bare bruke det, selv om problemet er der. Man finner bare en måte å tolerere det sammen med et medikament. Er det da en kur?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Min erfaring så langt (4 uker):

Etter et og et halvt år med intens angst og deperesjon greide jeg og gå til legen uten alt for mye angst. Ja det er mange som ikke greier og gå til legen grunnet det. Jeg tenkte lenge at det jeg følte var ikke verdt og gå til legen med. Det er en helt annen histrorie. I bunn og grunn er det angsten jeg sliter med nå.

Begynnte med SSRI medikamentet Escitalopram fra Actavis (som Cipralex) den 23 April. Jeg hadde noen gode dager før og etter legetimen (følelsesmessig).

Først en uke på 5mg:

Bivirkninger:

- Veldig lett hodepine, kjentes ut som noe som trykket på toppen av hodeskallen. Men trenger ikke noen form for paracet/ibux

- Øyne i kryss / kunne ikke fokusere.

- Vanskelig og holde ereksjon, treg sædutløsning (svært vanskelig).

- Spenninger i lår og kjeve (spesielt under bilkjøring).

- Drømmene følels mer virkelig, bedre detaljer. Drømmer hver natt og lengere.

- Lett apatisk.

- Veldig tørr munn når blodkonsentrasjonen av Escitaloparm er på det høyeste. Fra 4 timer til 8 timer etter inntak.

Gode virkinger / placeboeffekt:

- Selv om pulsen skyter i taket og puster mer så brydde jeg meg ikke noe særlig om det.

- Småangsten ble mye mer svekket. Føler bare et lite "knyting" før det fort går over.

Etter ca 4 dager ble birvirkningene mye mindre.

Så begynte jeg på 10mg:

Bivirkinger:

- Lett generell hodepine.

- Treg sædutløsning

Hodepinen kommer av og til tilbake, men mer generell og over hele hodet i ny og ned. Jeg bruker ikke og ha hodepine i det dagelige, så litt irriterende er det. Men den er så svak at man lett glemmer den av. Går fra veldig lett til lett.

Virkinger:

Siden humøret er litt mer flatet, så blir jeg litt lettere happy (eller føler ingenting).

Etter 5 dager på 10mg var bivirkingene redusert igjen. Understellet virker, morgen ereksjonen er kraftig som før + random ereksjoner og ingen / veldig liten treg utløsning.

Etter rundt 10 dager på 10mg:

Tror ikke det er noen virking lengere, ikke engang en bivirking.

Angsten er tilbake. Mer intens panikkangst.

Var på jobben 13 Mai og fikk et moderat angstanfall, tårer og repeterende tankegang. Ble såpass lei av angstannfall at lettere selvmordstanker kom tilbake, dette varte ut dagen.

Dagen etterpå hadde jeg oppfølgningstime. Jeg fortalte henne hva som skjedde, men jeg får selvfølgelig ikke ut alt jeg vill si om følelsene.

Nok engang fortalte hun at det finnes folk som sliter overalt rundt meg, ja det gjør det nok tenkte jeg. Men det finnes folk som har det bedre!

Hun fortalte meg noe om et eller annet kurs for angst som vanligvis starter opp på høsten og våren. Jeg greide ikke og få med meg hva navnet var (muligens navnet på metoden).

Samme dagen:

Ble så redd at jeg måtte bare komme meg ut av huset og kjøre til en venn for og overnatte der (veldig veldig dumt og kjøre, var "naken" i bilen + høy fart). Tårene trillende og skjelvingen. Jeg vill si at det ikke var noe av det største, men lengstvarende angstannfallet jeg har hatt. Det var noe selvpåført med litt triste tanker som startet det hele.

Jeg ble dødsredd, jeg var så sikker på at nå var hodet ferdig, at jeg skulle legges inn. Var redd for at jeg skulle skade noen eller meg selv. Men jeg ville bare dø.

Gjenerelt så bruker panikkangsten og komme helt pultselig uten noen form for tankekjør.

Dagen etterpå på 16 Mai:

Ble hjemme. Var så utkjørt. Følte at jeg kunne ha komment meg til arbeid, men greide det ikke. Følte meg helt ubrukelig og noen tårer trillet litt...

Men i det dagelige så føler jeg meg mer normalisert enn før.

Legen har sendt hendvisning til pyskolog, men ikke noe svar til nå. Lurer på hva som egentlig skal skje nå frammover.

Så 17 Mai ble jeg hjemme.

Jeg venter enda på at det skal hjelpe. Noen vill si at man føler seg gal der og da under et angstannfall, men jeg føler meg ikke gal. Men det er jo akkurat det gale personer tenker om seg selv.

Jeg er gal. Anonym poster: 0cd61877e6dd7a648df2248fb2fb2c80

Lenke til kommentar

Har gått på Cipralex i 5 månder, økte fort til 20mg uten så mange bivirkninger enn et forsivnnende dårlig sexliv. Syntes ikke den gjorde så mye for meg, hadde oppturer på 10mg som varte i noen dager, og det samme da jeg økte til 20mg.

For rundt 4 uker siden ble det lagt til Wellbutrin 150mg, ingen virkning. Så for en snart 2 uker siden ble dosen Wellbutrin økt til 300mg, samtidig som jeg kuttet Cipraen ned til 10mg. Trodde jeg skulle gå på en smell da jeg droppet dosen, men merket ingenting til det. Wellbutrinen var det som skulle til, humøret har begynt å stabilisere seg og dagene ser mye lysere ut. Ingen bivirkninger på Wellbutrin heller som mange kaller for happy horny pills, og kan veie opp for den biten på Cipra som er et SSRI.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Har i dag begynt på Cipralex (Escitalopram Actavis), og jeg lurer på noe. Bivirkningene som noen referer til i tråden, hvor en får panikkangst, er det slik at en kan få det, selv om en aldri har hatt panikkangst? Har aldri opplevd panikkangst, og håper jeg aldri gjør det heller, men jeg blir litt redd når jeg leser en del av innleggene i tråden (har lest alt som ligger i denne tråden).

Selv har jeg problemer med depresjon, og sosial angst. Gikk først til legen pga mage problemer, har så gått igjennom to tester (koloskopi og gastroskopi), hvor det viser seg at det ikke er noe fysisk galt med kroppen min. Den eneste logiske forklaringen på problemene med magen er rett og slett psykiske, og derav har jeg nå begynt med Cipralex, som jeg skal gå på fra og med idag 22. april til og med 19. mai, hvor jeg skal tilbake å prate med legen.

Har jeg noe å frykte? Har opplevd migrene og kraftig hodepine idag. Hodepinen var så ille at ble skikkelig desorientert, og var redd for å besvime.

Anonymous poster hash: b4ad4...4bf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...