Gå til innhold

Garanti på skjerm ved backlight bleeding


Oly

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en BenQ 24" LED XL2411T, som er en helt kanon skjerm så lenge man ser vekk fra littegrann backlight bleeding nede i venstre hjørne.

 

Det er ikke mye backlight bleeding på denne, men jeg er nok den typen person som ikke tolererer en eneste pikselfeil eller uhumskheter når det gjelder skjermer.

 

Hva sier garantier om backlight bleeding sånn generelt? Jeg har hørt fra gammelt av at når det gjelder pikselfeil, så må det være 4 eller mer av dem før skjermprodusenten vil behandle dette som en garantisak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noen faste bestemmelser når det gjelder baklys.

Er mulig noen andre har et bedre svar, men jeg skjønner ikke helt hvordan man skal måle dette ift. hvilken standard fabrikanten har tenkt seg.

Her vil det vel gå på "skjønn", eller med andre ord at man tar opp saken dersom man ikke er fornøyd, med salgsstedet så får de undersøke om nivået er normalt eller ikke.

Dersom skjermen er designet med vel mye baklys og det ikke faller i smak kan man jo som oftest angre kjøpet dersom man handler innenfor de rammer som gjelder.

 

Når det gjelder pikselfeil er det litt forskjellige standarder avhengig av fabrikant, men butikken er så vidt jeg vet pålagt å informere om hvilken ISO standard som gjelder for det man kjøper.

Har du 1 død piksel MIDT på skjermen tror jeg du vil få byttet den nesten i alle seriøse butikker, så selv om mange opererer med minimum 5 pikselfeil, spiller det veldig stor rolle hvor nærme midten av skjermen feilen(e) er.

Det har også blitt mere vanlig å selge panelene med 0 pikselfeil garanti, noe butikken så fall pleier å opplyse om ganske tydelig.

 

ISO info: http://en.wikipedia....iki/ISO_13406-2

Endret av MeepTheSheep
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en BenQ 24" LED XL2411T, som er en helt kanon skjerm så lenge man ser vekk fra littegrann backlight bleeding nede i venstre hjørne.

 

Det er ikke mye backlight bleeding på denne, men jeg er nok den typen person som ikke tolererer en eneste pikselfeil eller uhumskheter når det gjelder skjermer.

 

Hva sier garantier om backlight bleeding sånn generelt? Jeg har hørt fra gammelt av at når det gjelder pikselfeil, så må det være 4 eller mer av dem før skjermprodusenten vil behandle dette som en garantisak.

Hei, har samme skjermen og har ikke opplevd noe bleeding på min. Har du prøvd å kalibrere skjermen ved å stille inn farger osv ? Hadde masse color bleeding med standard innstillingen på skjermen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...