Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Halsbetennelse - Paracet? Ibux?

Cooky

Anbefalte innlegg

Har hatt litt vond hals de siste dagene, og litt smerter ved svelging.

Igår fikk jeg et skikkelig ubrudd:

Det gikk som en vanlig dag, jeg var i møte hos John Doe, og med en gang jeg kom hjem ved 14:00- tiden ble jeg skikkelig dårlig sånn helt plustelig.

Jeg følte meg syk/fikk feber, og ble kvalm.

Jeg la meg ned på sofaen i noen minutter og følte meg umiddelbart bedre. Men så ble det verre igjen.

Jeg fant meg en bøtte, tok en afipran (som hadde 0 effekt), tok litt sterkt beroligende, og la meg.

Etter 15-30 min ble spyttproduksjonen i munnen og kvalmen min så høy at jeg til slutt kastet opp.

Det hele var over etter 3-6 timer, da jeg endelig sovnet. Etter denne tid hadde jeg kastet opp tilsammen ca. litt over en halv bøtte med mageinnhold.

Jeg har ALLE symptomene på halsbetennelse.

Så enten må jeg ha halsbetennelse eller halsbetennelse OG omgangssyke (som virker til å være over nå).

Jeg har smerter overalt (spesielt i øre, hals, svelg og tunge/munn).

Hva foreslår dere at jeg gjør? Og tror dere dette er en baterie eller virus?

Kan jeg finne ut på en prøve (om jeg tar den på mandag) hva dette er? Slik at jeg kan være ganske sikker på at det er det jeg tror det er?

Smerten er en del/kraftig redusert nå etter at jeg tok 1000mg paracet og 800 mg Ibux for ca 30 min siden. + at jeg har sugd på en del DOC halspastiller siden idag tidlig, noe som har vært en del effektivt for svelg og halssmertene.

Men når det gjelder å få ned hevelser som jeg ikke vet den nøyaktige definisjonen av, men som jeg tror jeg har en del av i svelget.. hva er best? Ibux eller Paracet?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med inntak av små mengder av alkohol?

Har bare inntatt 40 mg Somac, 2000 mg Paracet, 800 mg Ibux og maks 6-8 mg Rivotril de siste 1-12 timene (tar vanligvis 12 mg daglig, og gjort dette i over 1 måned nå).

Spør ikke om hva som er å anbefale, men om dette kan gjøre situasjonen bedre?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Høres ut som en klassisk streptokokkerinfeksjon slik du beskriver det. Har slike runder et par ganger i året selv. Gå til legen, dette er en rutinesak for de. Tar typ. 10 minutter, og du går nesten garantert ut av legekontoret med en resept på en 6-10 dagers antibiotikakur. Den virker etter et par dager.

Lenke til kommentar

Hvordan er hva med legevakt? Du kan ringe og si hva som er greia, så får du tid senere på dagen, eller så er det akutt, og du kommer med en gang. Det hender at de sier at du kan vente til senere, men om du ikke har det så kult at det gjør noe, kan du si at du kommer med en gang.

Tips; når noen spør hvor vondt det gjør på en skala fra 1-5, ikke svar 5. Alle svarer fem, uansett. 1 er vondt, typisk skikkelig mageknip. 5 er så vondt at synet er uklart, piping i ørene og du har problemer med å holde deg bevisst. Man stiller det spørsmålet fordi det er viktig å vite hvor vondt du faktisk har, ikke fordi noen syntes synd på deg hvis du har mer vondt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...