Gå til innhold

Inkasso husleie

peacee

Anbefalte innlegg

Hei sitter midt i en knipe her.

nettopp gått på en økonomisk smell hvor jeg betaler ned gjeld på totalt ca 6000 i måneden. har flyttet hjem og ut av leiligheten.

nå fant huseier ut at det stod et parr husleier ubetalt så han mener jeg skal betale alt altså ca 25000 innen 5 dager eller så sender han det til inkasso.

jeg skrev til han at jeg har ingen mulighet å betale alt men kunne betale det ned med ca 5000 i måneden siden jeg ikke har penger til mer.

han sa innen 4 dager skal du betale 10000 ellers går han videre med saken.

noen som har noen gode råd på hva jeg kan gjøre?

har ingen mulighet å betale mer en 5000 fra og med den 1'ste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forliksrådet i stedet for inkasso? What? Det er to forskjellige ting. Forliksrådet kan stadfeste at det foreligger tvangsgrunnlag, inkassofirmaet kan bare forsøke å inndrive via namsfogden, som jeg antar er det du sikter til. Ofte tar inkassobyrået saker til forliksrådet. Det du sier gir med andre ord ikke særlig mening.

Lenke til kommentar

Forliksrådet i stedet for inkasso? What? Det er to forskjellige ting. Forliksrådet kan stadfeste at det foreligger tvangsgrunnlag, inkassofirmaet kan bare forsøke å inndrive via namsfogden, som jeg antar er det du sikter til. Ofte tar inkassobyrået saker til forliksrådet. Det du sier gir med andre ord ikke særlig mening.

Hvem meg?

Han skrev at han skulle sende resten av husleien til inkasso.

og neste melding sa han bare å ta saken videre.

lurte bare på hva jeg skal gjøre??? :)

Lenke til kommentar

Svaret var til svortevik, ikke deg.

Er du enig i at du faktisk skylder ham disse pengene? I så fall har ikke saken noe i forliksrådet å gjøre. Da er det gjeld som all annen gjeld, og den er forfalt, så du må finne en måte å få utsatt/delt opp betalingen på. Du kan ikke tvinge huseier til å gjøre det, og om det går til tvangsinndriving begynner namsmannen å selge tingene dine. Det er ikke noe særlig.

NAV-kontoret i din kommune er pålagt å gi økonomisk rådgivning. Vurdert å gå til dem?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja og nei er en vanskelig historie. men i teorien ja jeg skylder.

hvis det blir tvangsindrivelse har jo ikke di mulighet å ta mer en jeg klarer å tjene da eller åssen funker det siden jeg går på provisjon?

å selge tingene mine er jo bare å kjøre på, har nå for tiden ingenting :p

Lenke til kommentar

De kan ta beslag i eiendeler... Pluss at det er masse stress... Siden du da skylder inkassobyrået penger gir de deg aldri fred. Renter på renter og regning på regning...

Spør om dere kan få til en nedbetaling.. Da betaler du sånn 2000 i måneden i en periode også lever du på brød og vann. Så tar du en lærepenge til neste gang.

Lenke til kommentar

De kan ta beslag i eiendeler... Pluss at det er masse stress... Siden du da skylder inkassobyrået penger gir de deg aldri fred. Renter på renter og regning på regning...

Spør om dere kan få til en nedbetaling.. Da betaler du sånn 2000 i måneden i en periode også lever du på brød og vann. Så tar du en lærepenge til neste gang.

er det jeg forslo at jeg kan ta 5000 hver måned. da er det knapt vann og brød men da fikk jeg beskjed om at 4 dager må jeg betale 10000 ellers går saken videre.

Lenke til kommentar

Ok. Har du fått en formell regning?

Husk at du først må få en ordinær regning med frist, så to purringer, så inkassovarsel på frist med 14 dager.

Og disse fristene starter ikke å løpe før du først mottok regningene i postkassen.

Synes det hele høres suspekt ut. Hvordan i allverden kan utleier ha "glemt" ett par husleier, det henger bare ikke på greip.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja og nei er en vanskelig historie. men i teorien ja jeg skylder.

Dere har vel blitt enige om en fast husleie som skal betales per måned? Har du betalt husleien skylder du ikke noen penger. Har du ikke betalt husleien så skylder du penger. Det er ikke snakk om noe "i teorien" med det.

hvis det blir tvangsindrivelse har jo ikke di mulighet å ta mer en jeg klarer å tjene da eller åssen funker det siden jeg går på provisjon?

Tvangsinndrivelse ligger langt frem i tid. Dersom du ikke betaler husleien vil förste skritt väre at han kan sende det til inkasso, samt at han kan si opp leieavtalen slik at du må finne et nytt sted å bo.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Husk at du først må få en ordinær regning med frist, så to purringer, så inkassovarsel på frist med 14 dager.

Dette er feil. Rettslig inndriving kan starte allerede etter forfall (varsel om tvangsinnkreving med særlig tvangsgrunnlag, tvangsfullbyrdelsesloven pgf 4-18). Inkassobyråene skor seg på perioden imellom, og inntektene deres avhenger av hva de gjør i saken (altså hvilke brev de sender), men det er da altså ikke påkrevd.

Og disse fristene starter ikke å løpe før du først mottok regningene i postkassen.

Feil. Fristene starter å løpe ved brevets dato.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er feil. Rettslig inndriving kan starte allerede etter forfall (varsel om tvangsinnkreving med særlig tvangsgrunnlag, tvangsfullbyrdelsesloven pgf 4-18). Inkassobyråene skor seg på perioden imellom, og inntektene deres avhenger av hva de gjør i saken (altså hvilke brev de sender), men det er da altså ikke påkrevd.

Rart at hver eneste regning jeg har hatt så er det forfall, purring og så inkassovarsel.

Feil. Fristene starter å løpe ved brevets dato.

Det er ikke riktig. Fristen starter fra du først har mottat brevet og vurdert det.

Lenke til kommentar

Hvilken dato fristen beregnes fra skal jeg ikke si noe om, men dersom det ikke er særlig regulert i lover utgangspunktet alltid datoen det ble sendt/datert, så den som hevder noe annet får vise til en lovtekst som støtter det synet.

Hva gjelder når rettslig inndrivelse kan igangsettes, så er ikke "jeg har alltid opplevd x" noe gyldig argument for at det er eneste korrekte løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å ha lest hele tråden.

Man kan ikke etter 5 dager bare sende innkrevningen videre til inkasso, inkasso er beste steg etter en purring, og imellom dette er det tidsfrister (som jeg ikke husker nøyaktig), men ihvertfal lenger en 5 dager

Lenke til kommentar

Rart at hver eneste regning jeg har hatt så er det forfall, purring og så inkassovarsel.

At noe alltid skjer er ikke det samme som at man er rettslig forpliktet til å gjøre det slik. Kreditorer har sterke økonomiske incentiver for å kjøre en inkassoprosess (gebyrmessige erstatningsrettigheter er vel mellom tre og fire ganger de faktiske direkte kostnadene på en purring, mer på en betalingsoppfordring).

Det er ikke riktig. Fristen starter fra du først har mottat brevet og vurdert det.

Se eksempelvis tvangsfullbyrdelsesloven pgf 4-18 (frist regnes fra brevet er sendt), gjeldsbrevloven pgf 5 (1) (2) (pliktig til å betale straks kreditor sier fra, ikke når han har hatt tid til å sette seg inn i brevet).

Eller, med andre ord: Nei.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...