Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leilighet eid av flere, den ene parten skal ta over

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg eier en leilighet sammen med en annen person. Vi står begge som eiere av leiligheten og som lånetakere på lånet vi har. Vi bor sammen i leiligheten, men denne personen ønsker nå å flytte ut, og planen er at jeg tar over både leilighet og lån. Det er ikke skrevet kontrakt eller på andre måter avtalt hva som skal skje ved et eventuelt salg.

I den forbindelse har jeg et par spørsmål dere kanskje kan svare på.

1. Vi kjøpte leiligheten for under takst. Hvordan regner vi ut «riktig» pris? Jeg mener det blir feil at den som tar over (meg) skal betale differansen mellom det vi ga og en ny takst. I mine øyne blir det mer riktig å betale differansen mellom den forrige taksten og den nye taksten. Er jeg helt på jordet?
  2. Hva skjer hvis vi ikke blir enige om en pris? Hvis jeg ikke har misforstått sameigelova har de andre partene (meg) i et sameie kjøpsrett ved et salg, men jeg er litt usikker på akkurat hva dette betyr:

«Kan tingen ikkje delast utan skade, skal han seljast gjennom namsmyndighetene etter reglane i tvangsfullbyrdelseslova så langt dei høver. Under elles like vilkår har ein sameigar førerett til å få sitt bod godteke.»

Alle tips og all informasjon som gjør denne prosessen så smertefri som mulig mottas med stor takk. Anonym poster: 789931e9ce27ba56c6f4e72fade2d348

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sistnevnte betyr at dersom uvedkommende byr 1000 kroner, og en sameier byr 1000 kroner, så får sameieren tingen.

Ad førstnevnte: Den mest korrekte måten å gjøre dette på mener jeg er at dere beregner eierbrøk (eier dere 50% hver, eller eier den ene mer pga. større innskudd/lignende?), så finner dagens takst/markedspris, og så betaler den som ønsker å overta ut den andre, beregnet ved x% av dagens takst. Verdistigningen bør jo tross alt tilfalle dere begge, når dere har kjøpt sammen.

Sagt med andre ord: Gammel takst er irrelevant. Det er kjøpspris som er relevant, med mindre en av dere har gjort noe ekstraordinært for å få den billig (f. eks. kjøpt av nær bekjent/familie). Det relevante er hvor mye dere hver eier, og dagens pris.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes selvfølgelig grunner til å fravike dette, både hva angår det rettslige (f. eks. avtale) og det moralske (her er det en myriade av ting som kommer inn), men utgangspunktet bør i alle fall i mine øyne (og helt klart hvis vi bare ser på det rettslige) være at man kjøper ut etter nåværende verdi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...