Gå til innhold

Militær går for Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke så veldig rart.Etter å ha sett USA prøve Win NT på ett slagskip (Som fikk blåskjerm og måtte taues til tørrdokk og ligge der en uke)Og radio trøbblet US Army hadde hvor de hadde bestillt 2 sett med properitære radioer som ikke kunne kommunisere med hverandre, og de hadde heller ikke kildekoden eller mulighet til å få det fikset.Så er det ikke så rart at de velger ett åpent system, da kan de i allefall hyre inn folk for å få funksjon X mens de samtidig kan ha kildekoden for fremtidig bruk.

Spørsmålet mitt til denne historien er hvorfor de måtte i dock? Var propellen bygd av microsoft også? Eller flyter ikke båten selv når systemene stopper? Bare et spørsmål fra meg som jobber med IT i et rederi, og reiser rundt på båtene.

Våre båter flyter nemmelig helt utmerket selv om de får feks blackout. Og de går kun i tørrdock hvis det er vedlikehold av trustere/propeller eller skal males.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt til denne historien er hvorfor de måtte i dock? Var propellen bygd av microsoft også? Eller flyter ikke båten selv når systemene stopper? Bare et spørsmål fra meg som jobber med IT i et rederi, og reiser rundt på båtene.

Våre båter flyter nemmelig helt utmerket selv om de får feks blackout. Og de går kun i tørrdock hvis det er vedlikehold av trustere/propeller eller skal males.

Det får du spørre US Navy om, men det er mulig at de ville sjekke mer også i etterkant.

Du må huske at dette var jo test runden med det de på den tiden kallte Smart warship (Smart var da stikkordet i media og våpen industrien, ala Super er idag) og NT og Win 9x var jo ikke akkurat stabile, spesielt om ett program krasjet hardt så gikk det utover resten av systemet.

Lenke til kommentar

Det får du spørre US Navy om, men det er mulig at de ville sjekke mer også i etterkant.

Du må huske at dette var jo test runden med det de på den tiden kallte Smart warship (Smart var da stikkordet i media og våpen industrien, ala Super er idag) og NT og Win 9x var jo ikke akkurat stabile, spesielt om ett program krasjet hardt så gikk det utover resten av systemet.

At du slenger Windows 9x i en diskusjon om Windows NT er latterlig. Du har ikke oppgitt noen kilder på at Windows NT var grunnen til at dette feilet, og du har heller ikke gitt noen kilder på at disse blåskjermene var på grunn av Windows (alle operativsystemer har blåskjermer: i Linux heter dette Kernel Panic, og jeg kan sette penger på at du har opplevd dem dersom du har benyttet Linux i noen tid).
Lenke til kommentar

Hva pokkern er dette for noe GeirGrusom?

Hvorfor går du av hengslene for noe? Om du titter på disse gamle artiklene så vil du se at NT får kritikk for hvordan ting ble håndtert.

Win 9x er en slektning av Win NT men begge hadde samme problem, trynet en applikasjon så trynet som oftest systemet også, det var dette som XP fikset i sin tid.

Men nå er ikke Win 7 100% feilsikkert mot applikasjons krasj heller, du kan fortsatt få en heftig blåskjerm om ett program feiler, stjerne eksemplet her er Rainbow Six Vegas 1 fra Ubisoft.

Spiller ingen rolle hvilken maskin eller OS du har, etter noen timer kan det hele gå i stå med en blåskjerm, hvordan de får til det får du spørre Ubisoft om...

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

At du slenger Windows 9x i en diskusjon om Windows NT er latterlig. Du har ikke oppgitt noen kilder på at Windows NT var grunnen til at dette feilet, og du har heller ikke gitt noen kilder på at disse blåskjermene var på grunn av Windows (alle operativsystemer har blåskjermer: i Linux heter dette Kernel Panic, og jeg kan sette penger på at du har opplevd dem dersom du har benyttet Linux i noen tid).

"Even though the problem was caused by programming error in the Remote Data Base Manager application and not by problems with the operating system itself, criticism of operating system choice ensued"

kilde: wikipedia

Uansett, uten at jeg har noen som helst erfaring med skipsindustrien, regner jeg nesten med at på disse områdene idag hverken er brukt Windows eller Linux, men heller ulike SCADA systemer.

Lenke til kommentar

Hva pokkern er dette for noe GeirGrusom?

Hvorfor går du av hengslene for noe? Om du titter på disse gamle artiklene så vil du se at NT får kritikk for hvordan ting ble håndtert.

Win 9x er en slektning av Win NT men begge hadde samme problem, trynet en applikasjon så trynet som oftest systemet også, det var dette som XP fikset i sin tid.

Men nå er ikke Win 7 100% feilsikkert mot applikasjons krasj heller, du kan fortsatt få en heftig blåskjerm om ett program feiler, stjerne eksemplet her er Rainbow Six Vegas 1 fra Ubisoft.

Spiller ingen rolle hvilken maskin eller OS du har, etter noen timer kan det hele gå i stå med en blåskjerm, hvordan de får til det får du spørre Ubisoft om...

Går av hengslene du... jeg blir irritert når en dokumentert post blir avfeid med anekdoter.

Lenke til kommentar

Da har du litt lesestoff, jeg vil anta at Google lister det for deg om du bruker Yorktown, blant annet en god del av kritikken i etterkant var rettet mot Win NT.

Samtlige jeg har sett av hendelsen har henvist til WinNT.

Videre nedover fjøla i etterkant, har du fått høre kritikk fra begge sider innad i marinens IT avdeling, så her er det du som er urimelig.

Vil du ha kilder så kan jeg dumpe linker til deg, men spørsmålet er heller hvilken dokumentasjon du godtar.

Lenke til kommentar

Generelt er slektskapet mellom NT og Win95 ikke så veldig nært. Win95 ble etterfulgt av Win98 og til slutt ME som ble det siste skuddet på den slektsgrenen. Windows NT var på mange måter et nytt OS, og ikke en etterfølger av 95/98/ME. Win XP bygget direkte på Win 2000 som igjen bygget på Win NT. Win XP fikset sikkert mange problemer, men de store problemene med 95/98/ME - som ligner veldig på de du snakker om - kvittet man seg med da NT ble introdusert.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Jeg vil også nevne at RedHat innehar svært høyt sikkerhetsnivå EAL4+.

Kilde: http://www.commoncriteriaportal.org/products/

(Se under: Operating Systems ? 104 Certified Products).

Virtualisering i RedHats KVM er også sikkerhetsertifisert.

Er ikke det bare i Tyskland?

Ser sånn ut fra info der ihvertfall, hva som er godkjent i Tyskland er ikke nødvendigvis godkjent i verken Norge eller USA...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg vil nok tro at skip og anna større militært materiell ikke baserer seg på vanlige datamaskiner for styring, men er rimelig bundet av underleverandører av forskjellig utstyr. Det er nok i større grad PLSer, automasjonssystemer (SCADA) av diverse varianter som gjelder, og anna proprietære løsninger.

Hva gjelder kontoradministrasjonen så ser jeg ikke bort fra at de kunne bytta over til Linux..

Forøvrig en perfekt plattform til opplæring. De menige har ikke noe valg uansett ^_^

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hadde ikke blitt overrasket om de ikke hadde det.

Hele purken og helsevesenet er jo Windows basert, fra gamle NT til Windows XP (Blir vell Win 7 nå snart)

Og faen så bedritent det fungerer:

Sykemelding:

- nei jeg jobbet ikke 100%, bare 60%

skrive ny. (Ja, HELT ny)

- nei, nå glemte du å få inn den nye arbeidsgiveren min, jeg jobber ikke lenger for Kjell Tring.

skrive enda en HELT ny (for korrigering, det går jo ikke.)

- nei, nå stemte ikke datoen for sykemeldingen, jeg må ha fra før jeg ble lagt inn

- printerjam

- nei nå glemte jeg arbeidsprosenten

en halvtime senere:

- da kan pasienten skrives ut.

NEI FAEN JEG GLEMTE RESEPTEN

REPEAT:

JEG HATER SYKEHUSVESENET OG JEG VIL IKKE HA NOE AV OFFENTLIG OG SENTRALSTYRT IT, DETTE ER JÆVLIG, HOREFAEN HVOR BEDRITENT GÅR DET AN Å LAGE DET? faktisk enda mer bedritent - sekretærene setter inn pasienter på noe som ser ut som DOS BASERT PROGRAMVARE, jeg KØDDER IKKE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...