Gå til innhold

Førskolelærer

homeboy1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg vurderer å gå førskolelærer. Jeg ser ofte at det alltid anbefales å ha mye tålmodighet, men hva er det man må ha tålmodighet med? Ja, selvsagt ungene, men noe spesifikt?

Utifra mine egne erfaringer er det ikke noe spesifikt man tenker på, det går på det generelle samspillet med barna i hverdagen. Tålmodighet er nødvendig fordi man arbeider med små barn som holder på å utforske og utvikle seg motorisk og mentalt. Ting tar rett å slett litt lengre tid når man arbeider med barn, og krever at man har en reflektert holdning til de dagligdagse tingene vi voksne tar for gitt men barna ennå lærer om. For eksempel hvordan skal oppføre seg mot andre, ikke slå og bite, lære å tenke over konsekvensene bak handlingene sine.

Barnehagehverdagen kan virke nok virke hektisk hvis man ikke er vant til det men jeg synes det er en veldig givende og spennende arbeidsplass der hver dag er full av nye utfordringer. Hvis det er noe annet du lurer på er det bare å spørre så skal jeg svare etter beste evne.

Hilsen

barnehageassistent / førskolelærer student

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i noen måneder på grunnskolen, likte det godt. Men har ikke gode nok karakterer for å begynne på den utdannelsen. Har jobbet 1 dag som vikar i barnehage, men har ikke fått noe mer enn det..

Er det en hard utdannelse med vanskelige fag? Er det mye praktisperioder? Blir du sliten av å jobbe med alle ungene, sånn at du gruer til å dra på arbeid neste dag med skriking og unger?

Lenke til kommentar

Er det en hard utdannelse med vanskelige fag?

- I utgangspunktet ikke, men er du uinteressert og uengasjert kan alle utdannelser bli for tøff.

Er det mye praktisperioder?

- De har nettopp endret på det, men før var det i hvert fall minst én praksisperiode hvert år.

Blir du sliten av å jobbe med alle ungene, sånn at du gruer til å dra på arbeid neste dag med skriking og unger?

- Ja, man kan bli sliten, men det blir man av "alle" jobber. Gruer du deg til neste dag har du vagt feil yrke. Dette er veldig individuelt, så det er umulig å svare på hva du vil føle.

(Jeg har aldri jobbet i barnehage, men samboeren min er utdannet førskolelærer og arbeider som ped. leder/avd. leder i barnehage og har hjulpet meg med svarene).

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Okei, takk for svar.

Jeg har jo ikke jobbet mye i barnehage, men frykter at det kommer til å være mye mer slitsomt enn å være lærer. Har jo fått prøvd meg mer som lærer, og synes det var greit. Men det virker som en hard utdannelse, og spesielt matte. Har aldri vært flink i det.. Isåfall må jeg ta opp matte og det blir et slit..

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet et halvt år i barnehage og ble drittlei med en gang. Utrolig lite utfordrende og følte ikke at jeg gjorde noe særlig nyttig utover å passe barna for foreldra. Utdannede førskolepedagoger vil selvsagt ha mer glede ut av en slik type jobb, men mitt inntrykk er at jo lenger de jobber, jo flere unnskyldninger finner de på for å slippe å være sammen barna i form av kurs, møter og papirarbeid.

Lenke til kommentar

Jobben er så utfordrende som man gjør det til. Det er ingen begrensninger på hvor flink man kan være som førskolelærer.

Selv syns jeg det er kjekt å jobbe i barnehage, spesielt om våren og sommeren. Spiller bare masse fotball med dem, så går dagene fort. :)

Ja, om sommeren og våren tror jeg kan være artig. Det jeg er mest skeptisk til er å skifte bleier osv, men det kan en jo egentlig ikke klage på hvis en skal ta denne utdanningen, hehe.

Noen som har erfaring fra utdannelsen på Dronning Mauds Minne høgskole i trondheim?

Lenke til kommentar

Skifte bleier er faktisk ganske behagelig (bortsett fra de få tilfellene der det er ekstremt illeluktende bæsj). Greit med de små avbrekka fra alt bråket inne på avdelingene. Foretrekker det klart fremfor å f.eks stå og vaske opp i alt griset etter lunsjen.

Det er hvertfall noe man blir vandt til veldig fort.

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

Okei. Men hvordan er det med ferier? Er det sånn at det er fritt hver helg, påskeferie, vinterferie osv..

Har man like mye ferie som en lærer? For noen sier at en har det, mens noen sier at en ikke har det. Jeg ser ikke for meg at en barnehagelærer har fritt i 2 måneder om sommeren..

Lenke til kommentar

I forhold til ferie er det nok betraktelig mindre enn lærere. Fri i helgene ja men ellers er det ikke noe ekstra ferie. Barnehager har som regel åpent hele året utover røde dager.

Det er dog litt individuelle forskjeller på dette, noen barnehager har for eksempel stengt 4 uker i fellesferien og da må selvfølgelig alle ha ferie da. Andre har åpent hele sommeren og kjører rotasjon på ferien, typ tidlig - mellom - sein.

tldr: du har ikke like mye ferie som lærere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...