Vvrak Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Hei! Jeg begynner i VG2 til høsten, og er rimelig sikker på fagene mine, men kunne trenge noen råd. Slik jeg ser det nå tar jeg R1, Fysikk 1, Kjemi 1 og Biologi 1 til neste år (og fortsetter med alt unntagen Fysikk 2 i tredje klasse). Høres dette ut som en veldig dårlig idé? Er dette en vanlig fagkombinasjon eller en veldig vanskelig en? Super fint om jeg kunne fått hørt fra noen med erfaringer fra akkurat den fagkombinasjonen! - Vvrak Lenke til kommentar
fenele Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Bra kombo det. Jeg ville droppet biologi 2 og valgt fy2 i steden, hvis du ikke er veldig interresert i biologi da. Lenke til kommentar
Vvrak Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Tusen takk for svar! Er veldig interessert i biologi, så det kommer jeg nok til å fortsette med. I alle fall om jeg ikke faller helt for fysikk, det er jo heller ikke en umulighet. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Alle realfagene er stress etter min mening. Byttet ut kjemi med media og angrer ikke. Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Det er er nesten en "umulig" fagkombinasjon. Jeg tenker da på at arbeidsmengden vil være svært svært stor. Selv om du interisserer deg for Biologi burde du kanskje ta et lettere fag på vg2 som IT eller Breddeidrett hvis du ikke er ubrukelig i idrett. ELLER, hvis skolen din har Teknologi og Forskningslære anbefaler jeg det, det er det letteste og minst krevsomme faget noensinne. Du kan ta Biologi 2 på VG3 (og Biologi 1 for den saks skyld) uten å ha tatt Biologi 1 på VG2 fordi de to fagene bygger egentlig ikke på hverandre. Dessuten gir ikke biologifag på vgs deg noen ekstra studiekompetanse, noe R1 + R2, Fysikk 1 og Kjemi 1&2 gjør. Note: selv om du ikke trenger Fysikk 2 til siv.ing. så anbefaler jeg det hvis du har tenkt til å utdanne deg innenfor den retningen. Forresten, ikke hør på Lami. Realfag er så sinnsykt mye mer interessant enn samfunnsfag, som generellt og spesielt på VGS er bare piss.(Men ja, det er litt lettere) Lenke til kommentar
Lami Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Forresten, ikke hør på Lami. Realfag er så sinnsykt mye mer interessant enn samfunnsfag, som generellt og spesielt på VGS er bare piss.(Men ja, det er litt lettere) Hva faen snakker du om? Forresten OP, ikke hør på oOleE. Biologi er ikke vanskelig så lenge du leser godt og følger med i timen. Lenke til kommentar
Vvrak Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Tusen takk for tilbakemeldingen! Har tenkt en del på IT, men interessen er ikke helt der. Det er dog ikke umulig at jeg hører på deg der, vil jo helst ikke drukne i arbeid til nese år. Igjen, takk for verdifull tilbakemelding, er virkelig veldig usikker på hva jeg skal gjøre. En ting er i alle fall sikker, det blir garanter realfag. Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Hva faen snakker du om? Forresten OP, ikke hør på oOleE. Biologi er ikke vanskelig så lenge du leser godt og følger med i timen. Jeg var i noen timer i mediafaget på begynnelsen av VG2 og det var det største pisset jeg har vært borti. 80% av elevene på samfunnsfag er som ofte helt clueless om karriere, utdanning osv og går der bare for å ha noe å gjøre. Angående Biologi så er poenget mitt at arbeidsmengden blir veldig stor med en heftig lefse som biologi-boken er. Biologi gir heller ingen spesiell studiekompetanse. Jeg vet bare om én person som har hatt alle fire realfagene på VG2 og han gjorde det langt i fra godt. Hvis teknologi og forskningslære tilbys på skolen din anbefaler jeg det som fjerde valgfag, det er i realiteten ingen hjemmelekse der og ganske enkelt å få god karakter. Lenke til kommentar
Vvrak Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 Takk for tipset! Skal se om jeg ikke revurderer noen fagvalg. Lenke til kommentar
Balooo1 Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Jeg hadde fysikk 1, R1, kjemi 1 og biologi 1 i fjor, det gikk helt greit, 4 i fysikk (5 på eksamen), 6 i kjemi og 5 i matte og biologi. Fortsatte med kjemi 2, R2 og biologi 2 nå i 3. og så angt går det også helt fint. Nå skal det nevnes at jeg går på en skole som satser veldig på realfag (av 6 klasser på hvert trinn hadde vi 5 fysikk 1 klasser i fjor, og akershus største X-matte-klasse ) Den fagkombinasjonen går altså helt fint, man må være ganske motivert, (for min del er samfunnsfagene stress, mens realfagene går greiere). Det er også fullt mulig å gjøre det bedre enn meg hvis man leser mer. Veldig viktig å følge med og å være forbredt til timene, men det gjelder jo i alle fag. Kjemi er binde-leddet mellom fysikk og kjemi slik som vi får det presentert av våre rådgivere, så hvis du har tenkt til å ha fysikk og biologi vil kjemi være et veldig fint verktøy. Videre har biologi 2 og kjemi 2 mye felles pensum, men motivasjonen for fagene avhenger selvsagt om man har flinke lærere og at lærererne følger opp arbeidet. Lykke til! Lenke til kommentar
Vvrak Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Tusen takk! Det ble den fagkombinasjonen, så er veldig glad det finnes de som mener det kan gå bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå