Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruktbilkjøp mellom private, feil oppdaget i ettertid.

d'espresso

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bruktbil av en privat for en ukes tid siden. Nå i ettertid har det dukket opp en betydelig feil, som jeg umulig kunne ha oppdaget under prøvekjøring/besiktigelse. Leste her at jeg har klagemuligheter.

Men på kontrakten har jeg signert på at "bilen selges slik den står".. Har jeg noen muligheter her?

Feilen er forresten at den fabrikkmonterte alarmen går av i tide og utide.. Spesielt i sistnevnte. Vært i kontakt med verksteder, og har time på lørdag. De sa de må kjøre diagnoseverktøy osv osv. Blir noen timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alarm-problemet er såpass stort at jeg kategoriserer det som en betydelig feil. Slik som det er i dag må jeg koble av batteriet når jeg parkerer, og koble det på igjen når jeg skal kjøre. Hver gang. Og da må jeg under panseret hver eneste gang med skralle. Veldig lite praktisk. Her er det ikke snakk om noe som skjer en gang i blant, men heller noe som skjer ti minutter etter jeg låser døren, og sporadisk etter det. Jevnlig. Dette er en feil forrige eier ha visst.

I og med at jeg skal ha bilen på verksted på lørdag, hvordan går jeg da frem med verkstedregningen?

Lenke til kommentar

Hvis du har fjernlås, skal det hjelpe å trykke to ganger på låse knappen. Da låses bilen ut alarmen aktivert. Ellers ville jeg meldt meg inn i VACN klubben (VW-Audi Club Norwegian) hvor du (nesten) garantert kan få noen til å kjøre diagnose på bilen din uten at du trenger å betale. Kanskje du også får løsning på problemet/svar på om dette er noe du kan ta mot selger.

Lenke til kommentar

Tråden er flyttet til juss-forumet, da det ikke er en forbrukerrettslig problemstilling.

Det er mulige rettslige grunnlag for et eventuelt krav her, det kan være en mangel etter kjøpsloven § 19 (1) b eller c, ikke oppfylt opplysningsplikt eller "vesentlig dårligere stand".

Dersom dette er noe som var til stede også før du kjøpte den, så er begge grunnlagene kurante. Bilen er, om ikke ubrukelig, så i alle fall håpløst lite brukervennlig, og noe avhengig av prisen så vil det fort være vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente. Det er også helt klart brutt opplysningsplikt i så fall.

Spørsmålet er med andre ord i all hovedsak hvorvidt problemet var til stede også før du kjøpte den. Dersom det ble et problem allerede første gang du brukte bilen (og du kan bevise det), så vil jeg tro at man vil få en domstol med seg på at det ikke oppsto i timene/dagene mellom ditt kjøp og første tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feilen er forresten at den fabrikkmonterte alarmen går av i tide og utide.. Spesielt i sistnevnte. Vært i kontakt med verksteder, og har time på lørdag. De sa de må kjøre diagnoseverktøy osv osv. Blir noen timer.

Off topic:

Hadde samme problemet på en 2001 VW Polo.

Løysninga var så enkel som å bytte batteri. Hadde visst noke med at alarmen hadde lettere for å aktivere seg når spenninga var lav.

Så før du lager eit stort oppstyr rundt dette så bør du prøve å bytte batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...