d'espresso Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg kjøpte en bruktbil av en privat for en ukes tid siden. Nå i ettertid har det dukket opp en betydelig feil, som jeg umulig kunne ha oppdaget under prøvekjøring/besiktigelse. Leste her at jeg har klagemuligheter. Men på kontrakten har jeg signert på at "bilen selges slik den står".. Har jeg noen muligheter her? Feilen er forresten at den fabrikkmonterte alarmen går av i tide og utide.. Spesielt i sistnevnte. Vært i kontakt med verksteder, og har time på lørdag. De sa de må kjøre diagnoseverktøy osv osv. Blir noen timer. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 "Solgt som den er" er ikke noe hinder for å klage på feil du ikke kunne oppdaget., Og det fritar ALDRI selger fra å opplyse om mangler han er klar over. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg tror ikke at alarmen vil gi deg noe spesielt klage mulighet. Hadde det vært drivverk, motor eller girkasse, så hadde du hatt bedre sak. Når det gjelder diagnose, så tipper jeg at det finnes en merke-klubb som kan hjelpe deg gratis Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Alarm-problemet er såpass stort at jeg kategoriserer det som en betydelig feil. Slik som det er i dag må jeg koble av batteriet når jeg parkerer, og koble det på igjen når jeg skal kjøre. Hver gang. Og da må jeg under panseret hver eneste gang med skralle. Veldig lite praktisk. Her er det ikke snakk om noe som skjer en gang i blant, men heller noe som skjer ti minutter etter jeg låser døren, og sporadisk etter det. Jevnlig. Dette er en feil forrige eier må ha visst. I og med at jeg skal ha bilen på verksted på lørdag, hvordan går jeg da frem med verkstedregningen? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Hvilken bil er det snakk om, hvor bor du? Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Golf IV, 2000 modell. Fabrikkmontert alarm. Holder til i Oslo sentrum. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 (endret) Det enkleste og billigste å "deaktivere" den permanent (selv om det er en fabrikkmontert alarm). Endret 8. februar 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Hvis du har fjernlås, skal det hjelpe å trykke to ganger på låse knappen. Da låses bilen ut alarmen aktivert. Ellers ville jeg meldt meg inn i VACN klubben (VW-Audi Club Norwegian) hvor du (nesten) garantert kan få noen til å kjøre diagnose på bilen din uten at du trenger å betale. Kanskje du også får løsning på problemet/svar på om dette er noe du kan ta mot selger. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 (endret) Selvsagt kan du ta dette med selger. Dette er en vesentlig mangel, og selger kan umulig ikke ha visst om det. Han har dermed bevisst unnlatt å gi deg opplysninger om en mangel. Endret 8. februar 2013 av henrikwl Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Tråden er flyttet til juss-forumet, da det ikke er en forbrukerrettslig problemstilling. Det er mulige rettslige grunnlag for et eventuelt krav her, det kan være en mangel etter kjøpsloven § 19 (1) b eller c, ikke oppfylt opplysningsplikt eller "vesentlig dårligere stand". Dersom dette er noe som var til stede også før du kjøpte den, så er begge grunnlagene kurante. Bilen er, om ikke ubrukelig, så i alle fall håpløst lite brukervennlig, og noe avhengig av prisen så vil det fort være vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente. Det er også helt klart brutt opplysningsplikt i så fall. Spørsmålet er med andre ord i all hovedsak hvorvidt problemet var til stede også før du kjøpte den. Dersom det ble et problem allerede første gang du brukte bilen (og du kan bevise det), så vil jeg tro at man vil få en domstol med seg på at det ikke oppsto i timene/dagene mellom ditt kjøp og første tur. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Feilen er forresten at den fabrikkmonterte alarmen går av i tide og utide.. Spesielt i sistnevnte. Vært i kontakt med verksteder, og har time på lørdag. De sa de må kjøre diagnoseverktøy osv osv. Blir noen timer. Off topic: Hadde samme problemet på en 2001 VW Polo. Løysninga var så enkel som å bytte batteri. Hadde visst noke med at alarmen hadde lettere for å aktivere seg når spenninga var lav. Så før du lager eit stort oppstyr rundt dette så bør du prøve å bytte batteri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå