moby_duck Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Kjapt spørsmål om studielån. Er det sånn at man ikke betaler renter på lånet så lenge man studerer? Hvis man ikke har behov for studielån, kan det allikevel være en idé å ta pengene, og så sette dem i banken til man er ferdig med utdanningen? Kunne fort ha blitt noen tusenlapper av det Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Stemmer det. Men om du har inntekt så får du ikke studielån. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Gjelder deltidsjobb ved siden av studie som inntekt? Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Inntekt spiller vel kun inn på hvor mye du kan få i stipend. Det har ikke noe å si hva slags type jobb det er men hvor mye du tjener i løpet av et år. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Kjapt spørsmål om studielån. Er det sånn at man ikke betaler renter på lånet så lenge man studerer? Hvis man ikke har behov for studielån, kan det allikevel være en idé å ta pengene, og så sette dem i banken til man er ferdig med utdanningen? Kunne fort ha blitt noen tusenlapper av det Det du lurer på om er mulig, er mulig så lenge du tilfredsstiller kravene til studielån. (Det er mulig det er ei inntektsgrense, men det kan som andreasn nevner hende at kun gjelder for stipenddelen). Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Meningen med studielån var tidligere å ha noe å leve av uten at man skulle trenge å jobbe - altså konsentere seg om studiene. Men det begynner å bli lenge siden det var slik kanskje Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Meningen med studielån var tidligere å ha noe å leve av uten at man skulle trenge å jobbe - altså konsentere seg om studiene. Men det begynner å bli lenge siden det var slik kanskje Det er fortsatt slik. Og det må jo betales tilbake. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Dersom du tjener mer enn ca. 150 000 i året eller har mer enn ca. 350 000 i formue, så vil stipendet ditt hver måned reduseres med 5% av det overskytende. Men du får alt utbetalt som lån, inntekten gjør at du ikke får det gjort om til stipend i etterkant. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Stemmer det. Men om du har inntekt så får du ikke studielån. Direkte feil. Har du større inntekt enn en viss grense, så blir stipendet gjort om til lån. Lån får du uansett, enten du er millionær eller ikke. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 Men gir studielån bedre lånevilkår (er det riktig ord? mener hvor høy rente du får) enn andre lån? Kan det være en idé å bruke pengene fra studielån som egenkapital når man etter fullført studie skal finne seg et sted å bo? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Men gir studielån bedre lånevilkår (er det riktig ord? mener hvor høy rente du får) enn andre lån? Kan det være en idé å bruke pengene fra studielån som egenkapital når man etter fullført studie skal finne seg et sted å bo? Du kan faktisk bruke pengene som egenkapital, en venninne gjorde akkurat dette, og renten er såpass lavt sammenlignet med boliglån, at du ikke merker det. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Du merker det jo i den grad at du faktisk må betale det tilbake, da. Men det er veldig bra lånevilkår. Renta er oftest lavere enn vanlig boliglånsrente. Lånekassen er stort sett greie om du ikke har økonomi til å holde lånet. Det er bundet til deg som person og vil om det skal skje noe med deg ikke følge dødsboet ditt. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Men gir studielån bedre lånevilkår (er det riktig ord? mener hvor høy rente du får) enn andre lån? Kan det være en idé å bruke pengene fra studielån som egenkapital når man etter fullført studie skal finne seg et sted å bo? For å si det enkelt, ta opp så mye studielån du overhodet kan! Det verste som kan skje er at du bruker opp pengene og får gjeld, men klarer du å spare dem sitter du igjen med bare positive fordeler. Studielån er et av de gunstigste lånene i Norge, i henhold til renter og vilkår hvis noe skulle skje. F.eks kan du slippe renter hvis du blir arbeidsledig/syk eller lignende. Jeg har tjent flere tusenlapper på å plassere pengene på høyrentekonto mens jeg studerer, med dagens rente kan du tjene f.eks 15.000 kr +/- over 3 år, det er 15.000 rett i lomma det for noe som krever så og si null arbeidkraft. Ikke nok med det, når jeg er ferdig kan jeg bruke dem som egenkapital til lån for bolig. Genialt, med tanke på hvor høy krav det er til egenkapital i dag, kan man "slippe" unna dette med veldig mye. Så ta opp så mye studielån som mulig, alt annet er dumt med mindre du er dårlig disiplinert. Endret 11. februar 2013 av MrLG 3 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 For å si det enkelt, ta opp så mye studielån du overhodet kan! Det verste som kan skje er at du bruker opp pengene og får gjeld, men klarer du å spare dem sitter du igjen med bare positive fordeler. Studielån er et av de gunstigste lånene i Norge, i henhold til renter og vilkår hvis noe skulle skje. F.eks kan du slippe renter hvis du blir arbeidsledig/syk eller lignende. Jeg har tjent flere tusenlapper på å plassere pengene på høyrentekonto mens jeg studerer, med dagens rente kan du tjene f.eks 15.000 kr +/- over 3 år, det er 15.000 rett i lomma det for noe som krever så og si null arbeidkraft. Ikke nok med det, når jeg er ferdig kan jeg bruke dem som egenkapital til lån for bolig. Genialt, med tanke på hvor høy krav det er til egenkapital i dag, kan man "slippe" unna dette med veldig mye. Så ta opp så mye studielån som mulig, alt annet er dumt med mindre du er dårlig disiplinert. Takk for detaljert svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå