TomasK Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Har en Pavilion DV7 hvor jeg bytta ut den originale 320GB 5400rpm disken med en Seagate Momentus XT hybrid. Det har fungert helt perfekt i over et år, men nå har jeg fått handlet 2nd hdd tray til maskinen og tenkte installere en 120GB SSD jeg har liggende og kjøre OS osv fra denne. Meeen.. synes maskinen blir ganske varm etter en stund bruk og lurte da på om noen har noen erfaring ang varemutvikling 7200rpm vs 5400rpm disk? Disk 2 i maskinen vil jo primært bli brukt til lagring av div, så hastighet her er ikke så kritisk. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Ingen som har noen mening her? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Effektforbruket sjekker du på diskprodusentenes hjemmesider. Tror heller problemet er at maskina etter et års bruk begynner å fylles med støv, har du renset den? (har flere HP laptoper som sliter med varmeproblemer og trenger jevnlig rens) Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 2. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Maskinen er nylig demontert etter jeg bytta prosessor i den, så null problem med støv. Problemet ligger i ineffektiv kjøleløsning til cpu og gpu. Jeg kan seff hacke kabinettet slik at den får bedre tilgang til friskluft, men ingen god løsning.. Ser Momentus XT bruker 2,4W under load og f.eks en WD Green 1,5TB bruker 1,7W. Det er jo lavere, men det sier meg ikke SÅ mye om det er noe stor forskjell. Forøvrig bruker en Corsair Force 3 240GB oppmot 2W men jeg kan vanskelig se at den varmere enn en mekansisk disk. Endret 2. mars 2013 av TomasK Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Momentus disken bruker ekstremt lite strøm ved idle; http://www.tomshardw...-Idle,3002.html SSD'er http://www.tomshardware.com/charts/ssd-charts-2012/Power-Requirement-at-Idle,2813.html Endret 2. mars 2013 av froggyler Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Og det er her jeg trenger hands on informasjon. Tallene jeg kom med er under lesing/skriving. Jeg tipper en Momentus XT har langt høyere varmeutvikling enn en SSD av kjent merke.. Får kjøpe meg en tempmåler og teste litt. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) En SSD vil alltid ha mye lavere strømforbruk og utvikler minimalt med varme. Ikke bare har den lavere idle- og load-strømforbruk, men den tilbringer mye mer tid i idle enn en HDD, fordi den får jobben raskere gjort og den har ingen plate som trenger å snurre rundt for morro skyld. Jeg vil anbefale Samsung 840 Pro (Pro er viktig å få med), denne har minimalt med strømforbruk og passer perfekt for bærbare maskiner. Ellers så er Kingston HyperX 3K et godt valg. God ytese, og reltativt lavt strømforbruk. Begge disse enhetene har også veldig god ytelse. Jeg ville personlig kjøpt 840 Pro, men denne er litt dyrere. SSD vil jeg anbefale uansett hva du gjør, du vil merke stor forskjell. Både på ytelse og batteritid. En SSD vil heller ikke bli varm, og den bråker ikke (helt lydløs). Den tåler også mye mer, så "no more bad sectors". En hver PC burde ha SSD, uansett om det er en maskin til 2 k. Du kan ha en SSD i det vanlige sporet og sette en harddisk der hvor det optiske drevet var før. Hvis du bare skal bruke den til lagring så fungerer strengt tatt en 5400-rpm-disk godt. Momentus XT-diskene til Seagate er forævrig geniale, men fungerer bedre til systemdisk synes jeg. Men når du har denne, hvorfor kjøpe ny? Hvis du alikevel bestemmer deg for å kjøpe ny så vil jeg anbefale WD Scorpio BLUE. God ytelse, lavt strømforbruk, lite varmeutvikling. Tenker også litt på ytelse/pris. Trenger ikke nødvendigvis å være rette disken for deg, spørs litt på behovet. Men det er tross alt snakk om ne bærbar PC dette her. Men uansett hva du gjør, sett en SSD inni. Jeg byttet fra en laber 5400 rpm-disk til en WD Scorpio BLACK 7200 rpm-disk og merket solid forskjell bare på dette. Men selvsagt blir ytelsen dårligere etter hvert. Litt etter dette satt jeg inn en Corsair Force F60, gammel men ok SSD. Opplevelsen ble bare mye bedre! Strømforbruket på den SSD-en er ganske greit, men de jeg nevnte over har bedre strømforbruk. Det er viktig å tenke på at effektmålinger ikke forteller hele sannheten. Det som har noe å si er hvor mye den er inaktiv (idle-målinger er ofte viktigest), hvor raskt den gjør jobben (hvor lenge den er aktiv). Beklager rotete tekst, du får bare grave deg igjennom... Endret 7. mars 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 8. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2013 Vet at en SSD utvikler mindre varme, ville bare poengtere at man ikke bare kan se på watt for å se hvor mye varme en ting utvikler. Poenget var også å få ned temp i maskinen. SSD i spor nr 1 til OS osv samt en 5400 til lagring. Sistnevnte vil jo bli aksessert mye mer skjeldent enn OS disken ved normal surfing osv. Meeeen! Problem solved.. Gamle maskinen går til fruen og jeg har fått tak i en grisebillig (!) Toshiba X870-11P med 128GB SSD samt 1TB 5400 disk til lagring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå