AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Hei! Har siden en motorsykkelulykke for snart to år siden hadde store rygg og nakke problemer som ødelegger ganske mye for meg. Fikk så og si ingen behandling første året på grunn av leger som sa at det var noe jeg bare kunne gå av meg. På legevakta ble jeg sendt hjem relativt fort fordi jeg virket så oppegående. (Fikk med sykemelding + røntgen av skulderen). Nå nesten to år etter betaler forsikringsselskapet alt av kiropraktorbehandlinger som hjelper på kort sikt, men det gjør fort vondt igjen. Jg har vært innom røntgen av nakke og rygg (korsrygg - øvre del) og mr av alt fra korsrygg og opp. Disse har vist ekstra ryggvirvel, litt rettere rygg enn jeg burde ha. Første kiropraktoren min ga beskjed om at ryggen min var noe skjev. Jeg har også visstnok en del slitasje oppover i ryggvirvlene. Ingenting av dette er noe som skulle tilsi smertenivået jeg lever med (6-8 på en skala av 10, på gode dager er det nede i 2-3). Første året levde jeg på smertestillende, før jeg tok en pause på ca et halvt år før jeg igjen før nyttår fikk en ny dose. Det er igjen på nivået jeg vurderer å få ny dose med smertestillende, men jeg er ganske klar over at det ikke er bra for leveren min, og har derfor stoppet helt opp. Har noen forslag til hvordan jeg kan finne ut hva som er galt med meg konkret når MR og Røntgen ikke viser årsak? Leger har også problemer med å finne det. Jeg har vel stort sett prøvd betennelsenedsettende, smertestillende, forskjellige behandlinger, og jevnt over hele - trene basismuskler. Sistenevnte har fungert noe, men det er forsatt fryktelig vondt. Takker for all hjelp, da dette er noe som plager meg i hverdagen og det er ikke særlig kult å bli ufør i en alder av 18. Anonym poster: 4663f8bb313379d0b515b6fb46bb857f Lenke til kommentar
Apocalyptoo Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Jeg ville prøvd å gå til nye leger, dersom du alle rede ikke har prøvd dette. Vi er verdens rikeste land, må jo pokker me vere noen som har greie/mulighet til å finne ut av dette. Hadde jeg vert det hadde jeg gått fra lege til lege. Morfaren min fikk en hodeskade i en alder av 30-40 i år, da han falt på snowboard. Å har måttet gå med hode pine i hvertfall 2-3 år etter skaden pga av at legene ikke greide å finne ut hva som var i veien, å mente at ingenting var i veien, å at det bare var inblidning. Nå er riktig nokk dette nesten 40 år siden. Viss ingen ting hjelper ville jeg prøvd å gå til utlandet, har hørt mange som har fått hjelp der, som de ikke har fått i norge. Spesielt i tyskland. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Har gått til en del leger og kiropraktorer (Har vel vært fire forskjellige kiropraktorer siste månedene nå, to forskjellige muskelterapauter, et par forskjellige fysio, tre forskjellige leger). Det er klart man blir ganske demotivert av den rundgangen når jeg i tillegg går en relativt krevende linje som krever lite fravær. Har erfart at å prøve masse forskjellige leger ikke funker. Hvordan finner man hjelp i utlandet? Bare å finne en random klinikk? Anonym poster: 4663f8bb313379d0b515b6fb46bb857f Lenke til kommentar
Apocalyptoo Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Det er jeg sannlig ikke sikker på, men har hørt om mange som ikke har fårtt hjelp i norge, som har fått hjelp i utlandet. Kan jo prøve å søke litt på nettet, så kanskje du finner noen slike. Så kan du jo spørre de hvordan de gjorde det. En random klinikk i utlander er vell litt risikablet pga at det ikke hundre prosent sikkert at de kan hjelpe deg heller. Da ville det jo blitt en lang tur til ingen nytte. Desverre er det ikke så mye mer en dette jeg vet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Skal på roadtrip nedover europa til sommern, og ville vært veldig aktuelt å fått undersøkt litt da. Blir fint å høre noen andres erfaring. Til nå har det blitt å kjøre enten sterke smertestillende eller alkohol for å dempe smøertene til et nivå som gjør at man kan sove. Legene i Norge forventer tydeligvis at alt kan gåes av. (Jeg går en del hver dag til skole og slikt, så det er igrunn bekreftet at det ikke funker). Anonym poster: 4663f8bb313379d0b515b6fb46bb857f Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Dette med ekstra ryggvirvel skjønner jeg ikke helt, er du født med en ekstra? Et veldig godt alternativ til inntak av smertestillende kan være smerteplaster som gradvis avgir et smertestillende stoff, men det er jo uansett "bare" symptomdempende. Triggerpunktbehandling vet jeg heller ikke om kan være aktuelt hos deg, utførres på forskjellige måter. Dette virker som at det sitter over et større område, det eneste jeg kan komme på av undersøkelsesmetoder - i tillegg til det du har nevnt - er ultralydscreening. Men det er også vanskelig å vite hvor mye det kan vise i ditt tilfelle. Jeg bare lister opp ting så du har noe å ta tak i. Oslo er jo det stedet som naturlig nok har best tilgang på undersøkelse/terapier. Endret 7. februar 2013 av Fjellvåken Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Ekstra ryggvirvel er enkelt og greit noe jeg er født med. Ryggproblemer ligger i familien i tillegg til at jeg krasjet. Broren min på 21 har fått diagnose med kraftig slitasje, og 50% sjans for å bli lam om han opererer. Hvoran fungerer ultralydscreening? Hvem kontakter man for å få til det? Hva koster det? Anonym poster: 4663f8bb313379d0b515b6fb46bb857f Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Ultralydscreening kan i prinsippet brukes over hele kroppen, men er en relativ ny metode som noen sykehus og enkelte private klinikker driver med. Som sagt, jeg bare lister opp ting du får søke litt på - eventuelt nevne for legen. Har ikke no mere konkret dessverre. Jeg har selv en niese som har skadet ryggen og kan ikke sitte, må enten ligge eller stå samt ta smertestillende. Umulig å finne eksakt kilden til plagene. Kommer jeg på noe, skal jeg iallfall love å skrive om det. Men tenk på dette med smerteplaster, kanskje det vil gi mindre bivirkninger. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Vet ikke hvor du bor, men: http://sandvikanevrosenter.no/privat_nevrolog/ Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Rart om det ikke finnes tilsvarende i Stavanger-Haugesund-Bergen-området også. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Dette med ekstra ryggvirvel skjønner jeg ikke helt, er du født med en ekstra? Det anslås vel at 20% av befolkningen har det. Det er ikke det at man har en ekstra (les 25 istedenfor 24), men det er slik at den øverste virvelen i sacrum ikke er "smidd" sammen slik den egentlig skal, så man har 6 fungerende lumbale virvler (korsryggen). Det skal sjeldent være særlig problematisk. TS: Du kan jo prøve ART-klinikken i Moss. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Klinikk for alle er bra +1. De har alt fra leger til kiropraktorer, naprapater og fysioterapeuter der de kombinerer behandlingen innen alle disse feltene. Anbefales. Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Du bør ta en lengre prat med fastlegen din om dette, slik at dere sammen kan finne en mulig vei å gå videre. Når smertene dine har gått fra akutte (kroppen sender ut smertesignaler som en brannvarsler - "nå er noe galt!" slik at du stopper med aktiviteten som gir smerter) til kroniske (brannvarsleren har hengt seg opp, umulig å få skrudd av - det er ikke nødvendigvis noe galt, men signalene fra nervesystemet ditt har hengt seg opp og trigger på mye lavere smertenivåer) er situasjonen ganske alvorlig, og dette er absolutt noe fastlegen bør ta tak i. Du sier du har tatt runder med smertestillende, men bruker du noe på fast basis nå? F.eks. Ibux eller Paracet? Ved smertelindring av langvarige smerter bør man alltid ha et grunntrinn på Paracet og NSAIDS (betennelsesdempende, slik som Ibux, Voltarol eller Voltaren/Diclofenac) og deretter "bygge opp" på smertetrappen hvis det ikke er adekvat smertelindring på lavere trinn. Det er da vanlig å gå opp på co-codein-preparater (Codaxol, Paralgin Forte) eller svakere opioider (Tramadol/Nobligan) i korte perioder for å se om det gir bedre og mer effektiv smertelindring. Hør med fastlegen din hva han/hun anbefaler Jeg kan også anbefale å forsøke et par turer til naprapat istedenfor kiropraktor. Hos en naprapat får du både knekt opp, du får manipulert muskler og ledd, og du får knadd opp og økt blodgjennomstrømningen. Når man går med kroniske smerter, og også skader på ryggen slik du nevner, kan muskulaturen i området bli stram og vond fordi den forsøker å kompensere for skaden du allerede har. Dette kan føre til mer smerter, som fører til økt kompensasjon, som fører til økt smertenivå, og så er sirkelen i gang. Lykke til, god bedring! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Vet ikke hvor du bor, men: http://sandvikanevro...rivat_nevrolog/ Blir nok dessverre feil side av landet. Det anslås vel at 20% av befolkningen har det. Det er ikke det at man har en ekstra (les 25 istedenfor 24), men det er slik at den øverste virvelen i sacrum ikke er "smidd" sammen slik den egentlig skal, så man har 6 fungerende lumbale virvler (korsryggen). Det skal sjeldent være særlig problematisk. TS: Du kan jo prøve ART-klinikken i Moss. Blir nok dessverre feil side av landet det og.. +1. De har alt fra leger til kiropraktorer, naprapater og fysioterapeuter der de kombinerer behandlingen innen alle disse feltene. Anbefales. Der er jeg godt kjent. Du bør ta en lengre prat med fastlegen din om dette, slik at dere sammen kan finne en mulig vei å gå videre. Når smertene dine har gått fra akutte (kroppen sender ut smertesignaler som en brannvarsler - "nå er noe galt!" slik at du stopper med aktiviteten som gir smerter) til kroniske (brannvarsleren har hengt seg opp, umulig å få skrudd av - det er ikke nødvendigvis noe galt, men signalene fra nervesystemet ditt har hengt seg opp og trigger på mye lavere smertenivåer) er situasjonen ganske alvorlig, og dette er absolutt noe fastlegen bør ta tak i. Jeg føler at fastleger ikke tar slikt så veldig seriøst og kun er interresert i å sende deg videre til andre instanser. Første turen min til fastlege resulterte i en "Gå det av deg", andre turen hos en annen lege resulterte i en stor boks med paracet + forslag om kiropraktor. Byttet fastlege når jeg flyttet, dro til legen her. Undersøkelsen bestod i av at jeg stod oppreist, han ga et lite dytt i ryggen min og jeg kunne konstantere at det forsatt gjør veldig vondt. Ny runde med smertestillende. Du sier du har tatt runder med smertestillende, men bruker du noe på fast basis nå? F.eks. Ibux eller Paracet? Ved smertelindring av langvarige smerter bør man alltid ha et grunntrinn på Paracet og NSAIDS (betennelsesdempende, slik som Ibux, Voltarol eller Voltaren/Diclofenac) og deretter "bygge opp" på smertetrappen hvis det ikke er adekvat smertelindring på lavere trinn. Det er da vanlig å gå opp på co-codein-preparater (Codaxol, Paralgin Forte) eller svakere opioider (Tramadol/Nobligan) i korte perioder for å se om det gir bedre og mer effektiv smertelindring. Hør med fastlegen din hva han/hun anbefaler Er kun kombinasjoner av paraceter og naproxen jeg har gått på. Jeg kan også anbefale å forsøke et par turer til naprapat istedenfor kiropraktor. Hos en naprapat får du både knekt opp, du får manipulert muskler og ledd, og du får knadd opp og økt blodgjennomstrømningen. Når man går med kroniske smerter, og også skader på ryggen slik du nevner, kan muskulaturen i området bli stram og vond fordi den forsøker å kompensere for skaden du allerede har. Dette kan føre til mer smerter, som fører til økt kompensasjon, som fører til økt smertenivå, og så er sirkelen i gang. Lykke til, god bedring! Er det forskjellige kiropraktorer jeg går til nå, og de er veldig flinke til å få løsnet låsninger på hver sin del av ryggen og nakken. Merker at det blir veldig stramt og vondt veldig fort igjen ja. Tusen takk Anonym poster: 4663f8bb313379d0b515b6fb46bb857f Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Gammel diskusjon det her, men siden tråden er mangelfull så anbefaler jeg at du får en henvisning til en smerteklinikk. Det finnes definitivt legemidler som kan gjøre hverdagen betydelig lettere å håndtere enn du har med den mangelfulle medisineringen du går på nå. Manglende/dårlig medisinering vil over tid forkrøple resten av kroppen fordi kroppen prøver å forskyve belastninger til frisk muskulatur som dermed ikke vil være frisk lenge. Er selv smertepasient og fikk livet i gave etter utredning på smerteklinikk så det anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå