Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjertebank etter fysisk aktivitet

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. For noen måneder siden var jeg på klassetur på fjellet. Jeg mislikte turen sterkt, fordi vi ble presset av læreren til å gå lange turer ute i marka, i skogen i snø, etc. Turene kunne vare hele dagen, og slik holdt vi på i 3-4 dager. Jeg er ikke overvektig, men heller atletisk. Jeg har en enorm eksplosiv styrke, men jeg fikk skikkelig juling av det ujamne terrenget på fjellet. Jeg trener ikke regelmessig, og dette er trolig en av grunnene til at jeg måtte "langt nedi kjeller'n" for å komme meg gjennom turene.

En av disse turene (tror det var den første) var så ekstrem at jeg må si at jeg aldri har vært så sliten før. Det jeg nå lurer på kommer på bakgrunn av det som skjedde da jeg skulle legge meg etter denne dagen. Jeg følte at hjertet gikk på høygir. Det banket intenst, nesten som om jeg skulle ha sett et spøkelse. Det var som om det gjorde et desperat forsøk på å ødelegge seg selv. Hjerterytmen var helt uregelmessig og bestod av ekstraslag og korte pauser (på to-tre sekunder) innimellom. Jeg talte pulsen som etter en tid la seg stabilt på rundt 110. Slik holdt hjertet på hele natten, noe som gjorde det umulig å sove (ettersom at jeg låg kunne jeg høre bankene tydelig). I tillegg til dette, så fikk jeg en utrolig smerte i hele overkroppen som varte langt utpå neste dag.

På turen holdt jeg dette for meg selv, men jeg har i ettertid kommet frem til at det må ha vært en slags form for hjertebank. Jeg har aldri hatt noe lignende før eller siden. Jeg lurer derfor på om jeg burde ta kontakt med en lege for å få undersøkt det nærmere, eller om det er grunn til bekymring. Har noen kanskje hatt erfaringer med hjertebank før? Er det normalt å få hjertebank etter store fysiske påkjenninger?

Takker for svar! Anonym poster: 19d979585b4002819b2f3dbf2680fee9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier du ikke hvor gammel du er, men siden du sier det var en klassetur så regner jeg med at du er i tenårene. Du nevner heller ikke om du har noen sykdommer.

De aller fleste har bare godt av å gå lange turer i skog og fjell. Har du dårlig kondis og presser deg hardt er det ikke unormalt å få litt hjertebank.

Gå til lege og ta en sjekk hvis du er bekymret, men mest sannsynlig er dette helt ufarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...