Slorik Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Hvordan fungere en styrmaskin? Potensiometer funkjson? Koblingskjema alt av det elektriske. Styringen av reguleringsventilen som regulerer hydraulikkoilen. Funkjson fra styrmannen vil ha 20 grader på roret. til at roret styrer 20 grader. Hva er det som gjør at man får akkurat 20 grader på roret. Hvert fint med styrestrømskjema eller noe sånt. Finner ikkje noe forklaring på hva styremaskinen fungerer. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) på eldre type styremaskiner har man en reim fra selve stammen på styremaskinen, til et potmeter (klokke). Denne reimen følger bevegelsen til roret (styremaskinen) og potmeteret (klokken) følger etter. På denne måten får du feedback, og du vet hvor roret befinner seg. Kan være en vanlig feilkilde på eldre typer styremaskiner at denne reima hopper av, og du mister feedbacken fra roret. Da kan man eventuelt tvangskjøre solenoidene på maskinen til roret står på 0 grader, samt stille feedback klokken til 0 grader. Og man setter på igjen reimen. Dette var en gangske vanlig feilkilde på gamle styremaskiner. På nyere typer er denne reima ofte byttet ut med tannhjul og klokker som følger bevegelsen til roret. Dette systemet er mye sikrere. Man har og flere potmeter på nyere typer styremaskiner (eventuelt en unit med flere potmeter bygget inn i seg). Går ut ifra at potensiometerene du lurer på, er i form av hendler på brua? Disse gir vanlig vis ut et 4 - 20 mA signal eller en variabel motstand, avhengig av hvor hendelen befinner seg hen. På eldere type hendler hadde man ofte 0 - 12 og 0 til (-) 12 V bassert på hvor hendelen befant seg hen. Disse var ikke så idiotsikre, for om de kortsluttet inni, kunne det få ganske kjedelige følger for stakkaren som sto på brua. Endret 7. februar 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Solenoidventiler fungerer da som alle andre soleniodventiler. De er åpen eller lukket. Og styrers igjen av et system som er avhengi av feedback signalet fra roret. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Nei, men dette var da en ganske interessant problemstilling. Da jeg leste dette spørsmålet først så tenkte jeg at spørsmålet egentlig ikke handlet om et virkelig maritimt system, men heller noe i retning av et skolebokeksempel i reguleringteknikk. I det opprinnelige spørsmålet så refereres det jo til "reguleringsventilen". I svaret over så refereres det til "solonoideventilen". Fungerer en slik virkelig maritim styremaskin slik at det er to stk solonoideventiler som kjører roret til høyre eller venstre vha elektrohydraulikk ?? Rettelse: Styrbord og babord heter det vel. Kan man eventuelt bruke mer enn to solonoideventiler og er dette eventuelt vanlig ? Ble bare litt nyskjerrig. Har vært borte i en del reguleringsteknikk men ikke slike maritime styremaskiner. Hvis spørsmålsstilleren eventuelt heller ment noe i retning av den generelle reguleringsteorien med "styremaskin" som et eksempel, så får han/hun utdype og presisere litt. Endret 7. februar 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 på eldle styremaskiner var det vanlig med solenoidventiler ja. Lenke til kommentar
Slorik Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Styrmannen gir en rorvinkelkommandosignalet, pumpen starter? reguleringsventilen får et signal av opne og lukke? Rorposisjonssignalet (potensiometer?) gir da signalet til? (for å stoppe pumpen og reguleringsventilen?) Potensiometer motstanden? Ampere? Når du skal til styrbord 4 mA? og når du skal til babord 20 mA? Sei rorvinkelkommandosignalet er 0 grader, da er hendlen (potmeteret?) på 8mA? Sender signalet da til? Hva gjør at potmeteret (feedbacken?) på styremaskinen stanser på 8 mA? Trenger litt forklar på heile funksjonen Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 du tenker litt vanskelig. Forskjellige hendler, forskjellige potmetere. Jeg gidde bare et eksempel i virkningsmåte Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 (endret) På mindre båter, type 35-50 fot etc. så er rorføleren (Simrad RF300 f.eks.) koblet direkte til roret via et stag som igjen er koblet via autopiloten (Simrad AP50 og AP70 er ikke uvanlig). Rorindikatoren (Simrad IS20 f.eks.) er koblet sammen med autopilot og andre enheter via bussystemet NMEA-2000, can-bus bassert. Ventilblokken (4/3 om jeg ikke husker helt feil) er koblet opp mot autopiloten som styrer roret enten ved aktivert autopilot eller styrestikke. Ventilene er ikke proposjonale så man holder stikka i den retningen man ønsker (on/off). Styrer man via autopiloten vil den kjører roret til ønsket rorretning er oppnådd. Dette skjer ved at den leser retningen via rorføleren som igjen sikker går inn i en eller annen PI algoritme eller noe. Piloten starter pumpen og stopper den etter en etter en liten stund med inaktivitet. Endret 8. februar 2013 av BigJackW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå