Gå til innhold

Financial Fair Play


Jarmo

Anbefalte innlegg

FFP skal vel forhindre at klubber ender opp som Leeds og diverse andre storklubber rundt om (Rangers, og en bråte klubber fra Spania/Italia) har større utgifter enn inntekter. Spillerkjøp som betales i sin helhet av private lommer, koster selvsagt ikke klubben noe.

 

City, Chelsea og PSG får penger av sine eiere. Chelsea har tidligere fått låne penger, men oljebaronen slettet gjelden på 2mrd (?) med et pennestrøk. Det hele ebber uansett ut i at man må tjene mer enn man bruker på spillerlønninger for klubber med eiere som har dype lommer.

 

Nei. Med enkelte unntak som investering i stadion og treningsfasiliteter er poenget med FFP at klubbene økonomisk skal overleve selv og ikke bli pøst fulle av penger (og dermed sørge for inflasjon i markedet, både i forhold til overgangssummer og lønninger) fra en rik "investor". Spilleravskrivinger vil selvsagt være ett av punktene som tas med i regnskapet som leveres til UEFA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ble det av Manchester City ?

Tviler på at City noen gang kommer til å slite med at de ikke klarer betale for seg, nei. Hvis det er sånn systemet fungerer så er det jo bare å gi det opp før man har begynt.

 

Dette har ingen verdens ting med FFP å gjøre. FFP trår ikke i kraft før neste sesong, men baserer seg da på denne og forrige sesongs regnskap.

Lenke til kommentar

City, Chelsea og PSG får penger av sine eiere. Chelsea har tidligere fått låne penger, men oljebaronen slettet gjelden på 2mrd (?) med et pennestrøk. Det hele ebber uansett ut i at man må tjene mer enn man bruker på spillerlønninger for klubber med eiere som har dype lommer.

 

Hadde ikke hatt så mye og si for FFP uansett da bare signeringer og kontrakter etter 2010, tror jeg, som gjelder. Derfor teller for eksempel ikke lønnen til Lampard og Cole inn på FFP.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er financial results i sin helhet

http://www.arsenal.com/assets/_files/documents/sep_12/gun__1348755692_ARSENAL_HOLDINGS_PLC_year_end_.pdf

 

Merk at dette gjelder frem til og med 31 May 2012, så årets sommer er ikke med.

 

Resultat før skatt på £36,6 mill

 

 

Har bare skummet gjennom det nå, skal gå nøyere inn på det i løpet av de(n) neste dagene når jeg har litt bedre tid. Til tross for meget godt resultat virker det å være mange forbedringsmuligheter.

Lenke til kommentar

Noko som må vere litt bekymrande er den gigantiske lønningslista. Opp £19mill sidan i fjor. Få inn eit lønnstak så snart som råd er.

 

Det ble kuttet masse lønnskostnader i sommer. Det kommer frem i neste års regnskap. ;)

 

Ser at mellom anna @DarrenArsenal1 seier at dei kanskje har gått ned litt i sommar, men også han spår at auka berre kjem til å fortsette dei neste åra. På ein måte er det heilt normalt, ettersom klubben sannsynlegvis også kjem til å generere meir pengar, men ein stad må grensa gå. Hadde vore greitt om spelarane innsåg det sjølve, men det gjer dei nok ikkje.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

AGM i dag. Mye frustrasjon hos fansen og aksjonærene som deltok, og etter rapportene var stemningen ganske så dårlig gjennom hele møtet.

 

Full rapport om alle spørsmål og svar fra møtet her http://news.arseblog.com/2012/10/arsenal-agm-2012-report/

 

PHW kom verst ut av møtet. Han hadde visstnok en nedlatende og veldig lite profesjonell holdning ovenfor fansen. På tiden gammern kommer seg på hodet og rævva ut av klubben. John Cross var også sjokkert over oppførselen hans, og mente han burde dra sin vei rimelig fort.

 

Silent Stan løy på spørsmål om han ikke snart skulle ha et møte ang Fanshare-programmet. Silent Stan mente da han hadde hatt flere møter, men det stemmer overhodet ikke. Han svarte forøvrig ikke på spørsmålet om han kom til å ta ut utbytte. Noe som fort kan tolkes i den retning at han vil ta ut utbytte fra klubben etter hvert. Det er styret som tar denne beslutningen, men med de styremedlemmer vi har for øyeblikket er jeg ikke i tvil om at de vil tillate at det tas ut utbytte med tiden.

 

Gazidis svarte greit nok for seg, og hadde noen få gode argumenter.

 

Wenger holdt en liten monolog, hvor han blant annet listet opp hva han anså som trofeer: 1.PL 2.CL 3.Kvalifisering for CL 4.FA 5.Ligacupen. At kvalik for cl settes foran de to cupene bunner ut i at spillere er mye mer opptatt av CL-spill enn av at klubben vant ligacupen forrige sesong. Er selvsagt et økonomisk element inne i bildet også. Han ba også om unnskyldning for gårsdagens kamp.

Wenger var den eneste fra Arsenals side som fikk applaus i løpet av møtet.

 

 

Det jeg har fått ut av møtet er at styret og ledelsen i klubben implisitt forteller oss at vi ikke kjemper om trofeer før FFP trer i kraft. Frem til den tid gjelder det å kvalifisere seg til CL. Ikke noe nytt egentlig.

 

Det jeg står igjen med er at vi må få på plass et nytt styre. Der sitter det en gjeng med en gjennomsnittsalder på 68 år, hvor det ikke er sult etter trofeer lenger og fansen ikke blir tatt skikkelig på alvor.

 

Wenger og Gazidis ble igjen i ca 45 min etter møtet for å snakke med fansen man-to-man, noe som selvsagt settes stor pris på.

Lenke til kommentar

AGM i dag. Mye frustrasjon hos fansen og aksjonærene som deltok, og etter rapportene var stemningen ganske så dårlig gjennom hele møtet.

 

Full rapport om alle spørsmål og svar fra møtet her http://news.arseblog...gm-2012-report/

 

PHW kom verst ut av møtet. Han hadde visstnok en nedlatende og veldig lite profesjonell holdning ovenfor fansen. På tiden gammern kommer seg på hodet og rævva ut av klubben. John Cross var også sjokkert over oppførselen hans, og mente han burde dra sin vei rimelig fort.

 

Silent Stan løy på spørsmål om han ikke snart skulle ha et møte ang Fanshare-programmet. Silent Stan mente da han hadde hatt flere møter, men det stemmer overhodet ikke. Han svarte forøvrig ikke på spørsmålet om han kom til å ta ut utbytte. Noe som fort kan tolkes i den retning at han vil ta ut utbytte fra klubben etter hvert. Det er styret som tar denne beslutningen, men med de styremedlemmer vi har for øyeblikket er jeg ikke i tvil om at de vil tillate at det tas ut utbytte med tiden.

 

Gazidis svarte greit nok for seg, og hadde noen få gode argumenter.

 

Wenger holdt en liten monolog, hvor han blant annet listet opp hva han anså som trofeer: 1.PL 2.CL 3.Kvalifisering for CL 4.FA 5.Ligacupen. At kvalik for cl settes foran de to cupene bunner ut i at spillere er mye mer opptatt av CL-spill enn av at klubben vant ligacupen forrige sesong. Er selvsagt et økonomisk element inne i bildet også. Han ba også om unnskyldning for gårsdagens kamp.

Wenger var den eneste fra Arsenals side som fikk applaus i løpet av møtet.

 

 

Det jeg har fått ut av møtet er at styret og ledelsen i klubben implisitt forteller oss at vi ikke kjemper om trofeer før FFP trer i kraft. Frem til den tid gjelder det å kvalifisere seg til CL. Ikke noe nytt egentlig.

 

Det jeg står igjen med er at vi må få på plass et nytt styre. Der sitter det en gjeng med en gjennomsnittsalder på 68 år, hvor det ikke er sult etter trofeer lenger og fansen ikke blir tatt skikkelig på alvor.

 

Wenger og Gazidis ble igjen i ca 45 min etter møtet for å snakke med fansen man-to-man, noe som selvsagt settes stor pris på.

 

Får satse på at Wenger tar grep da selv om vi er rimelig fucked frem til januar. Vi har ingen målfarlige spillere. Minner litt om Vålerenga. Også et lag som ikke stiller med spisser.

 

CL, PL og CL kvallik er det hvertfall bare å glemme. Det må satse på de hjemlige cupene og håpe på at vi ikke faller utenfor topp 6 slik at vi i hvertfall har Europa League neste sesong.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke mye happy om dagen, men kan ikke annet enn å humre av dine uttalelser Benbjo. Du vet like godt som meg at det bor mye mer i dette laget enn det vi har sett i de to siste kampene. Bare se på kampene mot Liverpool, City og West Ham. Når det er sagt er det mange bekymringsverdige ting per dags dato, blant annet at Gervinho stadig vekk får tillit i førstelaget, at Santos er helt ute å kjøre om dagen, at Ramsey fortsetter i samme spor som i fjor, at vi setter vår lit til Mannone, at vi har for dårlige alternativer på benken pga nok en gigantisk skadeliste.

 

Jeg mener Giroud må bli gitt tillit fra start av og i flere kamper på rad. Hva er vitsen med å kjøpe han hvis vi aldri kan la han få spille seg inn i laget? Gervinho utmerker seg stadig som et ytterst dårlig alternativ som spiss (til tross for målene han har scoret) og til en viss grad også som ving. At vi brukte £10 mill på han er fortsatt en gåte.

 

Har tro på dette laget når Gibbs, Diaby, Wilshere, Sagna, Ox, Theo og polakken er tilbake i laget. Da har vi en ganske grei tropp, bortsett fra svak dekning på topp. Men så kan vi jo ikke regne med at vi slipper unna skader, så da gjenstår det bare å se hvem som blir skadet først og lengst..

Lenke til kommentar

CL, PL og CL kvallik er det hvertfall bare å glemme. Det må satse på de hjemlige cupene og håpe på at vi ikke faller utenfor topp 6 slik at vi i hvertfall har Europa League neste sesong.

 

 

Ha!

 

Begynner å bli rimelig langt opp til 4. plassen. Vi er utrolig mye mindre farlige foran mål nå enn i fjor da vi ikke har en spiss. Vi kommer nok til å være langt bak i mai. Noe annet ville overraske meg.

Lenke til kommentar

CL, PL og CL kvallik er det hvertfall bare å glemme. Det må satse på de hjemlige cupene og håpe på at vi ikke faller utenfor topp 6 slik at vi i hvertfall har Europa League neste sesong.

 

 

Ha!

 

Begynner å bli rimelig langt opp til 4. plassen. Vi er utrolig mye mindre farlige foran mål nå enn i fjor da vi ikke har en spiss. Vi kommer nok til å være langt bak i mai. Noe annet ville overraske meg.

Sa du ikke omtrent det samme i fjor på denne tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...