Gå til innhold

Financial Fair Play


Jarmo

Anbefalte innlegg

Er det så forbanna ærlig å kapre alt av penge premier fordi man er heldig og er med på å starte noe med sykt mye penger i?

Det er vel ingenting som tilsier at - har man penger vinner man alt. Herregud. Det er har tatt år å bygge opp Chelsea laget og på den svakeste sesongen vinner vi hele dritten. Om Chelsea ble kjøpt opp av Roman og skaffet seg toppklubb-tittelen raskere har vel det nada å si. United sin historie er ikke så forbanna imponerenede går man 20 år tilbake. Skal vi ha den tankegangen er Liverpool uten tvil den klubben som fortjener mest mulig her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en del å lese opp på om Matt Busby, Stanley Matthews, Bobby Charlton etc. Man Utd er verdens største klubb med rette. Ikke bare det, suksessen de har fått med Ferguson i senere tid er i stor del dannet av den fantastiske 92 generasjonen i bunnen. De er ikke i nærheten av å være i samme klasse som Chelsea og City når det kommer til pengebruk heller.

 

Fotball handler mye om tilfeldigheter, og på samme måte er det tilfeldig at seieren i CL kom akkurat i år. Måten de har spilt på i sluttspillet i CL straffer seg flere ganger enn det lønner seg. I løpet av en ordentlig sesong vil dette vises, noe det faktisk har gjort også. I et sluttspillsformat kan alt skje, noe som er vist tidligere med lag som f.eks Hellas. En enkelt triumf i en knockout-serie beviser ikke at man har gjort en god jobb. Ikke i et så tilfeldig spill som fotball.

 

Apox: Ikke enig. Chelseas seier kommer mer på grunn av dårlig kvalitet/form hos motstanderen enn et fantastisk spill selv. I ligaen har det gått mye dårligere. Enkel sannsynlighetsberegning, det blir mindre tilfeldigheter over flere kamper. Hadde Chelsea spilt på samme måten hadde de røket ut av CL 9/10 ganger.

Endret av Maefteda
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg håper vi aldri får en fotballverden hvor alt skal foregå på historie. Jeg elsker at det uventede kan skje. Mulig jeg ikke kan mye om United sin historie, men med rette - den interesserer meg ikke. Om de var best for 30 år siden - hva så? Jeg var ikke engang påtenkt. Hvorfor skal jeg i det hele tatt gidde å bruke tid på noe som er død ut.

 

Du kan ikke sammenligne Chelsea med Hellas. Det er ikke tilfeldigheter at vi endelig vinner CL: Vi har tapt en CL finale, røket ut av en semifinale urettferdig og vært nær flere ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt er ikke historie det viktigste for meg, men det er en god pekepinn på hvorvidt en klubb sitter med ordentlig kompetanse eller ikke. Du kan da umulig mene at det er tilfeldig at Chelsea og City først har begynt å vinne ting etter at de fikk kastet penger etter seg, uten å ha mye suksess fra før? Det er en selvfølge at City og Chelseas triumfer ikke er en like stor prestasjon. Vilkårene deres var mye bedre uten at man hadde gjort noe for å komme dit. Det er derfor vi andre ikke liker det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det så mye mer rettferdig at United fikk kaste penger etter seg i form av CL og mye triumfer KUN pga de var der når de starta? De var fult og helt med på innføre regler og måter som gjorde at det nærmest ble umulig å bli topp uten å ha penger. Ønsker du en liga bestående av 2 lag som har vært heldig med hvor de var? Som jeg sier - United hadde ikke utrolig mye triumf før de fikk kastet penger etter seg på 90 tallet de eller. 12 av 19 liga trofeer har kommet etter 1990. Så pga. de 7 trofeene som har kommet på 90 år er United et mer rettferdig lag enn Chelsea?

Lenke til kommentar

Har skrevet dette allerede. For det første er de ikke sammenlignbare. Chelsea og City har sprengt alle rekorder og har nesten ikke spillere de har oppfostret eller speidet fram selv. Her har man nesten bare kjøpt ferdigvare for milliarder i håp om å få titler. Klart Man Utd var heldige og var gode i riktig tidspunkt da det virkelig ble globalisering og et megastort marked. Den utviklingen tror jeg hadde måttet komme uansett. Alle lag har fortsatt mulighet til å blande seg i toppen uansett. Se på Arsenal, Tottenham og nå også Newcastle. De er alle der og snuser på de store gevinstene uten hjelp fra allskens sjeiker og russere.

 

Så har du også dette med at Man Utd faktisk har vært blant de beste i verden når det kommer til utvikling av spillere. Mye av grunnlaget for suksessen Ferguson har hatt ble lagt med 92-gnerasjonen, som jeg sa i forrige innlegg. Neville*2, Scholes, Giggs, Beckham... Fundamentet ble bygget innenfra, i motsetning til Chelsea og City som fikk en stamme av spillere kjøpt utenfra.

 

Troféer er ikke alt. Se bare på min egen klubb, West Ham. Har vi vunnet serien noen gang? Nope. Betyr det at vi ikke har historie? For all del ikke. Kan gå opp og ned i mente om det, og tenker kanskje på å gjøre det i tråden min, men i West Ham har man i alle fall gjennom alle år bygget opp en identitet rundt frambringing av egne talenter og fokus på å spille bra fotball. Nå har noe av dette tatt baksetet i det siste dessverre, med større trusler hengende over oss, men folk vil fortsatt forbinde West Ham med akademiet sitt og gjerne også Englands VM gull i 66. Dessverre for dere må dere leve med at imaget til Chelsea er et lag som har dannet hele sin suksess på at en av Russlands rikeste ville finne en ny hobby. Men nå ser det ikke ut til at du bryr deg, så da er vi nok bare så forskjellige at vi aldri blir enige. Personlig synes jeg det er synd at utviklingen av sporten ser mer ut til å gå den siste veien. Hvor kjedelig kommer de ikke til å bli når de deler ut premier til høystbydende?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Se på Arsenal, Tottenham og nå også Newcastle. De er alle der og snuser på de store gevinstene uten hjelp fra allskens sjeiker og russere.

Og se på Dortmund. 1/3 av lønnsbudsjettet til Bayern Munchen, likevel har de vunnet serien to år på rad. Det er fortsatt mulig å bygge seg opp på den rette måten, uten å være et rikmannsleketøy.

 

Jeg synes du skriver mye fornuftig i denne tråden, Maefteda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Se på Arsenal, Tottenham og nå også Newcastle. De er alle der og snuser på de store gevinstene uten hjelp fra allskens sjeiker og russere.

Og se på Dortmund. 1/3 av lønnsbudsjettet til Bayern Munchen, likevel har de vunnet serien to år på rad. Det er fortsatt mulig å bygge seg opp på den rette måten, uten å være et rikmannsleketøy.

 

Jeg synes du skriver mye fornuftig i denne tråden, Maefteda.

Det finnes jo massevis av eksempler. Barcelona starter jo med en halvpart av egenproduserte spillere til vanlig. De har jo også brukt masse penger i det siste, men det har jo blitt normen nå etter at Chelsea og City har herjet overgangsmarkedet. Nå betyr det ofte mer å kjøpe stjerner for å tjene penger på draktsalg og prøve å se bra ut ovenfor sponsorer og fans enn det å virkelig få resultater..

 

I Frankrike har Lille og Montpeiller vist vei og gjort det sterkt, Dortmund har vært en kjempesuksess, Wolfsbug vant jo et år. Napoli har begynt å gjøre det sterkt i Serie A etter å ha ligget med brukket rygg siden Maradona. Det er alltid storlag som bruker en del penger som kommer til å feile, for vanligvis så har høy pengebruk konsekvenser dersom det ikke er rike eiere inne i bildet. Dette gjelder ikke for Chelsea og City som kan gå med så mye underskudd de vil(i alle fall før FFP). Dette er enda et fortrinn de har fått uten å ha gjort seg fortjent til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og se på Dortmund. 1/3 av lønnsbudsjettet til Bayern Munchen, likevel har de vunnet serien to år på rad. Det er fortsatt mulig å bygge seg opp på den rette måten, uten å være et rikmannsleketøy.

 

Jeg synes du skriver mye fornuftig i denne tråden, Maefteda.

 

Men det viser også hva som skal til for å kunne hevde seg. Det er ikke hver dag man får inn en så talentfull gruppe spillere som Dortmund har hatt i Hummels, Subotic, Sahin, Gündogan, Bender, Götze og Kagawa.

 

De er som Newcastle i at de har vært knallgode på transfermarkedet, i tillegg til å få inn kjempetalenter fra egne rekker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det ble holdt Ask Ivan Q&A i går.

 

But none of this is cause for popping champagne corks at Arsenal. We want to win things. So while it is a creditable performance it is not achieving our ambition. What we have to work out this summer is how we can take the Club on and take a step forward. That is what we are working hard on at the moment.

 

Ivan Gazidis said: We want to win major competitions, we want to win the Premier League. We want to compete to win the Champions League and that is our ambition. That is what we are planning for during the course of the summer and everything we do is geared towards that, it is very simple.

 

Får satse på at han ikke lyver denne ganger. Klubben sier dette år etter år, men viser deet motsatte. Våre beste spillere selges og pengene blir ikke reinvestert i nye spillere. Ambisjonene til klubben er å tjene penger. Ivan er en politiker og sier det fansen vil høre. Kroenke er en businessmann. Wenger har doktorgrad i økonomi.

 

Om RvP-situasjonen

Ivan Gazidis said: Robin sat down with us at the end of the season and we had a good discussion. What we agreed at that meeting was that we would keep all the discussions we had over the summer to ourselves and make announcements when it is the right time. We have to respect the fact we have agreed to keep that among ourselves. Robin is clearly focused on the Euros at the moment and we wish him well, and at the right time we will make the right announcements. But at the moment we are not saying anything.

 

Høres ut som at en beslutning er tatt og at klubben leter etter erstattere. De har ikke sagt noe, fordi det vil presse opp prisen på spillere og senke prisen på RvP.

 

Alle spørsmålene og svarene finnes her: http://le-grove.co.uk/2012/06/06/ivan-says-decision-made-on-robin-van-persie-arsenal-future/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ivan-says-decision-made-on-robin-van-persie-arsenal-future

Lenke til kommentar

Det ble holdt Ask Ivan Q&A i går.

 

But none of this is cause for popping champagne corks at Arsenal. We want to win things. So while it is a creditable performance it is not achieving our ambition. What we have to work out this summer is how we can take the Club on and take a step forward. That is what we are working hard on at the moment.

 

Ivan Gazidis said: We want to win major competitions, we want to win the Premier League. We want to compete to win the Champions League and that is our ambition. That is what we are planning for during the course of the summer and everything we do is geared towards that, it is very simple.

 

Får satse på at han ikke lyver denne ganger. Klubben sier dette år etter år, men viser deet motsatte. Våre beste spillere selges og pengene blir ikke reinvestert i nye spillere. Ambisjonene til klubben er å tjene penger. Ivan er en politiker og sier det fansen vil høre. Kroenke er en businessmann. Wenger har doktorgrad i økonomi.

 

Om RvP-situasjonen

Ivan Gazidis said: Robin sat down with us at the end of the season and we had a good discussion. What we agreed at that meeting was that we would keep all the discussions we had over the summer to ourselves and make announcements when it is the right time. We have to respect the fact we have agreed to keep that among ourselves. Robin is clearly focused on the Euros at the moment and we wish him well, and at the right time we will make the right announcements. But at the moment we are not saying anything.

 

Høres ut som at en beslutning er tatt og at klubben leter etter erstattere. De har ikke sagt noe, fordi det vil presse opp prisen på spillere og senke prisen på RvP.

 

Alle spørsmålene og svarene finnes her: http://le-grove.co.u...-arsenal-future

 

Q&A med Gazidis holdes i dag. Begynner kl 20.30 norsk tid.

 

Det Gazidis har sagt over er bare "vanlige" uttalelser.

Lenke til kommentar

Typisk han å komme med slike svar. Han sier mye, men sier egentlig ingen verdens ting. Han burde vært politiker :p

 

Eneste jeg klarer å lese ut av det han sier, er at vi ikke har noen gode nyheter å komme med ang v.P.

 

Jepp. Meget flink til å prate svada denne Gazidis. Virker som om Kroenke har funnet en perfekt lakei der gitt.

Lenke til kommentar

Bør leses: http://le-grove.co.uk/2012/06/07/ivan-gazidis-suggests-gambling-on-kids-is-the-future-arsenal-are-the-benchmark-of-europe/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ivan-gazidis-suggests-gambling-on-kids-is-the-future-arsenal-are-the-benchmark-of-europe

 

Jeg vil trekke frem to sitater:

Ivan was asked about our idealistic wage structure. It sounded like it was the idea of the manager. He said it’s being changed but it’ll take a while for the amendments to take place. I told you last summer the club were changing the salaries of young players to make them more aspirational. He did temper this conversation by saying all clubs play kids on potential. We take more risks than most as a strategy that he believes has served us well. He indicated that would stay the same… which wasn’t great to hear.

 

He was also pulled on Diaby and his deal. He said that it down to the manager to work out the players value then it was down to the club to work out if it made sense. God knows who sanctioned the Diaby sign up… He said you win some you lose some and that all clubs have wastage. He doesn’t think ours is that bad. I think we’d disagree Ivan.

 

Hovedsakelig ser det ut til at lønningsstrukturen vil forbli noe av det samme. Altså at vi betaler daukjøtt og unge spillere godt. Klubben ser ikke ut til å synes at det er mye bortkasta penger. Det er ikke bra.

 

Ivan sier også at endringer kommer. Jeg tipper det betyr at våre beste spillere vil få mer betalt. Det er jo et steg i riktig retning, men hvis lønningene til middelmådige spillere ikke reduseres så må jo disse pengene komme fra et annet sted?

 

Så over til noe litt mer positivt:

He’s working in a bad situation. He has an owner who is besotted by Wenger. A manager who isn’t susceptible to change. So his hands are largely tied. It’s a slow process trying to move Wenger and his team into the 21st century. But things are starting to change. Bould has come in. We had the GPS team 18months ago. We’re shifting on the deadwood. We’re amending our wage structure. We signed a bunch of experienced players last August and we’re looking at some big names this window.

 

For me, the playing side of things is still owned by Arsene Wenger. It will be until he goes. Rest assured though, the next man who comes in will not be granted the same power structure Arsene has built for himself. He’ll have limited power. He’ll be Ivan’s man. Until that happens, we’ll just have to hope Arsene pulls something out the bag… because that guidance on what to do won’t come from Ivan.

 

Det ser ut til at Ivan vil mye, men at situasjonen er vanskelig akkurat nå. Forhåpentligvis vil klubben ta steg fremover i sommer og i årene som kommer og ikke "ta en Liverpool". Dog med det spillermateriale vi har tror jeg det blir vanskelig med en topplassering neste sesong. Spesielt om vi ikke styrkes i kritiske ledd. Vi hadde for mye flaks sist sesong til at det kan gjenta seg. Det er opp til Wenger.

Lenke til kommentar
Jeg tipper det betyr at våre beste spillere vil få mer betalt. Det er jo et steg i riktig retning, men hvis lønningene til middelmådige spillere ikke reduseres så må jo disse pengene komme fra et annet sted?

Enkelt.

 

Man tar dette fra innkjøpspotten. På den måten får man mindre peng til å kjøpe disse "beste spillerne" som skal ha høyere lønn, og mer av dette "daukjøttet" som bare har god lønn.

Lenke til kommentar
Jeg tipper det betyr at våre beste spillere vil få mer betalt. Det er jo et steg i riktig retning, men hvis lønningene til middelmådige spillere ikke reduseres så må jo disse pengene komme fra et annet sted?

Enkelt.

 

Man tar dette fra innkjøpspotten. På den måten får man mindre peng til å kjøpe disse "beste spillerne" som skal ha høyere lønn, og mer av dette "daukjøttet" som bare har god lønn.

 

Tja, Arsenal har da aldri kjøpt "de beste spillerene". Rekorden er 15m pund for en 18-åring (De lærde strides om dette. Mange mener at det er Arshavin som holder rekorden for ca samme sum).

 

Det er mer sannsynlig at klubben vil forsøke å kutte ned stallen. Spillere som er over 21 og ikke er i nærheten av 1-laget bør selges. Disse har vi for mange av. Eastmond, Watt, Lansbury, Botelho, Hoyte, Murphy. 2 av disse er allerede sluppet, og resten har usikker fremtid i klubben. Av nevnte spillere er det vel bare Lansbury som muligens for prøve seg på førstelaget kommende sesong.

 

Usikker på hvor mye disse 6 har håvet inn per uke, men rundt 50k pund tilsammen er nok å underdrive noe.

 

I tillegg har vi spillere som Bendtner og Vela som garantert ikke er her neste sesong. Pengene spart ved å fjerne disse spillerene fra budsjettet kan gå til høyere lønninger til de beste.

Lenke til kommentar

Med tanke på våre plasseringer de siste årene er det veldig realistisk å forvente det. Vi har vært topp fire siden 97, og de siste årene har det vært noen signeringer og en trang økonomisk politikk, og ikke minst skader som har stått i veien for suksess.

 

Hadde vi klart å holde på van Persie og i tillegg fått inn M'Vila pluss to klassesigneringer til, i tillegg til Podolski, så vil jeg si vi stiller sterkt til neste år.

 

Desverre drar nok van Persie, og som jeg har nevnt tidligere frykter jeg en liten knekk i stallen hvis vår fremste spiller, kaptein og toppscorer forlater oss. Synd, for han har mulighet til å bli en legende i klubben, og jeg tror vi kan vinne til neste år hvis han blir og riktige navn kommer på papiret.

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...