Gå til innhold

Financial Fair Play


Jarmo

Anbefalte innlegg

Jeg tror heller ikke city kommer til å dominere. Av den enkle grunn at top 4 lagene gjennom 20 år har fått såpass mye pengedoping at "forspranget" til city ikke er stort større. Dessuten blir det jo sprøytet inn nye penger i pl hele tiden, vanskelig å vite hva fremtiden bringer med fair play og om det vil fungere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror UEFA gransker avtaler som det der for å finne ut om summen er innenfor rimelighetens grenser, slik som de gjorde med sponsoravtalen til City nå nylig. Hvis kompisene til sjeiken kjøper en bakgårdsklubb som ikke vil påvirkes av FFP og sletter gjelden til City ved å kjøpe juniorspillere til blodpris må jo UEFA reagere og slå ned på det. Hele poenget forsvinner jo hvis det er så lett å gå rundt reglene.

Lenke til kommentar

Ang. Football Fair Play:

 

City gikk med underskudd på £180M i år, dette blir første året som regnes med. De må altså tjene £180M (profit) de neste to sesongene for ikke å få senket CL-squad i 2014/15 (25 -> 20). Dette er da "første sanksjon". Spent på om de klarer snu seg unna regelverket.

Lenke til kommentar

Ang. Football Fair Play:

 

City gikk med underskudd på £180M i år, dette blir første året som regnes med. De må altså tjene £180M (profit) de neste to sesongene for ikke å få senket CL-squad i 2014/15 (25 -&--#62; 20). Dette er da "første sanksjon". Spent på om de klarer snu seg unna regelverket.

Dette stemmer ikke.

 

Jeg har ikke sett detaljene om Manchester Citys underskudd, men det er en del utgifter/kostnader som kan holder utenfor Financial Fair Play. Kontrakter inngått før 1. juni 2010 kan holdes utenfor (for sesongen 2013-14 som er den første FFP er gjeldende), det samme med områder UEFA mener er positivt å bruke penger på som stadion, treningsfelt, talentarbeid, samfunnsarbeid og generelt ting som ikke har noe med fotball å gjøre.

 

Videre kan man gå med et samlet underskudd for sesongene 2011-12 og 2012-13 på €45 mill (bare to regnskapsår inkluderes første år FFP er gjeldende, etter det er det tre regnskapsår).

 

Er Manchester Citys nye sponsoravtale med i underskuddet på £180 mill?

 

Oversikt over tap som er tillatt:

 

FFP-accounting-periods.jpg

Endret av KjellV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå forsvinner Abramovic og ergo forsvinner Chelsea, grei nok pakke for meg. Pumpa i dollar, hellasfotball og altfor mye marginer. Har vi sett maken noensinne? Uverdig er ordet, men så er realiteten. Synd at når først en underdog skulle vinne, så var det en blottet for "romantisk" forhistorie og sjel. Det føles "kaldt." Man City vinner EPL og Chelsea vinner CL. Real Madrid klarte å kjøpe seg forbi Barcelona i hjemmelig liga og storheter som Liverpool ligger på 8plass uten mulighet til å konkurrere. Hva blir det neste år? PSG? Fotballen ligger offisielt nede med brukken rygg og har mistet en supporter i meg. Veldig fint med nye vinnere og nytt blod, men ikke på slike premisser. Ta gjerne fra United, Real Madrid, Barca og co fordeler, men luk ut juksemakere. Og hvor ble det av spillegleden?

 

Stakkars Tottenham, føler med dere boys.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå forsvinner Abramovic og ergo forsvinner Chelsea, grei nok pakke for meg. Pumpa i dollar, hellasfotball og altfor mye marginer. Har vi sett maken noensinne? Uverdig er ordet, men så er realiteten. Synd at når først en underdog skulle vinne, så var det en blottet for "romantisk" forhistorie og sjel. Det føles "kaldt." Man City vinner EPL og Chelsea vinner CL. Real Madrid klarte å kjøpe seg forbi Barcelona i hjemmelig liga og storheter som Liverpool ligger på 8plass uten mulighet til å konkurrere. Hva blir det neste år? PSG? Fotballen ligger offisielt nede med brukken rygg og har mistet en supporter i meg. Veldig fint med nye vinnere og nytt blod, men ikke på slike premisser. Ta gjerne fra United, Real Madrid, Barca og co fordeler, men luk ut juksemakere. Og hvor ble det av spillegleden?

 

Stakkars Tottenham, føler med dere boys.

 

Jeg vet du ikke gidder å svare på det her fordi du ser på deg som guruen når det kommer til hvordan fotball skal spilles og hva som er rettferdig.

Men det du skriver er reinspikka egoisme og bullshit.

Du har så lite kunnskap når det kommer til fotball når du tror ALT handler om historie. Ja, hva skjer med det? Vinner Chelsea, City etc eller noen noe så er det det forbanna "Dere har ingen historie, dermed ikke rettferdige vinnere". Sannheten er at Chelsea er en klubb startet opp i 1905 - historie. Chelsea vant ligaen i 54-55 sesongen - historie. FA cupen for første gang i 70 tallet - historie. Og sånn går det videre.

 

Hva definerer du som historie? Alt som skjedde etter PL ble startet og United fikk nok penger til å stikke av? At United fikk økonomisk forsprang og kunne dermed konkurrere økonomisk på et annet plan? Eller tenker du på alle medgangssupportere som dere kapret når dere klarte å vinne noe etter Liverpool?

 

Din bitterhet gir jeg rett og slett faen i. For det inntrykket jeg sitter med er at du tror du er så mye bedre enn alle andre og at rettferdighet går etter din egen bok når sannheten er at det beste lag ofte vinner.

City står igjen med PL, Liverpool med CC, Chelsea med FA, Atletico med EL og Chelsea med CL.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig driter jeg i historie så lenge seierne og triumfene er skaffet på ærlig vis. Det er ikke en særlig stor prestasjon å vinne når man får milliarder av kroner slengt etter seg. Hadde det ikke vært for at man var heldige med at noen verdens rikeste ville ha seg et leketøy ville man aldri vært i en posisjon til å vinne troféer. Når Chelsea i tillegg gjør det ved å spille dørgende kjedelig fotball, så blir det ekstra kjipt.

 

Ja, Man Utd har også brukt mye penger, men spør du meg ville United vært i en lignende posisjon som nå hadde ikke pengene og gevinstene økt så vannvittig på starten av 90-tallet uansett. Det er her historien kommer fram. Det er et slags bevis på at klubben har en vinnerkultur og fortjener å være med i toppen. I Chelsea og Man City blant annet har man ikke like mye bevis på det.

 

En av de tingene som er morsomst med fotball og sport generelt for meg er å se et lag sakte men sikkert utvikle seg. Dersom utviklingen kommer gjennom en ordentlig måte blir det ekstra deilig når laget endelig lykkes. Jeg vet ikke om West Ham noen gang kommer til å vinne et stort trofé i min levetid, men jeg vet i alle fall at jeg ville satt mye mer pris på det dersom det kom gjennom flere år med god oppbyggning framfor et par sesonger med penger kastet etter oss. Om jeg vil se troféer gå til høystbydene går jeg heller til en auksjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...