Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modem vs Router


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid slitt litt med å forstå meg på nettverk. Så jeg må nesten bare forklare hvordan jeg ser for meg at ting fungerer, også håper jeg en eller annen kyndig person kan bekrefte eller avkrefte antagelsene mine.

 

La oss ta det fra begynnelsen. Hvis jeg ønsker Internet hjemme, så tar jeg kontakt med en eller annen ISP som kommer å kobler et modem til veggen. Det er dette som er en ADSL-forbindelse, ikke sant? Nå vet jeg at det finnes fiber, som så vidt jeg har forstått er en måte å få høyre hastighet enn ved kobberledninger som ellers brukes. Når jeg var liten husker jeg vi hadde ISDN, som igjen var tregt sammenlignet med dagens hastigheter. Men jeg skjønner vel ikke helt forskjell på ISDN og ADSL. Jeg vet at jeg kan søke på dette på nettet, men jeg trenger det litt inn med teskje. Så det hadde vært supert om noen hadde tatt seg tid til å prøve å forklare.

 

Så, siden jeg gjerne vil ha Internet på flere enheter, skaffer jeg meg en router, slik at jeg kan "fordele Internet" rundt i huset i mitt lille lokale nettverk.

La oss si at jeg vil koble til min stasjonære PC med en ethernet-kabel. Hvilken rolle spiller det om jeg kobler den i modemet eller routeren? Kan jeg skaffe meg en statisk IP-adresse om jeg kobler meg rett til modemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modemet snakker med ISP over telefonlinejen din / tvkabel.

Du kan sette cat5 rett i den , men får da en port. Routeren kombler nettet ditt sammen og sender pakkene dit de skal.

 

Grunnen til at dette er avansert er at routere fra ISP ofte kommer med modem i seg + switch i seg.

 

Du må ha modem som du får av din ISP , enten egen boks eller med router i seg.

Vil du ha plass til fler cat5 så må du sette på en switch om ikke modemet med router eller routeren har dette innebygget, typisk 4 porter.

Wifi er oftest også i routeren eller man kan sette et aksesspunkt i switchen.

 

Hvilket utstyr du får kommer an på ISP.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ønsker Internet hjemme, så tar jeg kontakt med en eller annen ISP som kommer å kobler et modem til veggen. Det er dette som er en ADSL-forbindelse, ikke sant?

Korrekt.

 

Nå vet jeg at det finnes fiber, som så vidt jeg har forstått er en måte å få høyre hastighet enn ved kobberledninger som ellers brukes.

Korrekt.

 

Når jeg var liten husker jeg vi hadde ISDN, som igjen var tregt sammenlignet med dagens hastigheter. Men jeg skjønner vel ikke helt forskjell på ISDN og ADSL.

Forskjellen på ISDN og (A)DSL er i hovedsak:

- Hastighet. ISDN bruker typisk hastigheter som 64Kbps og 128Kbps, mens ADSL kan levere langt høyere.

- ADSL er "alltid tilkoblet" mens ISDN må "ringe opp" hver gang du skal koble til.

- ISDN er gammeldags og utdatert.

 

Så, siden jeg gjerne vil ha Internet på flere enheter, skaffer jeg meg en router, slik at jeg kan "fordele Internet" rundt i huset i mitt lille lokale nettverk.

Korrekt.

 

La oss si at jeg vil koble til min stasjonære PC med en ethernet-kabel. Hvilken rolle spiller det om jeg kobler den i modemet eller routeren? Kan jeg skaffe meg en statisk IP-adresse om jeg kobler meg rett til modemet?

Dette kommer an på om ISP-en leverer et rent modem (med én utgang) eller et "multimodem" som inneholder modem, switch, router og AP (Wi-Fi). Hvis du kobler den rett i et modem med én utgang vil den stasjonære PCen fungere som vanlig og få internett. Hvis du derimot skal ha flere ting på nett samtidig er du nødt til å ha en router i tillegg. Her er det viktig at man ikke tar en vanlig billig switch, men en router. En router kan sortere trafikken til alt som er koblet til og tildele lokale IP-adresser til alle enheter (de får samme eksterne IP) slik at det ikke blir krasj. Hvis du kun hadde hatt en switch ville alle enheter hatt samme IP og det hadde oppstått konflikt hver gang de skulle sende/motta data og nettet hadde falt ut hele tiden og vært ubrukelig.

 

Statisk IP-adresse får man ved å be ISP spesielt om dette. Dette koster vanligvis mer og er normalt sett beregnet på bedrifter. For forbrukerne (oss) er det vanlig med dynamisk IP fra ISP, så hver gang du restarter modemet vil det be om en ny IP fra ISP.

 

Kanskje litt rotete forklart på slutten der, men bare spør så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Takk, TMB! Slik jeg har det hjemme nå har jeg et moden levert av Ventelo, og nå har jeg min stasjonære koblet direkte hit da hastigheten som regel er høyere og mer stabil via kabel. Jeg tror modemet har 4 LAN porter jeg kan koble til. Jeg har selvsagt også en trådløs router som jeg kobler mine trådløse enheter til.

Grunnen til at jeg spurte om statisk IP er pga P2P. Det er jo mulig jeg forveksler begreper her. Jeg har nemlig satt opp (for det jeg evt troode var) statisk IP før, for å sikre opplastningshastigheten min slik at andre peers kunne laste ned fra meg. Jeg mener å huske jeg måtte inn på interface til routeren da, og for å gjøre det regner jeg med at man må være koblet til routeren og ikke modemet. Men her merker jeg at jeg er på tynn is. Forstår du hva jeg tenker på? :)

Lenke til kommentar

Hvis "modemet" har 4 LAN-porter så er det et modem med innebygget router, altså et "multimodem". Men dette er tydeligvis uten trådløs tilkobling, siden du har en egen trådløs router skriver du? Er denne da koblet til en av LAN-portene på multimodemet?

 

Sikker på at det du har gjort før ikke var å åpne porter? Statisk IP er man nemlig nødt til å be om spesifikt fra ISP for å få. Det er ikke noe man kan ordne selv via web-interface på routeren. Port forwarding derimot.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Ja, multimodemet er koblet til den trådløse routeren. Så jeg lurte egentlig bare på hva forksjellen var, på å koble til multimodemet eller det trådløse. Begge har jo LAN porter.

 

Ja, da er det sikkert portforwarding jeg har holdt på med. Og for å gjøre det regner jeg med man må være koblet til routeren og ikke multimodemet?

Lenke til kommentar

Begge har LAN-porter ja, og da er det det samme hvilken av de du kobler deg til. Regner med du (eller noen andre) har satt opp den trådløse ruteren slik at den ikke deler ut IP-adresser men kun fungerer som et trådløst punkt og switch, med en egen (lokal) IP-adresse på samme nett som multimodemet. På denne måten er det som om du er tilkoblet multimodemet selv om du er tilkoblet den trådløse routeren.

 

Port forwarding gjøres i ruteren som er første ledd mot internett. I ditt tilfelle er dette multimodemet, siden den andre routeren din har routerfunksjonaliteten sin slått av (regner jeg med).

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Ok. Jeg får nemlig ikke nett hvis jeg kobler cat5 kabelen til den trådløse routren. La oss da si at jeg vil på webgrensesnittet til routeren (som så vidt jeg har forstått nå er multimodemet?). Da kan jeg skrive ipconfig /all i cmd og finne default gateway, og skrive denne adressen i en nettleser.

Det funker ikke.

Jeg har en følelse av at dette vil funke hvis jeg kobler meg til det trådløse nettet.

Lenke til kommentar

Du kan gå på web-grensesnittet til begge routerne om du vil. De har forskjellig IP-adresse.

 

Det stemmer at default gateway er IP-adressen til routeren du får IP fra.

 

Det er vanskelig for meg å si hvilken av routerne dette er, for det avhenger av om den trådløse er satt opp som ren switch/AP eller om den er satt opp som router med DHCP aktivert.

 

Du skriver at det ikke funker å gå inn på defaut gateway-adressen når du er koblet til med kabel på den trådløse.

 

Kan du prøve å pinge adressen i CMD?

 

skriv ping <ip>

Lenke til kommentar

Siden du fikk ny gateway kan det tyde på at begge routerne dine er satt opp til å dele ut IP-adresser (DHCP).

 

Dette burde du skru av i den trådløse routeren. Logg deg på den og se om du får gjort det :) Pass også på at den trådløse routeren selv har en IP-adresse som er i samme range som multimodemet ditt. For eksempel 192.168.1.X

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan også bety at han har koblet modemet i WAN-porten til routeren. Det kan muligens forklare hvorfor han fikk en annen gateway.

Dersom dette stemmer vil jeg ikke anbefale at TS kun slår av DHCP, men også kobler modemet till en lan-port på routeren.

 

Videre kan jeg spørre om IP-addressene du får fra modem og routere er forskjellige, som f.eks 192.168.1.x, 192.168.0.x, eller 10.0.0.x

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...