Eagleizer Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Spareskillingsbanken i Kristiansand har følgende forklaring på at jeg bruker 20-30 minutter innen jeg får være pålogget lenge nok til å betale en regning fra Thailand: "Her er svaret fra vår nettbankleverandør: Hei, Grunnen til at kunden blir kastet ut fra nettbanken er på grunn av at han sitter bak dynamisk IP. The IP addresses from the request and the database do not match. Request IP is 119.42.118.124, while database IP is 119.42.121.182 På grunn av sikkerhet aksepterer ikke nettbanken at en IP-adresse endrer seg i løpet av en sesjon." Jeg har Statisk IP-addresse, men det vel serveren i Bangkok, som gir meg forbindelse med Norge, som har dynamisk IP. Jeg skjønner heller ikke at IP-addressen endrer seg mens jeg er tilkoblet banken og holder på med innlogging eller navigerer meg rundt på kontoen? Er det bare meg som synes dette høres helt sprøtt ut? Banken må da finne en løsning uten at det går utover sikkerheten? De maser jo stadig om at jeg må innstallere JAVA, hvilket jeg ikke bruker... Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Hmm, de har vel ikke en slik "great firewall" i Thailand, slik som i Kina? Kanskje det er en proxy-server på internettforbindelsen din i Thailand? (høres merkelig ut, men merkelige ting har skjedd) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Høres merkelig ut. Du skal ikke få ny IP-adresse fra din ISP mens din router er oppe, med mindre den er satt opp med en lease-time som utløper akkurat mens du er i nettbanken (og da vil du som regel få den samme IP-adressen igjen). Jeg sjekker min IP-adresse av og til, og får ny adresse kun når jeg lar router være avslått en stund. Lenke til kommentar
Eagleizer Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Nei.. Begriper ingenting. Synes uansett det er merkelig at Spareskillingsbanken bare lar meg sitte her med dette problemet uten å foreslå en løsning. Sjekker også IP-adressen min gjevnlig, og den er alltid den samme... Har PSU på alt datautstyret her, så jeg kan takle en halv time med strømbrudd uten at noe blir slått av. Slår aldri av PC`en med mindre jeg skal innstallere noen nye komponenter, men routeren og modemet står jo allikevel alltid på. Men når jeg søker opp IP-adressen min, blir den søkt opp I Thailand, eller eller der tjenestetilbyderen er? For å si det sånn. Hvilken side skal jeg bruke for å være sikker på at IP-adressen jeg får opplyst er den som Spareskillingsbanken ser? Som nevt kan det jo hende at det er serveren i Bangkok som skifter IP? Det er jo ikke engang sikkert at jeg blir routet via Bangkok når jeg søker IP-adressen min? Når jeg søker på ipadresse.no får jeg den samme adressen som alltid. 202.XXX.XX.XXX som er langt ifra de adressene som Spareskillingsbanken påstår jeg har. Tar de feil? Noen som har noen idè om dette? Edit: Banken påstår at dette er mine IP-adresser: Request IP is 119.42.118.124, while database IP is 119.42.121.182 Endret 9. februar 2013 av Eagleizer Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Begge de 119* IP-adressene tilhører Thailand, de går til hver sin CAT Telecom router. Den som slutter på 124 har SSID: CAT_TEST, WPA kryptering og 11/1Mbit linje. Den som slutter på 182 har SSID: WhitesandPharmacy, WEP kryptering og 4/1Mbit linje. Du burde maskere adressene, da de ikke har noe sikkerhet, jeg kom inn på begge routerene uten problemer. Hvis en eller begge SSID høres kjent ut, bør du sette passord på de. Nå tar jeg en råsjangs her og tipper at begge SSID er kjente for deg, at du har lagret begge de trådløse nettene, og at de har litt varierende dekning. Da når du er i nettbanken, skjer det at du hopper mellom de trådløse nettverkene, da vil banken se at du bruker 2 IP-adresser. Da vil banken tro det er noen som har tatt over økten din i den hensikt å tømme kontoen din el.l. For å teste dette, slett det ene trådløse nettverket og prøv nettbanken på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå