bIsk0p Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Hei, Klarte ikke å finne noe klart svar, ser heller ikke ut som at det er noe lovfestet regel på dette. Men hvis man jobber slik at man avslutter på en helligdag, skal man ikke ha helligdagstillegg fra 24:00 da? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Det er lovfestet i Arbeidsmiljøloven! Og svar på ditt spørsmål, er Ja! Forutsetter da at jobber etter midnatt og inn i det nye døgnet (helligdagen) og ikke avslutter ved midnatt. Endret 7. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Har du noe referanser på dette? Typisk vakt er 23:00 til 04:00 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Har du noe referanser på dette? Typisk vakt er 23:00 til 04:00 Nei, "ærlig talt"! Dette kan du finne selv. Jeg har gitt deg loven, så er det bare å søke den opp og lese. 1 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Nei, "ærlig talt"! Dette kan du finne selv. Jeg har gitt deg loven, så er det bare å søke den opp og lese. Ikke rart han er skeptisk når du kommer med et svar du ikke har noen kilde til. Lovverket regulerer ikke hvilken betaling arbeidstaker har krav på ved arbeid på en helligdag. Hvis en ansatt må jobbe 1. eller 17. mai, skal vedkommende ha et tillegg på linje med søndagsarbeid. Hvis søndagstillegg ikke er fastsatt, har han rett til 50 prosent tillegg til den gjennomsnittlige timelønnen. For statsansatte godtgjøres pålagt arbeid på helligdager med 100 prosent i tillegg til vanlig lønn. Helligdagsarbeidet kan også tas ut i avspasering. Da skal avspaseringstiden utgjøre det dobbelte av antall timer arbeid på helgedag. I staten får man også 100 prosent godtgjørelse av vanlig lønn for arbeid etter kl.12 onsdag før skjærtorsdag, og pinse-, jule- og nyttårsaften. Så om det er andre helligdager enn 1. eller 17. mai må tillegget være i tariffavtale eller arbeidskontrakt, da det ikke er lovpålagt. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Ikke rart han er skeptisk når du kommer med et svar du ikke har noen kilde til. Lovverket regulerer ikke hvilken betaling arbeidstaker har krav på ved arbeid på en helligdag. Hvis en ansatt må jobbe 1. eller 17. mai, skal vedkommende ha et tillegg på linje med søndagsarbeid. Hvis søndagstillegg ikke er fastsatt, har han rett til 50 prosent tillegg til den gjennomsnittlige timelønnen. For statsansatte godtgjøres pålagt arbeid på helligdager med 100 prosent i tillegg til vanlig lønn. Helligdagsarbeidet kan også tas ut i avspasering. Da skal avspaseringstiden utgjøre det dobbelte av antall timer arbeid på helgedag. I staten får man også 100 prosent godtgjørelse av vanlig lønn for arbeid etter kl.12 onsdag før skjærtorsdag, og pinse-, jule- og nyttårsaften. Så om det er andre helligdager enn 1. eller 17. mai må tillegget være i tariffavtale eller arbeidskontrakt, da det ikke er lovpålagt. Ikke kilde! Hva er det du skriver? Er ikke Arbeidsmiljøloven en kilde? Da lurer jeg litt på dere to! Det du skriver om lønn (over her), er delvis bare vas og tull. Bl.a. så blander du i sammen overtidsgodtgjørelse på hverdager (prosent tillegg) og søndagstillegg/helligdagstillegg. Arbeidsmiljøloven beskriver lovfestet min. tilegg. Den beskriver også frivillig avspassering! At fagforeninger kan ha forhandlet seg til andre tillegg (normalt bedre), eller avspasserings regler, har ikke noe med spørsmålet til TS å gjøre. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Ikke kilde! Hva er det du skriver? Er ikke Arbeidsmiljøloven en kilde? Da lurer jeg litt på dere to! Kan være jeg er blind, men jeg klarer ikke finne det du sier i arbeidsmiljøloven. Hadde du orket å finne pragrafen? Hva slags tillegg har TS krav på? Er det lovpålagte tillegget i kr eller %? Legger ved et svar fra arbeidstilsynet som jeg fant på ung.no "Lønn generelt og lønnstillegg, herunder for å jobbe ”røde dager”, er ikke lovfestet, men basert på avtale. Når du står til arbeidsgiverens disposisjon har du krav på lønn. Er en på jobb på nevnte røde dager, har en ikke krav på noe ekstra betaling, med mindre man har en avtale som regulerer slik rett. Er du ikke knyttet til tariffavtale, kan du heller ikke kreve lønnsbetingelser etter den avtalen, og lønn og tillegg blir en sak direkte mellom deg og arbeidsgiver. Det eneste lønnstillegget som er lovregulert er for overtid. Overtid er arbeid ut over 9 timer/døgn og 40 timer/uke (lovens grenser for alminnelig arbeidstid). Overtid og dermed retten til tillegg for overtidsarbeid har med antall timer man jobber å gjøre, ikke på hvilke dager eller tid av døgnet man arbeider. Overtidssatsen er 40 prosent etter loven, høyere kan avtales. Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med Ung.no" Endret 7. februar 2013 av RunRookieRun 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Kan være jeg er blind, men jeg klarer ikke finne det du sier i arbeidsmiljøloven. Hadde du orket å finne pragrafen? Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med Ung.no" Da er du blind! Les det første svaret som ble innlagt til TS, kl. 10:31 i dag. Hvis du arbeider i "Svartjenesten i Arbeidstilsynet" og ikke vet bedre, burde du fått sparken for uduglighet. Hvorfor skal jeg finne parragrafene i AML? Det er enkelt å finne frem og nyttig lesing for alle arbeidstakere. Og spessielt for deg, hvis du skal drive noe for for informasjon om arbeidsmiljø. Og et tips, les heller AML, enn å hente frem "svar", gitt i div. situasjoner. Så langt, lager du bare forvirring. Ellers er det mange her inne, som kan mye om dette, Men jeg synes jeg har bidratt tilstrekkelig, til TS. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 zip Beklager, men nå er du bare tåpelig. http://www.lo.no/Faq/Rettigheter-i-arbeidslivet/ Annerkjenner du LO som en organisasjon som vet hva de snakker om? Om ikke så har de tydeligvis svart feil de også. Og det på deres egen nettside. Ref: Punkt 7: "Har jeg krav på tillegg til lønn, for eksempel kvelds- og helgetillegg?" 3 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 etter det jeg klarer å lese meg fram til, så har jeg ikke rett på noe ekstra da lønnen vår er satt i forhold til at vi bare jobber helt og ofte inn i søndag (som helligdag går under). Takk for hjelpen! =) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Det nærmaste arbeidsmiljøloven kjem dette temaet er avsnittet som angår søndagsarbeid. § 10-10. Søndagsarbeid (1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid. (2) Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. (3) Arbeidsgiver skal drøfte behovet for søn- og helgedagsarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte før det iverksettes. (4) I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiver og arbeidstakerens tillitsvalgte inngå skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager dersom det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for dette. (5) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan slutte skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager utenom de tilfeller som er nevnt i denne paragraf, mot tilsvarende fri på andre dager som i henhold til arbeidstakerens religion er helge- eller høytidsdag. Slik avtale kan inngås uten hensyn til bestemmelsene i § 10-8 fjerde ledd. Som du ser så er lova delt opp i fleire ledd. Punkt 1 omtaler kva andre dager utenom søndager som blir rekna som hellig dager, og kva tidspunkt helligdagen starter. På julafta er det f.eks i utganspunktet vanlig arbeidsdag fram til klokka 15:00, helligdagen starter ikkje før på kvelden. Så jobber du natt til julafta så er det ein vanlig arbeidsdag. Punkt 2 setter eit generellt forbud mot å jobbe på søndager men det er åpna for unntak for enkelte typer arbeid som av praktiske årsaker får lov til å rekne søndager som kvardager. Punkt 3 seier at dersom ein arbeidsplass vil starte med søndagsarbeid så skal dette drøftast med tillitsvalgt/fagforening. Merk her at det ikkje er eit krav om at tillitsvalgte og arbeidsgiver er enige, det er nok at tillitsvalgte får kome med sine synspunkt. Punkt 4 seier at ei bedrift som har tariffavtale som seier at det ikkje skal jobbast på søndager likevell kan inngå avtale med tillitsvalgte om å gjere dette ved spesielle omstendigheiter. Her kreves det samtykke frå tillitsvalgte før ein kan holde søndagsåpent. Punkt 5 gir arbeidstakere med annen relgion muligheit til inngå avtale med arbeidsgiver om å bytte helligdag. For eksempel så kan ein muslim avtale at han/ho jobber på søndager og heller tar helligdagen på fredag dersom dette er mulig å få til. Som du ser så er det ikkje nemt noke om kva lønn arbeidstakaren skal få. Dersom du har ein jobb der det er nødvendig å jobbe på søndager (typisk helse og omsorgssektoren) så kan arbeidsgiver pålegge deg å jobbe utan at du får lønnstillegg for dette. Dei fleste arbeidsplasser har inngått avtale om at slikt arbeid skal lønnast ekstra, men så lenge søndagsarbeidet ikkje fører til overtid så treng ikkje arbeidsgiver å gå med på dette. Så dersom trådstarter er organisert så bør han sjekke om tariffavtalen seier noke om helligdagstillegg. Dersom det ikkje ligger ein slik avtale til grunn så er alternativ to å prøve å få i stand ein slik avtale. Alternativ tre er å bytte jobb til ein arbeidsgiver som behandler arbeidstakerane sine skikkelig og som tilbyr dei gode ulempetillegg for slikt arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå