Zermatt Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Hei, Skjermen til min Asus 1225b har de siste månedene blitt gradvis mindre samarbeidsvillig. Det begynte med at skjermen ikke gikk på ved oppstart, men dersom jeg tok ut og inn batteriet og vrikket litt på skjermen (justering av synsvinkel på skjermen) virket den plutselig igjen ved oppstart. Nå går skjermen aldri på igjen, uansett hvor mye jeg prøver. Hvis jeg kobler til en ekstern skjerm via HDMI ser jeg at alt ellers er som det skal. Hvis jeg går inn på innstillinger ser jeg at systemet anser den eksterne skjermen som hovedskjermen, og at Asus'en sin egentlige skjerm ikke vises i systemet. Og hvis jeg skulle forsøke å bytte til/fra ekstern skjerm med FN+F8 vil fremdeles skjermen koplet til med HDMI være hovedskjerm og VGA-tilkoblingen være ekstern. Jeg har åpnet pc'en og kan ikke se noe som åpenlyst er slitt/ødelagt. Jeg har forsøkt å kople ut og inn skjermkabelen, både på hovedkortet og på baksiden av LED-panelet. Er det noen som har en idé om hva som kan være årsaken? Og er det i så fall verdt å bruke tid/penger på? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Det høres ut som at det er noe galt med selve kabelen fra hovedkortet til skjermen. Og det eneste stedet det kan være skade på kabelen er der den går mellom skjerm og selv chassi på laptopen. Jeg vet ikke om den er lagt ved et av festene til skjermen, men kan ikke komme noe annet som vil fremkalle de symptomene du beskriver. Lenke til kommentar
Zermatt Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Takk for svar! Ja, tenkte det var en av to muligheter. Er dog usikker på om det er mulig å skaffe en ny slik kabel(?). Den andre var om ikke det var en defekt sensor som sier om skjermen er lukket eller ei, men finner ikke hvor denne skal ligge. Noen idé om hva slags sensor som sannsynligvis brukes? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Velkommen til forumet forresten, glemte det i første innlegget. Nei, jeg er ikke sikker på hvor den sensoren er, men regner med at den ligger i et hengsel eller noe slikt. Har selv åpnet en Acer, Toshiba og Dell laptop, men har aldri studert på hvor denne sensoren er hen, dessverre. Det er jo en liten mulighet for at det er sensoren, men har større trro på at det er kabelen det er noe galt med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå