Gå til innhold

BK: Prestøya tonemapped

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tonemapping skal man være forsiktig med, så gimmicken ikkem overdøver resten av bildet og dets kvaliteter, men her har fotografen vært nettopp det. Han har trukket i spakene med nemsom hånd, og resultatet er et dramatisk lys og en stemning som kan ta pusten fra de fleste.

Et vakkert og stemningsfullt bilde som det er vanskelig å finne noe å utsette på. Det måtte i så dfall være at det hvite feltet øverst til høyre synes litt utbrent, og jeg kunne ønske meg bittelitt mer rom under bygningene og landstripen de står på.

For øvrig tror jeg man kunne klippet bort øverste tredel og høyre trede av bildet, og endt opp med et bilde som hadde vært vel så bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst et mektig skue! Alle tiders lys på fyret! Likte dessuten den såpass store vektingen på himmelen her, men ser samtidig at det også funker helt bra med f.eks. et kutt av ca. halve himmelen! Et motiv med stort potensiale..(håper du tok flere bilder)! :)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i Aetius's forslag på beskjæring av bildet og derfor vil også bygningene og øya få større oppmerksomhet.

Det blir uansett en kamp om oppmerksomhet mellom den spektakulære himmelen og øya.

Noe mere rom under bygningene og landstripen som også nevnes tror jeg ikke tilfører bildet så mye, bortsett fra en plassering nærmere det gyldne snitt.

Da skulle jeg heller ønsket en dreining av kamera mot venstre, men det er vel noe for sent nå når bildet er tatt.

Uansett så er bildebehandlingen gjort på en måte som gjør det meget behagelig for øyet. Hvorvidt det var nødvendig med tonemapping kan nok diskuteres, da det samme resultatet burde være mulig i Lightroom så lenge man jobber med RAW-fil.

Der kan man også jobbe med 32-bit filer tilkommet ved hjelp av HDR. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...