Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg er ensom, kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 34 år gammel amerikanske statsborger som har bodde i norge siden 2005. I denne periode har jeg hadde mange muligheter for å skaffe meg noen venner og venninner.

Problemet mitt er at jeg er en veldig sjenert person!

Det er vanskelig for meg å bli kjent med folk på en personlig nivå fordi jeg er ikke så veldig flink med små-prat.

Veit dere om det er et treffe sted i Oslo området hvor man kan dra til for å prate med andre folk med dette problemet? Som sagt er jeg sjenert og er redd for å introdusere meg til andre folk fordi jeg aldri vet hva jeg kan prate om.

Ta gjerne kontakte med meg hvis du har lyst til å hjelpe meg.

J M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette er et kjent problem for mange som flytter alene til et nytt land der det er nye kulturer, nytt språk og annerledes jobbsituasjoner.

Som Aces sier, kan det være lurt å bli med i en klubb der du har interesser. Det kan være alt i fra golf til kunst og sålenge det er noe du har som hobby vil du kunne dele dine meninger og synspunkter med andre som liker det samme som deg.

Da er det ikke noe som heter småprat, men entusiastiske samtaler der man pleier sine behov og interesser sammen med andre.

Du kan også forsøke såkalte datingsites. Du vil kunne finne mange på din alder som sliter med akkurat det samme og dette kan bli en svært positiv opplevelse for deg.

Ønsker deg lykke til :)Anonym poster: 6283ef7594317a123092bf9a6f8a56fd Anonym poster: 6283ef7594317a123092bf9a6f8a56fd

Lenke til kommentar

Veit dere om det er et treffe sted i Oslo området hvor man kan dra til for å prate med andre folk med dette problemet? Som sagt er jeg sjenert og er redd for å introdusere meg til andre folk fordi jeg aldri vet hva jeg kan prate om.

Det avholdes stadig kurs og gruppeterapi for folk med store sjenanse og angst- problemer. Tror du må ta kontakt med nærmeste DPS (poliklinikk).

Når man mister "munn og mæle" i kontakt med andre mennesker er det et temmelig godt tegn på nervøsitet og angst.

Hvordan har du det ellers?

Lenke til kommentar

Yo bro!

Jeg har vokst opp i Oslo og kjenner byen fra innsiden. Oslo er en spesielt vanskelig by å få venner fra ingenting i ettersom vi er et "stivt" folkeslag som ikke prater med fremmede. I en storby overlever man hverdagen ved at man har sin naturlige distanse til de rundt seg. I Norges "store" lille Oslo dobles dette fenomenet. Man prater rett og slett ikke med fremmede med mindre de er bak kassa på en cafe.

Men det er håp:

Begynn med en sport. Meld deg inn i en klubb. Her er noen eksempler:

Klatring:

www.klatreverket.no ligger på Sagene/Torshov og har gruppeklatring hvor fremmede blir satt sammen. Mange klatrer regelmessig, og det fine med klatringen er at det er bokstavelig talt umulig å klatre alene på tau. Det presser til å finne seg en partner effektivt. Det finnes også mer eller mindre private klubber av klatrere, eller selvstendige initiativ til møter. Hør med personalet! De vet alt om dette.

Ski:

Skliklubbene har felles treninger, treningsturer, sosiale get-togethers osv. Det koster ikke stort å melde seg inn, men du trenger relativt godt skiutstyr og en lidenskap for sporten hjelper. Klubber som www.heming.no, www.fossumif.no, www.lillomarkaski.no, www.kjelsaas.no, er noen eksempler.

Det er iallefall mine råd. Gode råd som faktisk hjelper.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig for meg å bli kjent med folk på en personlig nivå fordi jeg er ikke så veldig flink med små-prat.

Ta gjerne kontakte med meg hvis du har lyst til å hjelpe meg.

J M

Har ikke så mange konkrete tips, men kan si at nordmenn generelt ofte er veldig interessert i Amerika og Amerikanske kultur. Bare det at du er fra Amerika gjør deg til en ganske interessant person for mange. Ekstra pluss er det selvfølgelig om du kommer fra en kjent by/stat, New York, California, Washington, San Francisco osv.

se fkes på Lista

http://www.nrk.no/ny...andet/1.7075886

Så er bare å komme inn på teamet så begynner nok de fleste å spør "Så dårlig vær som dette hadde vi aldri i [...]"

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Hei du usyneligvenn.

Som flere skriver her ovenfor er det og melde seg på noen aktiviteter veldig gode forslag.

Jeg skal lage en liten liste over hva du kan gjøre:

1. Oppsøk sosiale situasjoner. (du er selv ansvarlig for ditt sosiale liv, og det er ingen som gjør jobben for deg.

2. Når du er i sosiale situasjoner er det viktig og engasjere seg å ta kontakt med folk rundt deg. (her finnes det ingen lett løsning. Du må ut av komfortsonen din. Men du kan ta små steg).

3. Hvis du synes det er vanskelig og småprate så kan du prøve å flytte fokuset på de du snakker med. Vær nyskjerrig og still spørsmål. (Alle elsker og snakke om seg selv)

4. Finn på aktiviteter der du føler seg komfortabel. Da greier du og være mer avslappet i kroppen din.

Håper dette hjelper litt for deg, og lykke til :)

Endret av EKD
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hei du usyneligvenn.

Som flere skriver her ovenfor er det og melde seg på noen aktiviteter veldig gode forslag.

Jeg skal lage en liten liste over hva du kan gjøre:

1. Oppsøk sosiale situasjoner. (du er selv ansvarlig for ditt sosiale liv, og det er ingen som gjør jobben for deg.

2. Når du er i sosiale situasjoner er det viktig og engasjere seg å ta kontakt med folk rundt deg. (her finnes det ingen lett løsning. Du må ut av komfortsonen din. Men du kan ta små steg).

3. Hvis du synes det er vanskelig og småprate så kan du prøve å flytte fokuset på de du snakker med. Vær nyskjerrig og still spørsmål. (Alle elsker og snakke om seg selv)

4. Finn på aktiviteter der du føler seg komfortabel. Da greier du og være mer avslappet i kroppen din.

Håper dette hjelper litt for deg, og lykke til :)

Overraskende bra innlegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...