Gå til innhold

Hvordan spare? Har litt over 100 000.

Skrujernet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du går i jobb og betaler mer enn 4000 i skatt i året vil jeg absolutt anbefale å sette inn maksbeløpet til bsu (20000) per år. Da får du nemlig 4000 i skattefradrag hvert år som en bonus i tillegg til den beste renten du kan få på sparepenger utenom aksjefond og lignende.

Aksjefond kan være litt mer risikabelt enn å spare i banken, men de fleste går bra nå om dagen. Topprente.no har 3,7% fra første krone på sin høyrente/sparekonto (nå ser jeg at de skal sette renten ned til 3,5% fra mars), så er i allefall ikke dumt å flytte de over der, eller ta en telefon til din bank og fortelle at du har tenkt å flytte pengene, så får du kanskje bedre rente. Skader i allefall ikke å prøve seg.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Det anbefales ikke å sette penger i aksjefond med mindre du har tenkt å ha dem der i minst fem år.

Hvis du vil ha mer enn bankrente må du være villig til å ta økt risiko. Og hvis du skal kjøpe fond, så bør du vurdere rimelige indeksfond og ikke de banken din anbefaler med høye gebyrer.

BSU er smart hvis du er i den rette alderen, og betaler skatt.

Lenke til kommentar

ta en telefon til din bank og fortelle at du har tenkt å flytte pengene,

Hvis du er kunde i en bank der slikt fungerer, bør du finne en annen bank!

De gode bankene har priser som gjelder for alle. Og når du allerede har 3,5%, er du nok i en bank det ikke nytter å "prute" med.

Men selvfølgelig, er du i jobb og under 34, MÅ du jo benytte BSU. Og gjerne også BSU2 eller tilsvarende, dersom du er villig til å binde pengene til fremtidig boligkjøp for å få en god rente (ca 1 % over høyrentekonto)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du spare? Hva sparer du til? Hva skal du oppnå og når skal det skje?

Du kan få mange snusfornuftige svar ved å bare spørre hvor man får høyest risikojustert avkastning, men livsførselen som følger er neppe det mest spennende man kan tenke seg.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du spare? Hva sparer du til? Hva skal du oppnå og når skal det skje?

Du kan få mange snusfornuftige svar ved å bare spørre hvor man får høyest risikojustert avkastning, men livsførselen som følger er neppe det mest spennende man kan tenke seg.

Har ingenting å bruke penger på så defor skal jeg spare. Blir vel å sette inn så mye jeg kan på BSU, og ha resten på høyrentekonto inntil videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...