Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gammel Nissan Almera rykker og starter uvanlig.


OnklD

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Nissan Almera (N15) fra -96 som har begynt å få problemer etter service var gjort på den sist.

 

Det har seg slik at min motorvarmer sluttet å fungere før servicen, men på grunn av mildvær har jeg ikke kommet meg til å fikse den enda. Etter servicen har den begynt å fjuske, det hele begynte med startvansker etter den sto ute over natta i -30 grader, jeg slengte på litt kondensfjerner og fylte opp, da fungerte den fint i et par dager. Etter dette startet den ikke igjen og vi trodde det var batteriet som var gåent, det stemte igjen så da ble det bytte av batteri på bilen.

Et par dager etter dette igjen så har bilen begynt å fjuske, det er vanskelig å få start på den, den står og "tikker" slik som dieselmotorer gjør før den starter opp, helt til jeg trykker litt lett på gassen, da starter den fint. Gjorde dette et par ganger i påvente av mildvær igjen for å se om det var kulden som gjorde det.

 

Når jeg kjørte på jobb i dag fungerte den helt fint, men når jeg skulle hjem igjen var det nesten så jeg måtte ha dra-hjelp for å få igang motoren, tenkte jeg skulle kjøre en tur for å få den varm, men på tur hjem begynte den å rykke og døde nesten under girskifte og lavt turtall.

Etter å ha parkert døde den helt etter under 1 min på tomgang.

 

Det som ble gjort på service, ikke mer enn 3 - 4 dager før bilen begynte å oppføre seg rart var;

 

Oljeskift.

Oljefilter.

Luftfilter.

 

Kommer ikke på resten i farta, men driver å leter opp kvitteringen her. Mener det var skift av dieselfilter også på servicen. Noen som har noen ideer om hva som kan være feil? Som fattig student håper jeg selvfølgelig på at verkstedet har gjort en feil som de må rette opp på sin kappe, men..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er en gammel bil, så alt fra slanger og kabler, vann i bensinen, bensinpumpe osv kan være problemet. Hadde vel også sjekket tennplugger og kabler. Sett om de var sotete eller våte. Kondensfjerneren, tja, slik du heller i bensinen? Har du noen tente lamper på dashbordet, røde eller gule? Har du sjekket ladingen?

 

Tennplugger er enkle å sjekke, bare å skru ut og se hvordan de ser ut.

Tennkabler, det enkleste er vel å teste med en plugg ute satt på plugghetta og siden av pluggen intil motorblokka. Se at det gnistrer når man vrir om tenningen (bør være to, pass på støt)

Lading, normalt enkelt å sjekke med et voltmeter over batteripolene. Ligger vel på 13-14 volt når bilen er igang.

Er det kaldt bør man ikke tømme tanken for mye da det kan skape mer kondens, så hold tanken relativt full. Sjekk også om det er lekkasjer når bilen står i ro, og selvsagt om det er varsellamper tent.

 

Oljeskift og filtre burde ikke være noe problem, men du kan jo peile oljen og se hvor mye du har.

 

Verkstedet kan selvsagt ha dunket borti en kobling eller kabel under f.eks oljefilterskiftet.

Lenke til kommentar

Ingen varsselamper er tent hverken her eller der, selvsagt ikke kondensfjerner men shell sin diesel karburatorveske.

 

Oljen er peilet for to dager siden og den er ok, burde ikke være noe problem var min tanke også ettersom det var skiftet mens den var på service.

 

Takker for tipset angående plugger og kabler, skal ringe til en kamerat i morgen som har noe mer peiling en meg så jeg får sjekket det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...