Malmern Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hei, har ei venninde som har gått inn på noen fæle sider med virus og nå er pcen hennes ubrukelig ifølge hu, da er det seff blitt min jobb å fikse pcen. (Dvs. ta backup av bilder og reinstallere windows) Til det formålet tenkte jeg å bruke en Ubuntu live cd for så å ta backup til en ekstern hdd, såvidt jeg vet klarer Ubuntu å lese en NTFS partisjon, men utgangspunktet ikke skrive, korrekt? Er det noen enkel måte å få det til å skrive på en ekstern hdd med NTFS uten å innstallere Ubuntu? Vet dette er noob spørsmål, men har bare testa Ubuntu i et par dager før. På forhånd takk Malmern Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Mener å tro at det bare er å fyre opp terminalen i LiveCDen og installere ntfs-3g. Så tror jeg at man kan mounte og skrive/lese til ekstern disk på vanlig måte. Write til NTFS ble visstnok fjernet som default fra Ubuntu i 11.10 $ sudo apt-get install ntfs-3g Endret 6. februar 2013 av Occi Lenke til kommentar
hernil Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Nyere versjoner av Ubuntu skriver til NTFS ut av boksen. Trenger ikke vie det en tanke engang Write til NTFS ble visstnok fjernet som default fra Ubuntu i 11.10 Det stemmer ikke. Ubuntu har skrevet til NTFS ("uavbrutt") hvertfall siden 10.04. 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Ser ut som om OP i den tråden tok feil. Jeg leste ikke kommentarene, beklager det. I så fall er det vel bare å kjøre på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå