perryboy Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Heisann trenger litt kjapp hjelp til å forklare definisjonen på den deriverte til å finne f'(x) når a) f(x)=3x^2 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Dette står vel i boka? Når du deriverer, trekker du ned eksponenten, og trekker fra 1 fra eksponenten. a^x derivert blir x*a^(x-1) Da får du altså: f(x) = 3x^2 f'(x) = 3*2x = 6x Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Dette står vel i boka? Når du deriverer, trekker du ned eksponenten, og trekker fra 1 fra eksponenten. a^x derivert blir x*a^(x-1) Da får du altså: f(x) = 3x^2 f'(x) = 3*2x = 6x dette er ikke vha den definerte av den deriverte... http://en.wikipedia....wiki/Derivative Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Dette står vel i boka? Når du deriverer, trekker du ned eksponenten, og trekker fra 1 fra eksponenten. a^x derivert blir x*a^(x-1) Da får du altså: f(x) = 3x^2 f'(x) = 3*2x = 6x Trådstarter nevner at oppgaven går ut på å bruke definisjonen av den deriverte. Altså bruk Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 jeg skjønner at det er vanskelig ved hjelp av definisjonen. Jeg fikk 6 i R1 og ligger ann til 6 i R2 men kan det faktisk ikke. Læreren min sier at det aldri kommer i eksamen, så det var ikke vits å lære det ifg henne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå