Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor så få bensinbiler -finn.no?

JAustbo

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ny bil (lite brukt) for tiden og har kikket en del på finn.no. Biler jeg ser på er Mazda 6, Hyundai i40 osv. Det jeg legger merke til er at det nesten bare selges dieselbiler. Er dette pga. folk er redde for et eventuelt diesel-forbud og selger nå, eller er det andre gode grunner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Var veldig mange som kjøpte dieselbiler i en periode (det er det vel fortsatt, men det er synkende).

Folk er nok redde for dieselforbud, og andre ting som gjør det ugunstig å kjøre diesel. Men mange av de større bilene vil nok fortsatt leveres med dieselmotorer, da de tilbyr mye dreimoment og lavt forbruk.

Lenke til kommentar

Var veldig mange som kjøpte dieselbiler i en periode (det er det vel fortsatt, men det er synkende).

Folk er nok redde for dieselforbud, og andre ting som gjør det ugunstig å kjøre diesel. Men mange av de større bilene vil nok fortsatt leveres med dieselmotorer, da de tilbyr mye dreimoment og lavt forbruk.

Takker for svar, men dette er vel det jeg egentlig har tenkt selv også. -men jeg kan ikke helt forstå at det skal være sååå stor forskjell i salg. det er snakk om 5-10% bensinbiler og 90-95%diesel på "nye" bruktbiler (2011-2013). Noen som har andre forslag?

Lenke til kommentar

Det har i en del år vært populært med dieselbiler grunnet lavere forbruk og sterk motor, særlig gunstig ved mye landeveiskjøring og for tunge biler eller hvis du kjører veldig mye. Dieselforbudet er vel foreløpig lagt på is. Vanlige problemer med diesel er : nedsoting av motor ved mye småkjøring (vanlig for veldig mange) som er kostbart å utbedre, tar ofte lang tid å få varme i kupeen (veldig irriterende på vinteren), mere motorstøy og kjedelig motorkarakteristikk (sterk motor, men i et lite turtallsområde). Kald motor om vinteren kan fikses ved å installere dieselvarmer, men da er det fort snakk om kr 10.000.- Til slutt vil jeg hevde at det ofte er dyrt å reparere på dieselmotorer, når det er behov for det (ja er du i tvil, så sjekk for eksempel prisen for å bytte ei defekt dieselpumpe).

Når det er mange brukte dieselbiler i markedet er det fordi at det finnes mange dieselbiler, men noe av forklaringen nok også at stadig flere selger sin brukte dieselbil og kjøper ny bensinbil. Bare sjekk salgsstatistikken på dette i nettavisene (ganske mange som kjøper ny Mazda CX-5 SUV velger faktisk bensinmotor). Jeg tror ikke det er heldig for bruktverdien på dieselbiler fremover.

Hvem bryr seg med å spare 2-4000 i året på drivstoff, når mange uten å blunke kjøper seg flatskjermer og mobiltelefoner til mange ganger dette ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...