sevs Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hei Jeg har 2 disker i pcen min. Den ene er OS, den andre er mer for lagring. Når jeg tar ut lagringsdisken, vil ikke maskinen boote. Hvorfor? Har det med raid å gjøre? I oppstarten står det følgende. Raid volumes: None defined. Litt ot: Er RAID et verb eller substantiv? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hvis du hadde begge diskene i maskinen da du installerte Windows (regner det er snakk om Windows som OS), er det en stor mulighet for at Windows la en system partisjon på 100 MB på den andre disken. Så når du tar den ut, finner ikke Windows startopp partisjonen og maskinen booter ikke. Dette kan du prøve å fikse med en Windows repair hvis du har en windows DVD. Ha kun OS disken i PC'en, sett inn DVD'en og start fra DVD'en. Kjør så en Windows repair, det er mulig at Windows vil fikse den manglende system partisjonen. OT: RAID er vel substantiv. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Hvis du hadde begge diskene i maskinen da du installerte Windows (regner det er snakk om Windows som OS), er det en stor mulighet for at Windows la en system partisjon på 100 MB på den andre disken. Så når du tar den ut, finner ikke Windows startopp partisjonen og maskinen booter ikke. Dette kan du prøve å fikse med en Windows repair hvis du har en windows DVD. Ha kun OS disken i PC'en, sett inn DVD'en og start fra DVD'en. Kjør så en Windows repair, det er mulig at Windows vil fikse den manglende system partisjonen. OT: RAID er vel substantiv. Takk Windows, ja. Hvis jeg setter lagringsdisken i en annen datamaskin, kan den vel fortsatt brukes uten problemer...? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Et RAID.... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Takk Windows, ja. Hvis jeg setter lagringsdisken i en annen datamaskin, kan den vel fortsatt brukes uten problemer...? Ja, hvis du har en C disk med Windows installert på den andre PC'en, så kan du det. Det beste er å slette den eventuelle 100 MB partisjonen på lagringsdisken når du har reparert den OS disken du har problemer med. Men ikke slett noe før du har fikset problem OS disken. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Ja, hvis du har en C disk med Windows installert på den andre PC'en, så kan du det. Det beste er å slette den eventuelle 100 MB partisjonen på lagringsdisken når du har reparert den OS disken du har problemer med. Men ikke slett noe før du har fikset problem OS disken. Har egentlig ikke noe problem med det. Skal bygge en pc i sommer, og da bruker jeg denne pcen og c disken bare til testing (så lenge de varer ) Lenke til kommentar
johome Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hvis du legger ut bilde av diskbehandling , så blir det lettere å finne ut hva som er årsaken til at du trenger begge diskene , for å kunne boote opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå