Lassen97 Skrevet 6. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2013 Hei. Jeg har lyst til å få litt mer kontroll på pengene mine. Jeg er 15 år gammel, så mat og klær får jeg gratis. Men jeg bruker en del penger i kantina, butikken, og på mye annet småting. Jeg har lyst til å ha litt mer kontroll på pengene, slik at jeg kan unngå å bruke opp alle pengene jeg tjener. Jeg har ikke noen jobb akkurat nå, så jeg får 500 kr i "månedslønn". Noen tips til hvordan jeg kan lage et budsjett som ikke er avansert? 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 6. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2013 Det høres mer ut som at du først trenger å føre regnskap over hva du bruker - slik at du får en oversikt over dette. Deretter kan du finne ut hva du vil bruke pengene på, når - og altså også hva du vil stryke fra budsjettet. (Husk på at et budsjett egentlig kan kalles "regnskap på forhånd"...) Så skaff deg en passende liten bok, og før hver dag opp tingene du kjøper, fordelt på kategorier. Lag så en oversikt for f.eks tre eller fem uker i strekk. Da har du et bedre grunnlag for å vurdere budsjettet. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 6. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2013 Nå vet ikke jeg av noen, men du har vel gode applikasjoner for dette på de fleste smarttelefoner. Der du bare kan plotte inn rett etter en handel. Lenke til kommentar
123picture Skrevet 8. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2013 Excel er vel også et godt alternativ. Kan du grunnleggende excel er det også enkelt å få "levende" tall. Her er en ferdig mal du kan laste ned: http://www.finanssans.no/manedlig-budsjett-unnga-luksusfellen/ Hvis du heller vil ha en app som holder orden på økonomien, så er Expense Register å anbefale. Det er forøvrig et hav av lignende apps der ute. Det er forresten imponerende at du i en alder av 15 år allerede har forstått hvor viktig det er å holde kontroll over pengene. Vi ser mao ikke deg på luksusfellen om noen år! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2013 Det er forresten imponerende at du i en alder av 15 år allerede har forstått hvor viktig det er å holde kontroll over pengene. Vi ser mao ikke deg på luksusfellen om noen år! Eh, noen må jo være programledere, også... Så det vil jeg ikke utelukke - men det ser altså lovende ut for ham (eller henne), det skal jeg være helt enig i! Lenke til kommentar
Lassen97 Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. februar 2013 Har ikke svart pga at jeg har vært på fjellet i hele forrige uke. Takk for tips! Skal begynne å skrive ned hva jeg bruker penger på, Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 18. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Du kan like greit begynne å skrive hva du VIL bruke penger på med en gang - så finner du fort ut hvor mye du har til overs til kantinen, hvis det er den du ønsker å kutte ut en del av forbruket på. Jeg har laget et budsjett i Excel hvor jeg plotter inn forventet månedslønn (min er forutsigbar, og det er vel dine 500 også). Der har jeg poster for hva jeg vil bruke hver mnd. Jeg sparer også på forskjellige kontoer til forskjellige ting, så jeg plotter inn hvor mye jeg ønsker å spare, og har laget en egen oversikt over hvor mye som er forventet stående på sparekontoene i hver mnd. Edit: ser man nesten må føre et regnskap for å få en oversikt i det budsjettdokumenter som er linket til over her. Greit nok, men for en på 15 år som bare ønsker bedre kontroll på lommepengene er jo poster som boutgifter og tannkrem bare å stryke. Jeg vil hvertfall tro det kan gjøres enklere, bare han setter seg ned og vurderer hva han vil bruke de pengene han har på - tross alt er det ingen faste, nødvendige utgifter (som er nevnt, i det minste). Endret 18. februar 2013 av Phelge Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2013 Hei. Jeg har lyst til å få litt mer kontroll på pengene mine. Jeg er 15 år gammel, så mat og klær får jeg gratis. Men jeg bruker en del penger i kantina, butikken, og på mye annet småting. Jeg har lyst til å ha litt mer kontroll på pengene, slik at jeg kan unngå å bruke opp alle pengene jeg tjener. Jeg har ikke noen jobb akkurat nå, så jeg får 500 kr i "månedslønn". Noen tips til hvordan jeg kan lage et budsjett som ikke er avansert? Bruker du penger i kantina.... lag mat hjemme som får kantinematen til å blekne, da blir du den store snakkisen i vennegjengenog sparer penger samtidig. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 21. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2013 Ja, spesielt om du kan plukke fra mor og fars kjøleskap. Billigere blir det ikke :-) En ting jeg vil anbefale deg som også er en god vane til senere (altså når du blir voksen og jobber fulltid/studerer): Opprett en ekstra konto i nettbanken (som jeg antar du har). Når du får lønn overfører du f. eks halvparten av den inn på den andre kontoen. Penger du ikke "ser" er det mye lettere å la ligge og personlig har jeg hvert fall opparbeidet meg en aversjon mot å røre den andre kontoen. Begynner jeg å få litt dårlig råd og lønningen ennå er en uke unna så velger jeg heller å kutte litt på forbruket og lar sparepengene stå urørt. Dette krever naturligvis litt disiplin og du må jo ville dette (men det høres det ut som du vil) eller så er det jo i prinsippet en smal sak å overføre penger mellom egne konti). Dit jeg vil med dette er at i stedet for at du søler bort pengene på Litago og Cola hver dag så bygger du deg fort opp noen tusenlapper. Når det en dag kommer en mobiltelefon, Playstationspill eller hva det nå måtte være du har lyst på så har du muligheten til å kjøpe dette med en gang med sparepengene i stedet for å måtte spare i flere måneder etter at lysten har meldt seg (en følelse alle som har hatt lyst på noe de ikke har råd til sikkert har hatt). Eller alternativt: Bruke en hel måndslønn med en gang du får den uten å ha råd til en eneste Litago frem til neste lønning. Min filosofi er at det mye bedre å spare litt hele tiden enn å legge seg i hardsparing når man finner noe man har lyst på. Kort oppsummert så vil jeg fraråde deg å ha alle pengene dine på en brukskonto for de bare "ber om" å bli brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå