Prolix Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det er heldighvis ikke sånn nå lengere. Det er såpass mange distroer å velge mellom at man har noe for alle. Ubuntu er jo perfekt for de som vil ha noe enkelt som bare funker.Sorry, kjøper ikke den. Jobba i IT support før og surra mye med Android telefoner og diverse linux OS'er. Det er ene bare værre enn det andre. At du er vant til deres kronglete systemer gjør det ikke mer intuitivt. Etter jeg hadde eid en "linux telefon" en stund begynte jeg å venne meg til tankegangen dems, og når deres nye versoner eller jeg testet andre os'er så var det ikke så ille. Men så fikk jeg en iphone og det var som en åpenbaring. Desverre hater jeg iphone pga. elendig batteri, og hardwaren tåler jo ikke minusgrader engang, så jeg er stuck med en android telefon. Men jeg syns det fortsatt er langt fra intuitivt. Trur det er noe galt med din opplevelse av linux. Jeg lærte min teknologisk tilbakestående Ubuntu på en time. Hun klarer nå alle hverdagslige oppgaver hun trenger og har faktisk til nå enda ikke spurt meg om noe som helst. Da jeg for et år tilbake prøvde å lære henne windows gikk det ikke 10 minutter før jeg ble ringt igjen etter jeg reiste. Søstra mi prøvde og i en periode å lære henne OSX, men det måtte gies opp på minuttet. 2 Lenke til kommentar
Prolix Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det er heldighvis ikke sånn nå lengere. Det er såpass mange distroer å velge mellom at man har noe for alle. Ubuntu er jo perfekt for de som vil ha noe enkelt som bare funker.Sorry, kjøper ikke den. Jobba i IT support før og surra mye med Android telefoner og diverse linux OS'er. Det er ene bare værre enn det andre. At du er vant til deres kronglete systemer gjør det ikke mer intuitivt. Etter jeg hadde eid en "linux telefon" en stund begynte jeg å venne meg til tankegangen dems, og når deres nye versoner eller jeg testet andre os'er så var det ikke så ille. Men så fikk jeg en iphone og det var som en åpenbaring. Desverre hater jeg iphone pga. elendig batteri, og hardwaren tåler jo ikke minusgrader engang, så jeg er stuck med en android telefon. Men jeg syns det fortsatt er langt fra intuitivt.Trur det er noe galt med din opplevelse av linux. Jeg lærte min teknologisk tilbakestående Ubuntu på en time. Hun klarer nå alle hverdagslige oppgaver hun trenger og har faktisk til nå enda ikke spurt meg om noe som helst. Da jeg for et år tilbake prøvde å lære henne windows gikk det ikke 10 minutter før jeg ble ringt igjen etter jeg reiste. Søstra mi prøvde og i en periode å lære henne OSX, men det måtte gies opp på minuttet. Skulle selvfølgelig stå "Min teknologisk tilbakestående mor Ubuntu", ble visst litt ivrig i skrivinga her. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Men du er klar over at måten du uttrykker deg på fremstår som ganske nedlatende, og potensielt litt sjåvinistisk? At mange har et ønske om å kunne bruke Linux som spillplattform, og uttrykker begeistring for at dette nå ser ut til å være en reell mulighet, gjør dem ikke hysteriske. Nedlatende og sjåvinistisk? Tror du legger for mye vekt på ting. Ja, det var meningen at dette skulle være nedlatende. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 jeg bruker lbreoffice på Windows og sel der virker den en smule ustabil ,Så er det linux eller programmene som er laget for den plastformen som er problemet ? Det virker ikke som det blir bedre når de blir "konvertert" til andre plattformer Da vil det ikke friste for de som er gamere , heller tvert i mot Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 jeg bruker lbreoffice på Windows og sel der virker den en smule ustabil ,Så er det linux eller programmene som er laget for den plastformen som er problemet ? Det virker ikke som det blir bedre når de blir "konvertert" til andre plattformer Da vil det ikke friste for de som er gamere , heller tvert i mot Finnes da drøssevis med ustabil Windows-programvare? Akkurat som det finnes tonnevis med programmer til Linux som er dønn stabile.. Ser ikke helt poenget ditt... 6 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Poenget mit var at slike topp programmer som libreoffice og openoffice er mindre stabil en Microsoft office som de vil bli sammenlignet med. Windows programmer var ustabile før , nå er de nesten dønn stabile. En annen del av poenget mit er at det er stort sett tunge programmer og spill som sliter litt på stabiliteten i windows Hvis linux skal bli en spilleplattform så må det fremstå mere stabil en det gjør i denne artikkelen Man må heller ikke glemme at Linux var i utgangspunktet leget for dem som likte å juster på alt mulig hvis dette skal ut til almenheten ( i stedet for windows) så må en bruker kunne klare seg uten å må ty til justeringer Denne og enkelte andre artikler ( som jeg ikke kan referre til av naturlig årsaker ) gir ikke inrtryk av at man klarer seg hel ute å må ty til lit "fikling" Windows funger lit lettere på det punktet Lenke til kommentar
Populært innlegg JohndoeMAKT Skrevet 6. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Elgen: Alt du skriver er bare fjas og du bør heller lage egne tråder om disse teoriene dine enn å forsøpple denne tråden som omhandler at Carmack har uttalt at AAA spill ikke vil lønne seg å lansere for Linix i dag. Endret 6. februar 2013 av JohndoeMAKT 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Lycantrophe Skrevet 6. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Jeg har en teori om at kvaliteten på tråder er omvendt proposjonal med antall innlegg Elgen har de. Der Q er kvaliteten og er konstanter. Endret 6. februar 2013 av Lycantrophe 18 Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Det er da ingen som forlanger noe. Ro ned språkbruken litt. Vi ønsker dette. Grunnen til at jeg nevner indie-utviklere er at man får til stadighet servert påstander som at a) det ikke er lønnsomt å utvikle spill til Linux, og b) det er altfor dyrt å porte spill til Linux. Ingen av disse er selvsagte, og når indie-utviklerne klarer å tjene penger på det, er det ingen grunn til at EA og Ubisoft ikke skal klare det. Dersom responsen på dette blir at selv om man kan tjene penger på Linux-spill, så er profitten høyere på Windows, da kan man fint trekke idealismekortet, ettersom vi da snakker om en utvikler som bryr seg mindre om produktet enn om pengene. Beklager om du tok affære. Det var Stian som spilte idealismekortet, ikke du. Burde kommet bedre frem. Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg si at det å lage et indiespill som også fungerer på linux er noe helt annet enn, for et etablert spillselskap som har EA/Ubisoft hengende over seg, å lage et AAA-spill som også fungerer på linux. Utbytting av folk for å få annen kompetanse, utvikling av nye verktøy og grafikkmotorer osv. Kaste ut ungen med badevannet og begynne på nytt. Har du forresten eksempler på spill utviklet utelukkende for linux hvor utviklerne har klart å tjene penger nok til videre drift? At multiplattformspill har gjort suksess er det jo ingen tvil om, men hvor stor del linuxsalgene har utgjort er for min del ukjent. Endret 6. februar 2013 av Dummst Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Tror nokk det blir flere og flere spill som kommer til linux nå som steam er der. Ser både CSS og TF2 fungerer godt i linux nå så dette blir et meget interessnt år i møte. Forøvrig vet jeg og er jeg overbevist om at det er mange som har villet eller kunne tenke seg å bruke/test f.eks ubuntu, men at gaming er noe som stopper en del. Hvist man får nye spill til å fungere der f.eks bf3, så bør M$ skjelve litt tenker jeg. Endret 7. februar 2013 av Jann. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Det er bedre å gjøre noe riktig som ikke er lønnsomt enn å gjøre noe feil som er lønnsomt. Gjør man det riktige lenge nok blir også det lønnsomt. Hva slags verden er det vi lever i hvor folk setter fortjeneste over fornuft? 5 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Det er bedre å gjøre noe riktig som ikke er lønnsomt enn å gjøre noe feil som er lønnsomt. Gjør man det riktige lenge nok blir også det lønnsomt. Hva slags verden er det vi lever i hvor folk setter fortjeneste over fornuft? Det er dette jeg prøver å si. Bra noen er enige ihvertfall. 3 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Det er bedre å gjøre noe riktig som ikke er lønnsomt enn å gjøre noe feil som er lønnsomt. Gjør man det riktige lenge nok blir også det lønnsomt. Hva slags verden er det vi lever i hvor folk setter fortjeneste over fornuft? Det er dette jeg prøver å si. Bra noen er enige ihvertfall. Utrolig godt sagt ja, er bare å bifalle. Endret 7. februar 2013 av Aiven Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Å få spill til Linux må nok vike for det faktum at NOEN HAR KALT WINE EN EMULATOR!!!!!!! Veeeeeel... strengt tatt er Wine en emulator per definisjon (både teknisk og i form av ordboken) effort or desire to equal or excel others. In computing, an emulator is hardware or software or both that duplicates (or emulates) the functions of a first computer system (the guest) in a different second computer system (the host), so that the emulated behavior closely resembles the behavior of the real system. This focus on exact reproduction of behavior is in contrast to some other forms of computer simulation, in which an abstract model of a system is being simulated. For example, a computer simulation of a hurricane or a chemical reaction is not emulation. Orginalt stod WINE også for WINdows Emulator. LAME er ikke en MP3 enkoder heller. 3 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg si at det å lage et indiespill som også fungerer på linux er noe helt annet enn, for et etablert spillselskap som har EA/Ubisoft hengende over seg, å lage et AAA-spill som også fungerer på linux. Utbytting av folk for å få annen kompetanse, utvikling av nye verktøy og grafikkmotorer osv. Kaste ut ungen med badevannet og begynne på nytt. Det er sant. Det krever nok en forholdsvis inderlig omstilling, og det kan godt være mange av disse sjappene har hærer med kodeaper som verken har kompetanse på eller interesse for Linux. Dinosaurer er generelt litt trege. På den annen side er de fleste større spillmotorene (Unreal, Unity, Id Tech, Source) tilgjengelige på Linux, så det er ikke der det ligger heller. OpenGL er de allerede kjent med fra, vel, alt annet enn Windows og Xbox, så det burde heller ikke være et så stort problem. Med både tilgjengelig programvare og villige småstudioer virker det for meg som at hovedgrunnen til at de store selskapene ikke satser mer på Linux først og fremst koker ned til at det er blårussen som tar avgjørelsene, og ikke utviklerne selv. Har du forresten eksempler på spill utviklet utelukkende for linux hvor utviklerne har klart å tjene penger nok til videre drift? At multiplattformspill har gjort suksess er det jo ingen tvil om, men hvor stor del linuxsalgene har utgjort er for min del ukjent. Nei, det har jeg ikke, kjenner ikke til et eneste kommersielt spill laget kun for Linux (med forbehold om at vi snakker Ubuntu et al, og ikke Android). Poenget mitt er at en utgivelse på Linux i tillegg til Windows ikke nødvendigvis er et idealistisk tapsprosjekt, en påstand som har det med å dukke opp i diskusjoner som denne. Jeg kan ikke tenke meg at utviklerne hadde brydd seg med plattformen overhode, om det kun var penger ut av vinduet. 1 Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Å få spill til Linux må nok vike for det faktum at NOEN HAR KALT WINE EN EMULATOR!!!!!!!Veeeeeel... strengt tatt er Wine en emulator per definisjon (både teknisk og i form av ordboken)effort or desire to equal or excel others. In computing, an emulator is hardware or software or both that duplicates (or emulates) the functions of a first computer system (the guest) in a different second computer system (the host), so that the emulated behavior closely resembles the behavior of the real system. This focus on exact reproduction of behavior is in contrast to some other forms of computer simulation, in which an abstract model of a system is being simulated. For example, a computer simulation of a hurricane or a chemical reaction is not emulation.Orginalt stod WINE også for WINdows Emulator.LAME er ikke en MP3 enkoder heller. Teknisk sett er wine ikke en emulator. http://wiki.winehq.org/Debunking_Wine_Myths Wine er en forkortelse på "WIne Is Not an Emulator" Wine Is Not an Emulator har vert offisielt navnet siden 1997, og WIne var første gang i beta i 2005, altså 8 år etter "WIN Emulator" navnet var dødt. Det er kun en håndfull utviklere som tuklet med Wine den gangen, da det var i pre-alpha og kildekode var ikke tilgjengelig. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Teknisk sett er wine ikke en emulator. http://wiki.winehq.o...king_Wine_Myths Wine er en forkortelse på "WIne Is Not an Emulator" Wine Is Not an Emulator har vert offisielt navnet siden 1997, og WIne var første gang i beta i 2005, altså 8 år etter "WIN Emulator" navnet var dødt. Det er kun en håndfull utviklere som tuklet med Wine den gangen, da det var i pre-alpha og kildekode var ikke tilgjengelig. Så eneste referansen du har på at Wine ikke er en emulator er at det står i navnet? LAME står for LAME Ain't an MP3 Encoder, men det er akkurat det LAME er. Teknisk sett så er Wine en emulator. De ville kvitte seg med hastighetsstigamitseringen som finnes rundt emulatorer, ettersom de fleste ser for seg Bochs eller Nesticle når de tenker på emulatorer. Det var for å kvitte seg med tanken om at Wine var tregt, noe som overhode ikke er tilfellet ettersom det ikke er den type emulator (som også blir nevnt i lenken) Men ettersom Wine implementerer en loader for Windows PE programfiler, og et kompatibilitetslag som skal etterligne, eller emulere om du vil, Windows sitt API, så er det teknisk sett en emulator. Hvorfor folk gidder å henge seg opp i det engang vet jeg ikke. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Inkluderte denne rapporten de selskapene som allerede hadde gått konkurs ved å bare ha fokus på å være bra? Den tok vel utgangspunktet i eksisterende selskaper og så hvordan det gikk med de over tid. Den tok ikke utgangspunkt i bedrifter som allerede var konkurs, av hverken "pengetypen" eller "utviklingstypen". AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Så eneste referansen du har på at Wine ikke er en emulator er at det står i navnet? LAME står for LAME Ain't an MP3 Encoder, men det er akkurat det LAME er. Teknisk sett så er Wine en emulator. De ville kvitte seg med hastighetsstigamitseringen som finnes rundt emulatorer, ettersom de fleste ser for seg Bochs eller Nesticle når de tenker på emulatorer. Det var for å kvitte seg med tanken om at Wine var tregt, noe som overhode ikke er tilfellet ettersom det ikke er den type emulator (som også blir nevnt i lenken) Men ettersom Wine implementerer en loader for Windows PE programfiler, og et kompatibilitetslag som skal etterligne, eller emulere om du vil, Windows sitt API, så er det teknisk sett en emulator. Hvorfor folk gidder å henge seg opp i det engang vet jeg ikke. Takk for ett forklarende innlegg, jeg har faktisk aldri forstått hvorfor wine ikke skulle være en emulator AtW 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Så eneste referansen du har på at Wine ikke er en emulator er at det står i navnet? LAME står for LAME Ain't an MP3 Encoder, men det er akkurat det LAME er. Teknisk sett så er Wine en emulator. De ville kvitte seg med hastighetsstigamitseringen som finnes rundt emulatorer, ettersom de fleste ser for seg Bochs eller Nesticle når de tenker på emulatorer. Det var for å kvitte seg med tanken om at Wine var tregt, noe som overhode ikke er tilfellet ettersom det ikke er den type emulator (som også blir nevnt i lenken) Men ettersom Wine implementerer en loader for Windows PE programfiler, og et kompatibilitetslag som skal etterligne, eller emulere om du vil, Windows sitt API, så er det teknisk sett en emulator. Hvorfor folk gidder å henge seg opp i det engang vet jeg ikke. Høres mer ut som en markedsgimmick enn noe annet ja. Man må jo si at de har lykkes nokså heftig, når man får debatter som dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå