Gå til innhold

– Lønner seg ikke å satse på Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, Linux var ett eksperiment først, men nå er det den råeste aktøren innenfor server markedet, en aktør som Microsoft sliter med å innhente og svært klossete feiler på å ta ideer fra.

Microsoft sliter ikke verre enn at "Server and Tools Division" hadde en omsetning på over 5 milliarder dollar forrige kvartal [- opp 9% fra samme kvartal året før (2011)]. Divisjonens fortjeneste samme kvartal var på over 2 milliarder dollar.

 

Det ser ikke ut som om "den råeste aktøren" akkurat påfører Microsoft så stor skade.

[Hvis man ser bort fra alle Linux/Apache-serverne som forsyner verden med malware, da.]

Lenke til kommentar

Microsoft sliter ikke verre enn at "Server and Tools Division" hadde en omsetning på over 5 milliarder dollar forrige kvartal [- opp 9% fra samme kvartal året før (2011)]. Divisjonens fortjeneste samme kvartal var på over 2 milliarder dollar.

Hva tror du omsetning og fotjeneste hadde vært uten konkurranse fra linux-løsninger? Siste jeg sjekket var Google i ferd med å gå forbi Microsoft, mens Apple har gjort det for lengst.
Det ser ikke ut som om "den råeste aktøren" akkurat påfører Microsoft så stor skade.

[Hvis man ser bort fra alle Linux/Apache-serverne som forsyner verden med malware, da.]

Vennligst dokumenter påstanden din.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Litt lang quote over, men her er dokumentasjon på web-server bruk http://w3techs.com/t.../web_server/all

 

Forøvrig utrolig mange uvitende folk som påstår ditt og datt om Linux i denne tråden. Dere bør ta dere en bolle, for så å undersøke litt mer før dere uttaler dere. Men man kan vel kanskje ikke forvente så mye fra gamer.no-leserne.

Endret av Wartorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har et større håp om at disse sentraliserte grafikkløsningene heller får fotfeste og fungerer skikkelig (e.g. nVidia GRID) slik at alle kan spille uavhengig av OS, og slik at jeg slipper å oppgradere PCen (Kanskje aller helst det siste).

Lenke til kommentar
Folk som tenker slik går fort konkurs, og er ikke lenger i stand til å gjøre ting de liker, fordi det koster penger å utvikle spill. Idealisme er fint og flott når du endelig har råd til det, men det er det langt fra alle som har.
Har sett noe forskning på dette, selskaper som fokuserer på å være bra er i snitt mer lønnsomme en selskaper som fokuserer på å tjene penger. Men det er jo ikke helt svart hvitt dette, det er jo graderinger av begge deler.AtW

 

Inkluderte denne rapporten de selskapene som allerede hadde gått konkurs ved å bare ha fokus på å være bra?

 

 

Lenke til kommentar

Per idag er det 82.stk spill i Steam for Linux.

 

Desura er steam-lignende, og har mange spill der også.

 

HumbleBundle selger DRM-frie spill til pay-what-you-want priser. Kryssplatform som virker på win/mac/linux

 

++ Mange andre kilder.

 

Håper gamer.no letter på ræven, tester mere, tar kontakt med community, og gjør sine egne objektive erfaringer istedet for å hause opp en uttalelse fra en gammel traver som har mistet idealismen.

 

Dette er ren skjer oppfordring til flammekrig fra redaksjonen, nesten på linje med kvasi-journalistikken ser i Itavisen(som ikke gjør noe annet enn å klø seg i ræven, surfe slashdot, og fappe til videoer fra tidligere Apple-releases), og det provoserer meg.

 

Skal dere teste Win vs Linux, på f.eks kryssplatformspill ?

 

Sett da opp 2.stk identiske maskiner.

 

PS: Neste gang dere skal lage en artikkel om Linux & spill ?

Kan dere bruke en journalist som ikke feiler å installere noe så enkelt som Steam ? Den delen av den artikkelen var direkte pinlig å lese, og jeg anbefaler at han straffes med 2 ukers hard jobbing i Dos 6.22

 

Takk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Kom ned på jorda a. De er et selskap som skal overleve i et tøft marked. De har mange ansatte å ta vare på. Og for å snu på flisa: Hvorfor er det ikke bedre at flere får et produkt enn en liten gjeng på denne jorda som lever i en liten boble?

Jeg liker meg her opp og kommer ikke ned. :wee:

 

Regnet med at det ville skape reaksjoner og det var også satt en del på spissen. Men det er mange som kan velge å gjøre dette uten at det får dem konkurs, det handler ikke alltid om å holde seg i livet økonomisk sett. Er mange selskaper som klarer dette fint selv om du bruker litt ekstra penger på andre ting også.

 

 

 

Folk som tenker slik går fort konkurs, og er ikke lenger i stand til å gjøre ting de liker, fordi det koster penger å utvikle spill. Idealisme er fint og flott når du endelig har råd til det, men det er det langt fra alle som har.

I noen tilfeller stemmer dette, men ikke alle. Det er ingen regel at det er slik, og det var det jeg kommenterte på. Det må ikke være sånt at alt de gjør skal skape fortjenelse, slik er det heller ikke. Og hvis de skal lage spill bare for å tjene penger uten å tenke over å lage noe bra, så kan de like godt la være å utvikle spill. ;)
Lenke til kommentar

Det må ikke være sånt at alt de gjør skal skape fortjenelse, slik er det heller ikke. Og hvis de skal lage spill bare for å tjene penger uten å tenke over å lage noe bra, så kan de like godt la være å utvikle spill. ;)

 

Linux har rundt 1% markedsandel på desktopmarkedet. Hvor mange prosent av denne ene prosenten er spillere som nekter å bruke Windows? Om alle disse hadde sendt penger tilsvarende prisen av en Windows-lisens til en spillutvikler, hadde dere kanskje endt opp med noen konseptskisser og et utkast til en story.

 

Om du liker å jobbe ulønna, kan du godt sende (uke?)lønna di til meg.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Linux har rundt 1% markedsandel på desktopmarkedet. Hvor mange prosent av denne ene prosenten er spillere som nekter å bruke Windows?

 

Om du liker å jobbe ulønna, kan du godt sende (uke?)lønna di til meg.

Alikevel. Selskaper bruker idag mange penger på ting som de ikke tjener på der og da, men senere. Jeg tror heller ikke at de ikke hadde tjent noe på Linux, ettersom det er brukere der også. Og Linux vokser, hadde de hjulpet litt til kunne veksten blitt enda større.

 

Og igjen, det er ikke nødvendigvis slik at selskaper ikke kan ta seg råd til slikt.

Lenke til kommentar

Linux har rundt 1% markedsandel på desktopmarkedet.

 

Prosentandelen er mindre interessant så lenge det er nok brukere til at en lansering lønner seg. Det ville jeg nesten tro det er, siden alle indie-utviklerne gidder å ta seg bryet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Linux var laget for nerder som liker å gjøre ting anti-intuitive.

Det er heldighvis ikke sånn nå lengere. Det er såpass mange distroer å velge mellom at man har noe for alle.

Du er klar over at du argumenterer mot deg selv her? Nettopp dette at det er såpass mye å velge blant er en av de mange tingene som gjør Linux mindre intuitivt.

Lenke til kommentar

Hvis "Linux-hysteriet" blir over:

 

* Ustabile dns-servere..levert av Microsoft..eller verre

* Ustabile web-servere..levert av Microsoft..eller verre

* Ustabile epost-servere..levert av Microsoft..eller verre

 

Jeg prøver ikke å være frekk, men du skal takke Linux for at Internett er så bra som det er per idag. Hadde det ikke vært for Linux/Open-Source miljøet, så hadde ikke Apache-Web-server blitt laget.

Før Apache kom, så var Microsoft sin web-server så begrenset at du måtte kjøre en fysisk maskin per nettside.

 

Så kom Apache, og hadde en liten geni-strek. Virtual-hosting. Nå kunne en hoste flere domener/nettsider, under en kraftig maskin.

 

Se dokumentaren RevolutionOs, og lær litt om historien til internett.

 

Revolusjoner går desverre ikke over med det første..

 

Men Linux-hysteriet mener jeg det overdrevne fokuset på det innen spillbransjen i dag. Har ikke noe i mot Linux, men det kunne vært spennende å lese om noe annet en og annen gang. I grunn samme greia som med Kickstarter.

Lenke til kommentar

Linux har rundt 1% markedsandel på desktopmarkedet. Hvor mange prosent av denne ene prosenten er spillere som nekter å bruke Windows?

Linux har kun vært tilgjengelig i et lukket beta program et par måneder, men linuxbrukerne utgjør nå ca. 2% av steam-brukerne (antar her at other kategorien i hovedsak er diverse linux distribusjoner unntatt Ubuntu, slik som meg som kjører Kubunu), ref. http://store.steampowered.com/hwsurvey

Mac OSX som har vært på steam i snart tre år ligger på 3.56% av brukerne. Når man først tar jobben med å porte fra windows til Mac er merkostnaden med linux piccolo liten. Når det da i tillegg er vesentlig færre spill tilgjengelig for Mac og Linux, er det rimelig å tro at disse kundene utgjør en rimelig stor andel av kundemassen på kryssplattformspill.

 

CS 1.6 og CS Source er ute på linux nå, og gir bedre ytelse enn på windows, og det koster ingenting å installere. For gamere som bryr seg og har noe peil, er det bare en ting å gjøre. Anbefaler samtidig varmt Serious Sam3, det var forfriskende med gladskyting igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Okapi

 

Det ligger vel i begrepet indie-utvikler. Det er ikke nødvendigvis spillutvikling som gir dem brød på bordet mens prosessen pågår eller profittjag som driver dem.

 

Jeg har havnet litt på feil side av gjerdet her. Jeg brukt langt mer tid og penger på indiespill enn AAA-spill de siste årene. Og jeg skulle gjerne likt å sett Linux blitt et reelt alternativ også for oss som liker å spille litt.

 

Dog synes jeg det er naivt og egoistisk å spille idealismekortet og forlange at spillutviklere skal gamble med levebrødet til folk for å tilfredsstille en nesten ikke-eksisterende brukermasse. Spillutviklingsselskaper lever gjerne fra prosjekt til prosjekt. Og da tenker jeg ikke på store rike selskaper som EA, som er en spillutgiver.

 

Edit: Anskaff Windowslisens, kjør dualboot. Problem solved.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Men Linux-hysteriet mener jeg det overdrevne fokuset på det innen spillbransjen i dag. Har ikke noe i mot Linux, men det kunne vært spennende å lese om noe annet en og annen gang. I grunn samme greia som med Kickstarter.

 

Men du er klar over at måten du uttrykker deg på fremstår som ganske nedlatende, og potensielt litt sjåvinistisk? At mange har et ønske om å kunne bruke Linux som spillplattform, og uttrykker begeistring for at dette nå ser ut til å være en reell mulighet, gjør dem ikke hysteriske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

CS 1.6 og CS Source er ute på linux nå, og gir bedre ytelse enn på windows, og det koster ingenting å installere. For gamere som bryr seg og har noe peil, er det bare en ting å gjøre. Anbefaler samtidig varmt Serious Sam3, det var forfriskende med gladskyting igjen.

 

..som alle er haugamle spill som bør kjøre raskere enn enhver skjerm klarer å oppdatere selv på gammel utdatert maskinvare. Hvis Linux skal være i nærheten av noen verdig konkurrent bør nye spill utgis samtidig som for Windows, og da snakker jeg om større mainstream titler også, ikke bare knøttsmå indie-utgivelser.

 

Jeg håper jo selvsagt at dette kan skje, da jeg sitter på en Mac og ikke kan spille en døyt av det jeg ønsker (les: BF3), men jeg håper vel heller på at dette grid greiene tar av istedet..

Lenke til kommentar

@Okapi

 

Det ligger vel i begrepet indie-utvikler. Det er ikke nødvendigvis spillutvikling som gir dem brød på bordet mens prosessen pågår eller profittjag som driver dem.

 

Jeg har havnet litt på feil side av gjerdet her. Jeg brukt langt mer tid og penger på indiespill enn AAA-spill de siste årene. Og jeg skulle gjerne likt å sett Linux blitt et reelt alternativ også for oss som liker å spille litt.

 

Dog synes jeg det er naivt og egoistisk å spille idealismekortet og forlange at spillutviklere skal gamble med levebrødet til folk for å tilfredsstille en nesten ikke-eksisterende brukermasse. Spillutviklingsselskaper lever gjerne fra prosjekt til prosjekt. Og da tenker jeg ikke på store rike selskaper som EA, som er en spillutgiver.

 

Det er da ingen som forlanger noe. Ro ned språkbruken litt. Vi ønsker dette.

 

Grunnen til at jeg nevner indie-utviklere er at man får til stadighet servert påstander som at a) det ikke er lønnsomt å utvikle spill til Linux, og b) det er altfor dyrt å porte spill til Linux. Ingen av disse er selvsagte, og når indie-utviklerne klarer å tjene penger på det, er det ingen grunn til at EA og Ubisoft ikke skal klare det. Dersom responsen på dette blir at selv om man kan tjene penger på Linux-spill, så er profitten høyere på Windows, da kan man fint trekke idealismekortet, ettersom vi da snakker om en utvikler som bryr seg mindre om produktet enn om pengene.

Lenke til kommentar

..som alle er haugamle spill som bør kjøre raskere enn enhver skjerm klarer å oppdatere selv på gammel utdatert maskinvare.

CS Source på en billig laptop er ikke akkurat sikkerstikk. Disse spillene er fortsatt svært populære, kanskje nettopp fordi du ikke trenger bla opp ti tusen for gaming rigg, og ytterligere fem hundre for spillet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...