Engm Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Jeg sitter nå for tiden og leser meg opp på matematikk R2 eksamen (som privatist) og bruker SInus R2 boken og youtube videoer fra http://www.youtube.c.../josteintrondal (utrolig bra videoer). Mitt spørsmål er om noen her inne vet om man må kunne tegne grafer som f(x)=lnx , x∈<0,3] for hånd? Bestemt integral, oppgave 1.52 side 26 i Sinus R2 boken. Jeg klarer lett å tegne og finne areal i geogebra, men å tegne grafen f(x) = lnx er jeg usikker på hvordan jeg skal gå fram for å tegne den for hånd. Er det typisk å få slike oppgaver på del 1 eller del 2 på eksamen? Takk på forhånd ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Du skal sikkert bare skissere grafen. Sett strek der grafen er x=0 og skriv y verdi. Og der grafen y=0 skriv x verdi. Graf Endret 6. februar 2013 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Hva er egentlig y-verdien når x er lik null for ln(x), om jeg tør spørre? For å tegne grafen regner du ut verdien av noen punkter og plotter dem inn og så tegner du en jevnest mulig kurve mellom dem. Om det blir 100% riktig er ikke så viktig, det som betyr noe er at det ikke er noe som er direkte galt. Som for eksempel at grafen for y=ln(x) krysser y-aksen.. Endret 6. februar 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det vil nok forventes at du skal kunne tegne grafen til lnx, ja. Ihvertfall skissere. Med andre ord at du ihvertfall vet hvordan den ser ut sånn ca. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hva er egentlig y-verdien når x er lik null for ln(x), om jeg tør spørre? For å tegne grafen regner du ut verdien av noen punkter og plotter dem inn og så tegner du en jevnest mulig kurve mellom dem. Om det blir 100% riktig er ikke så viktig, det som betyr noe er at det ikke er noe som er direkte galt. Som for eksempel at grafen for y=ln(x) krysser y-aksen.. LN til 0 er en umulighet ala nulldivisjon. Den næremer seg vel minus uendelig, men ikke sikker. Husker ikke så godt, men tror ln e er 1.. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 My point exactly.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå