Gå til innhold

Vær forsiktig med stativ i byer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Byen"? Vet vi i det hele tatt hvor hendelsen skjedde? Eller tilegner du også artikkelen informasjon og meninger som ikke står der? ;)

Vel, hvis du leser artikkelen det linkes til, å står det følgende:

 

etter et fotooppdrag i Kristiansund sentrum

 

Vi kan nok trekke den konklusjon at det var i Kristiansund at fotografen ble observert.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du leser artikkelen det linkes til, å står det følgende:

 

 

 

Vi kan nok trekke den konklusjon at det var i Kristiansund at fotografen ble observert.

Eg er uenig. Vi vet ikke _hvor_ vedkommende ble observert. Det kan ha vært et lite boligområde i sentrum, eller det kan ha vært i selveste handlegata. Dette står det ingenting om. Fotografen var i sentrum og tok bilder, men det er en ganske vag plassering. Og det er derfor eg henger meg opp i dette.

 

Eg mener at man skal tenke litt over hvordan man fremstår uansett hvor man er. Og så lenge man ikke løper rundt som en idiot eller oppfører seg mistenkelig så har man lite å bekymre seg for. Samtidig har man dessverre personer i samfunnet som overreagerer og de er det vanskelig å få bukt med.

Lenke til kommentar

Men det har lite å si, egentlig. Trådstarter her mener at man skal være forsiktig med stativer i byer. Eg mener at man skal være bevisst på hvordan man fremstår for andre _uansett_ hvor man er. Og at man uansett ikke kan ta høyde for enhver tilskuer og dens oppfattelse av egne handlinger og væremåter.

 

Mao, dumt at det skjedde, men skitt skjer.

Lenke til kommentar

Er dette ett reelt problem?

 

Vil si det, personer som ikke har opplevd skarpe situasjoner og har relativ dårlig opptrening i håndtering av gitte situasjoner kan opptre irrelevant i forholdt til fastlagte rutiner.

 

I en tenkt situasjon: si at fotografen tenker "dette må jeg ta bilder av" og røsker opp kameraet og stativet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det ett REELT problem?

 

Det er det ingen som kan svare på, før situasjonen oppstår.

 

Godt trenede personer skal kunne respondere på alle typer situasjoner på korrekt måte, men da må de ha riktig trening og det har ikke politiet i følge de selv "ifølge politiets ombudsmannen sine utsagn de siste årene"

 

Man kan ta båtulykker som en sammenligning, costa concordia "eller noe sånt" førstemann fra borde var kapteinen og offiserene, hadde de får en riktig trening ville de nok ha klart og håndtere situasjonen, det var faktisk orkestret ombord som organiserte evakueringen, det pga. av at de hadde opptrådt på andre fartøyer og fått relativ god opplæring der. Jeg vil påstå at ingen liv ville ha gått tapt hvis evakueringen hadde foregått rutinemessing.

Lenke til kommentar

Nå trekker du ganske mange antakelse ut fra mye rart.

 

At Politiet selv har kritisert treningen sin er ikke ensbetydende med at man med ett uhell risikerer at man blir utilsiktet blir skutt av Politiet.

 

Når det gjelder kapteinen på Costa Concordia så står det ingensted at han var den første. Han var ikke den siste, som han skulle vært, men det er ikke noen påstander eller bevis for at han var den første.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kapteinen på Costa Concordia så står det ingensted at han var den første. Han var ikke den siste, som han skulle vært, men det er ikke noen påstander eller bevis for at han var den første.

 

Blir kanskje litt OT, men kapteinen og mesteparten av offiserene var faktisk ombord i den andre livbåten som ble låret ned, da redningssentralen spurte hvorfor han ikke var ombord påsto han at han skled ombord i livbåten og ikke kom ut igjen, han ble kommandert til å dra ombord i båten igjen og ble faktisk geleidet at et redningshelikopter hvordan han kunne entre båten igjen, men da ble det stille på VHF'en.

 

At Politiet selv har kritisert treningen sin er ikke ensbetydende med at man med ett uhell risikerer at man blir utilsiktet blir skutt av Politiet.

 

Muligheten er liten, men er tilstede. Ser man på Nokas-ranet var det et par av politibetjentene som opptrådte selvstendige uten instrukser den første tiden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Blir kanskje litt OT, men kapteinen og mesteparten av offiserene var faktisk ombord i den andre livbåten som ble låret ned, da redningssentralen spurte hvorfor han ikke var ombord påsto han at han skled ombord i livbåten og ikke kom ut igjen, han ble kommandert til å dra ombord i båten igjen og ble faktisk geleidet at et redningshelikopter hvordan han kunne entre båten igjen, men da ble det stille på VHF'en.

Dette er langt ut over emnet i tråden.

 

Muligheten er liten, men er tilstede. Ser man på Nokas-ranet var det et par av politibetjentene som opptrådte selvstendige uten instrukser den første tiden.

Er nesten på tide å begynne å be om kilder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...