Frobe Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Jeg fant en eldre tråd her med samme spørsmål, men den var lukket uten å ha fått et relevant svar. Jeg ser at mange nye båter/skip har både hvite og blå dekkslys. Hva er grunnen til dette? Tilsvarende lys kjenner jeg bare fra offentlige toalett der man vil gjøre det vanskelig for narkomane å sette sprøyter. Blått lys ødelegger også nattsynet og gjør det vanskeligere å sovne. Endret 6. februar 2013 av Frobe Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 tenker du på blått lys som i cargorails, slangestasjoner (dekk) etc? Dette er til for å ikke ødelegge nattesynet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det siste der kan vel være et godt argument? Ellers tenker eg LED Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 tenker du på blått lys som i cargorails, slangestasjoner (dekk) etc? Dette er til for å ikke ødelegge nattesynet. Brukes blåfargen dermed for å gjøre det enklere å lokalisere sikkerhetsutstyr? Jeg har aldri hørt om at blått lys IKKE ødelegger nattsynet, kun at det ødelegger nattsynet. http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=22951 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Brukes blåfargen dermed for å gjøre det enklere å lokalisere sikkerhetsutstyr? Jeg har aldri hørt om at blått lys IKKE ødelegger nattsynet, kun at det ødelegger nattsynet. http://www.biologfor...?TOPIC_ID=22951 I de tilfellene jeg ser blått lys så brukes det for at det skal være mulig å kunne komme seg frem rundt på dekk, uten at man totalt ødelegger nattesynet for de som sitter på bro. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Rødt lys er vel mer egnet til bruk der det er viktig å beholde nattsynet.. 3 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) red. Endret 19. februar 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Jeg fant en eldre tråd her med samme spørsmål, men den var lukket uten å ha fått et relevant svar. Jeg ser at mange nye båter/skip har både hvite og blå dekkslys. Hva er grunnen til dette? Tilsvarende lys kjenner jeg bare fra offentlige toalett der man vil gjøre det vanskelig for narkomane å sette sprøyter. Blått lys ødelegger også nattsynet og gjør det vanskeligere å sovne. Det siste der kan vel være et godt argument? Ellers tenker eg LED Brukes blåfargen dermed for å gjøre det enklere å lokalisere sikkerhetsutstyr? Jeg har aldri hørt om at blått lys IKKE ødelegger nattsynet, kun at det ødelegger nattsynet. http://www.biologfor...?TOPIC_ID=22951 Rødt lys er vel mer egnet til bruk der det er viktig å beholde nattsynet.. Kan ikke ha annet lys på dekk enn blått til nattbruk.... Om man har rødt lys på dekk vil dette være forvirrende, da babord navigasjonslys er nettop, RØDT. Jeg er klar over at rødt lys hadde vert mer gunstig når det gjelder å holde på nattsynet.... Men dette vil ødelegge for navigasjonslysene, og da er båten pr. sjøfartsreglene ikke i lovlig stand til å segle. End of discussion Endret 19. februar 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Vel, rødt rundlysende lys brukes også av fartøyer som har farlige kjemikalier og det er mange lokale pålegg angående rødt tillegslys jorden rundt, er ingen lov som sier at man ikke kan ha annet rødt lys på et fartøy en babord lanterne, lanterneføring har en strikt oppbygging som vanskelig kan forveksles med annet lyskilde. Kan det være at dere ser lampene helikopterdekk ?, de har en grønnfarge og kan sikkert forveksles med blått, det er også noen gassutladninglamper som kan oppfattes som blå. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Perimeterlys for helikopterdekk er grønne (Yellow boundary x = 0.36 - 0.08y, White boundary x = 0.65y, Blue boundary y = 0.39 - 0.171x), og jeg kjenner igjen kaldhvitfargen fra HID. Det jeg tenker på er knallblå lysrør, samme som er på enkelte offentlige toalett for å gjøre det vanskelig for narkomane å sette sprøyter. Hvis man ikke kan bruke rødt lys for å beholde nattsyn er nest beste lyskilde i mørke dimmet/svakt hvitt lys, men jeg skjønner at det på større båter nå tydeligvis er populært med blått nattlys istedenfor. Før jeg startet tråden lurte jeg på om blåfargen muligens kunne være ubehagelig for måker slik at de unngikk enkelte områder på båtene. Endret 19. februar 2013 av Frobe Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Vel, rødt rundlysende lys brukes også av fartøyer som har farlige kjemikalier og det er mange lokale pålegg angående rødt tillegslys jorden rundt, er ingen lov som sier at man ikke kan ha annet rødt lys på et fartøy en babord lanterne, lanterneføring har en strikt oppbygging som vanskelig kan forveksles med annet lyskilde. Kan det være at dere ser lampene helikopterdekk ?, de har en grønnfarge og kan sikkert forveksles med blått, det er også noen gassutladninglamper som kan oppfattes som blå. Lysene på helikopter dekk skal kun stå på under heli-opperasjon. Disse lysene er og utformet slik at man ikke skal kunne se dem fra andre båter. Lysene er laget til slik at de heller noen grader oppover, man må dermed være på høyere plan enn heli dekket for å kunne se dem. Samtidig skal det også brukes et ekstra lys (som er rødt - i egen mast med vindpølse) under helikopteropperasjoner. Jeg mener og (er ikke 100% sikker akkurat på denne) at skipet skal varsle på ECDIS (etc.) om at dette er under heli-opperasjon. Kan og tenke meg at blått lys er mer behagelig å jobbe i for personell som måtte befinne seg på dekk. Tviler hvertfal sterkt på at dette har med måker å gjøre. I så tilfelle må dette være innenfor fiskeri, som og er flittige brukere av blått lys på dekk. Tror det kan ha noe med at man ikke skremmer vekk fisken så lett, meg blått lys. Samtidig som at blått lys er mer behagelig å jobbe i en rødt lys, og mindre blendende en kvitt lys. Det blå lyset havner heller (som nevnt) ikke i konflikt med lanterneføringen. Jeg står fremdeles fast på min mening om at rødt lys vil havne i konflikt med lanterneføringen, til skipet, og at dette dermed ikke kan brukes. Endret 19. februar 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Perimeterlys for helikopterdekk er grønne (Yellow boundary x = 0.36 - 0.08y, White boundary x = 0.65y, Blue boundary y = 0.39 - 0.171x), og jeg kjenner igjen kaldhvitfargen fra HID. Det jeg tenker på er knallblå lysrør, samme som er på enkelte offentlige toalett for å gjøre det vanskelig for narkomane å sette sprøyter. Hvis man ikke kan bruke rødt lys for å beholde nattsyn er nest beste lyskilde i mørke dimmet/svakt hvitt lys, men jeg skjønner at det på større båter nå tydeligvis er populært med blått nattlys istedenfor. Før jeg startet tråden lurte jeg på om blåfargen muligens kunne være ubehagelig for måker slik at de unngikk enkelte områder på båtene. Du må tenke litt praktisk om dette også. Si at man har 50 - 400 lysør på dekk. Det er ikke bare bare å få dette "dimmet " ned... Etter det jeg vet, kan vel ikke en gang lysrør dimmes. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Man bruker vel ikke og dimme dekkslys?, enten er de på eller av, ofte er det forskjellige lyssystemer ombord arbeidslys, nødlys, nattbelysning, etc. Endret 20. februar 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå