Øyvri Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Hei, trenger litt hjelp her inne om hvordan jeg skal gå frem eller om jeg i det hele tatt har en sak. Er student og jobber deltid har pendlet meg fram og tilbake til jobb med en ganske så upålitelig volvo det siste halvåret. Derfor tenkte jeg og kjøpe meg en fornuftig bil som ikke er så mye trøbbel med, og selfølgelig ikke drikker mye drivstoff for en fattig student. Har spart en del i 2012 og satt da igjen med 60 tusen til bil. Fant meg en fin mercedes c220 fra forhandler, alle servicer holdt gått 198 tusen km. Nylig tatt service. Kvitteringer på det meste, prøvekjørte bilen og var meget fornøyd. Bilen oppførte seg som normalt. Det var bare viskeren som ikke gikk helt ut og ikke tok hele ruten som var feil. Dette skrev vi kontrakt på og dette ble ordnet kort tid etter salg. 58 tusen fattigere senere var jeg en eier av en flott mercedes. På veien hjem merket jeg at et lys dukket opp i dashbordet og merket at bilen slengte med ræven ganske ofte (var snøføre). Dette var da en abs føler som hadde gått som gjorde at esp ,abs og antispinn ble koblet ut. Ringte da selger og han visste hva dette var med en gang, og fikset verkstedstime en uke etter. Snakket med min far som er taxisjåfør som kjører flere forskjellige mercedeser i uken. At når de ryker og de ikke har råd til og fikse abs føleren tar de bilen inn til mercedes verksted, Eller verksted som har tilgang til mercedes feilkodeleser, Og sletter feilkoden. Dette gir deg da tilgang til systemene igjen, men det varer maks en uke før de kommer tilbake. Abs føleren ble skiftet og alt var i orden en uke etter bilkjøpet. Noen uker etter der igjen får jeg ikke start på bilen, vrir om tenningen og hører startmotoren gå rundt ett sekund før den slår av. Visste med en gang hva dette var, vært borti dette altfor mange ganger nå og er ganske så lei. Dette var selfølgelig batteriet som var dødt, selv om jeg bruker bilen hver dag til-fra jobb + diverse er ikke mye småkjøring. Løsningen er en booster i bagasjerommet i tilfelle batteriet tømmes (det gjør den av og til). Ca 3 uker senere var jeg ute og kjørte og nøt litt musikk på radioen. plutselig hører jeg ett kjempesmell og det ene forhjulet låser seg (på snøføre) noe som gjør at jeg nesten havnet utfor. Hadde heldigvis ikke høy fart, Stopper bilen og merker ingen tegn til noe setter meg inn igjen og lurer på hva faen dette er for noe. Prøver da og fortsette og kjøre rolig merker ingenting, så bestemte jeg meg for og kjøre hjem. circa 200m fra der jeg bor begynner hjulet og låse seg igjen og jeg kjenner pedalen synker til bunns. Ringte naf (er ikke medlem men hadde veihjelp i forsikringen med en nette sum av 500 i egenandel) frakter den til nærmeste verksted. De har selfølgelig ikke tid til og se på den så er uten bil igjen. 2 dager senere har de sett på den og de viste seg at hjullageret har røket, samt en knekt fjær på samme side. Veldig merkelig at det ikke har vært noe lyd eller tegn til at denne er dårlig. Mekanikeren sa at du kan stramme disse foran så lyden forsvinner. Noe som mest sannsynlig er gjort på denne bilen for og selge den uvitende med denne feilen. Om forhandler visste om dette eller om de har gjort dette vet jeg ikke, fordi dette var en inbyttebil. Er avhengig av bil så jeg ba de bytte dette hjullageret men fjæren må jeg nødt til og ta (i mars pga jeg har ikke råd til så stort mer denne måneden) ble på 3000 kr. Sitter da igjen med en bil som er kjørbar nå (sikkert ikke helt trygg pga knekt fjær) og 2 utgifter som bør gjøres noe med Nytt batteri noe som foressten er svindyrt på denne bilen pga alt utstyret denne trekker trenger du stort batteri. (2 tusen kroner) og bytte av fjær ca 3 tusen det og. For 58 tusen bør du vel forvente litt? Greit nok at det er slitedeler, men hadde disse feilene vært her hadde jeg selfølgelig ikke kjøpt bilen. når jeg prøvekjørte bilen hørte jeg ingen ulyder, merket ikke noe til en knekt fjær heller. Står ingenting om dette i kontrakten, det står "bilen er prøverkjørt og besiktet av kjøper, selges som den er" Grunnen til at jeg byttet bil var at jeg ønsket en pålitelig bil som ikke har noe feil eller mangler og fulge servicene opp så jeg alltid har en bil når jeg trenger den. Beklager visst dette er uoversiktlig, eller på feil plass på forumet. Er ikke medlem i naf så har ikke tilgang på juridisk hjelp der, forstår det sånn at du ikke kan melde deg inn i etterkant av hendelsen og få hjelp. Du må ha vært medlem før hendelsen har skjedd. Noen råd? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Det koster å ha bil.. Om den snart har rullet 200k er det vel snart på tide å bytte registereim (om motoren ikke har kjede da) kommer vel på en del tusen det og Ellers så høres det ut som at du har blitt litt "lurt" ja, men man kan ikke forvente grønne skoger med en bil til 60k hos en forhandler.. Lenke til kommentar
Øyvri Skrevet 5. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2013 Det koster å ha bil.. Om den snart har rullet 200k er det vel snart på tide å bytte registereim (om motoren ikke har kjede da) kommer vel på en del tusen det og Ellers så høres det ut som at du har blitt litt "lurt" ja, men man kan ikke forvente grønne skoger med en bil til 60k hos en forhandler.. At det koster og ha bil ja , det vet jeg alt om. Er registerkjede på disse her. Alle servicer er jo holdt på denne bilen så sånne ting som dette burde jo vært i orden. Enten skifter du hjullageret eller så lar du det være i fred. ikke selge en bil vitende at dette er noe som kommer til og ryke og ikke fortelle det til kunden. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hjullager ryker. Fjærer knekker. Dempere blir slitt, følere slutter å virke, eksosanlegg ruster og må byttes. Alt dette er godt kjent, og på eldre biler er det mer av dette tullet enn på nye. Å ha bil er grisedyrt, dessverre. Tror nok ikke du kommer noen vei med reklamasjon her. Jeg vet ikke hvor gammel bilen er, men til 60.000,- tipper jeg det er en sen 90-, tidlig 2000-talls modell? Det er ikke til å komme fra at det er en god del vedlikeholdsutgifter på så gamle biler. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Føler med deg, og forstår at dette må være utrolig kjipt. Personlig hadde jeg aldri betalt så mye for en tysk bruktbil med høy kilometerstand uten noe form for NAF bruktbiltest, men ettersom noe av dette er rene slitedeler synes jeg det er rart at det ikke har blitt oppdaget på service. 1 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Har spart en del i 2012 og satt da igjen med 60 tusen til bil. Fant meg en fin mercedes c220 fra forhandler, alle servicer holdt gått 198 tusen km. Nuff said egentlig. Står ingenting om dette i kontrakten, det står "bilen er prøverkjørt og besiktet av kjøper, selges som den er" Som du sier selv, bilen selges "som den er". Du hadde muligheten til å prøvekjøre og besiktige bilen for å oppdage feil som dette. Ville ikke kjøpt en brukt bil til nesten 60 høvdinger uten noen form for bruktbilgaranti eller NAF-test. I det minste burde du hatt med deg en mekanikerkompis eller en bilkjenner som kan se etter nettopp slike feil. Når en har muligheten lønner det seg ofte å "rævkjøre" bilen så godt en kan under prøvekjøring. Da merker en om det er noe galt med bilen, og det som er i ferd med å ryke ryker. Nytt batteri noe som foressten er svindyrt på denne bilen pga alt utstyret denne trekker trenger du stort batteri. (2 tusen kroner) og bytte av fjær ca 3 tusen det og. Dyreste batteri på Biltema koster 1299, så svindyrt er det ikke ;-) Lenke til kommentar
Øyvri Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Nuff said egentlig. Som du sier selv, bilen selges "som den er". Du hadde muligheten til å prøvekjøre og besiktige bilen for å oppdage feil som dette. Ville ikke kjøpt en brukt bil til nesten 60 høvdinger uten noen form for bruktbilgaranti eller NAF-test. I det minste burde du hatt med deg en mekanikerkompis eller en bilkjenner som kan se etter nettopp slike feil. Når en har muligheten lønner det seg ofte å "rævkjøre" bilen så godt en kan under prøvekjøring. Da merker en om det er noe galt med bilen, og det som er i ferd med å ryke ryker. Dyreste batteri på Biltema koster 1299, så svindyrt er det ikke ;-) Jeg hadde med min far som har god greie på disse bilene, og vi så ingenting, merket ingenting. Merker ingenting i dag heller når jeg kjører med knekt fjær. Dyreste batteri på biltema er 1799 (jeg trenger 90 ah batteri) Men du kan ikke bare bytte batteri på denne bilen, du må og inn på verksted og slette feilkoder som dukker opp når du tar ut batteriet. Den går da i limp mode. Verkstedene tar 700 for en sånn diagnose. Denne tråd kan stenges har solgt bilen og kjøpt meg busskort Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Det var nok en god idé. Hvor mye fikk du for den, hvis jeg tør spørre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå