Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tok drikkeflaske fra tom stand, lovlig?

AndSkj88

Anbefalte innlegg

Dersom du er fattig student og det er en spesiell dag på skolen hvor det er flere stands hvor folk står og reklamerer for sitt, med mye gratis ting osv. Kom når ingen stod på standen, men stod flere camelbackflasker der , stod ingen skilt at det ikke var lov å ta, men var det galt å ta når ingen var på standen, eller er det fritt fram når ting står fremme? Er vel også ting de ønsker å dele ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var de til salgs eller til utdeling uten forpliktelser?

Er ikke sånn at man må skrive at man ikke kan ta noe, er heller motsatt.

Så, om det er greit eller ikke er egentlig usikkert, det er ikke fritt frem for å ta ting det ikke står at man ikke kan ta på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg ser en bil stå med nøklene i og det ikke er noen andre der, er det greit at jeg tar den?

Til saken: I Utgangspungtet er det ikke greit, med mindre du VET at det er gratis.

På den andre siden regnes det som en forseelse og du vil neppe få særlig straff

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå hadde ikke satt meg inn i en bil og kjørt den om nøklene stod i.

I denne situasjonen vet at det er gratis og at de ønsker å reklamere seg gjennom å dele ut dette gratis til studentene. Så hadde ved et senere tidspunkt når en representant stod der blitt delt ut til de første studentene som kom innom vil jeg tippe.

Lenke til kommentar

Er en venn som stilte meg dette spørsmålet i dag når det var en karrieredag på skolen han studerte på. Men jeg ville ikke personlig tatt en Ipad og føler det er litt feil sammenligning. Opplever dette ofte som ting de vil kvitte seg med og som de gir bort noen problemer. Men ser folk sine synsvinkler her.

Lenke til kommentar

Er en venn som stilte meg dette spørsmålet i dag når det var en karrieredag på skolen han studerte på. Men jeg ville ikke personlig tatt en Ipad og føler det er litt feil sammenligning. Opplever dette ofte som ting de vil kvitte seg med og som de gir bort noen problemer. Men ser folk sine synsvinkler her.

Feil sammenligning, tja.

Hvilken verdi mener du er grensen på hva en stand gir bort og hva en stand selger/lodder bort?

Er f.eks alt under 500 gratis, mens alt over 500 lar du ligge?

Er dette en vurdering du er kan/burde ta?

En sånn flaske koster rundt 200 i butikken, etter min meninger det relativt dyrt til å være reklame de gir ut til alle som vil ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feil sammenligning, tja.

Hvilken verdi mener du er grensen på hva en stand gir bort og hva en stand selger/lodder bort?

Er f.eks alt under 500 gratis, mens alt over 500 lar du ligge?

Er dette en vurdering du er kan/burde ta?

En sånn flaske koster rundt 200 i butikken, etter min meninger det relativt dyrt til å være reklame de gir ut til alle som vil ha.

Mitt poeng er bare slik jeg opplever det at ofte er slik at de bare vil kvitte seg med det og deler ting ut. Som jeg sa tidligere var det 10 stk, ikke ubegrenset som du fremstiller det som.

Jeg er enig at f.eks ting som penner-godteri-refleksting sånne relativ småting som de har uendelig mye av, i større grad bare er å ta.

Dersom det f.eks hadde vært dyre ting hadde jeg antatt at dette var en del av en konkurranse, og at du kunne vinne de.

Lenke til kommentar

Det er uansett ikkje meininga at du berre skal ta slike ting.

Det er ofte at stands kan stå å gi vekk relativt dyre ting i forskjellige samenhenger, men det er skjeldan at dette blir gjort heilt utan at ein forventer noke tilbake.

I dette eksempelet var det nok meininga at dei som har lyst på ei slik drikkeflaske oppsøker standen for å få tildelt informasjon (om studierettning eller jobbmuligheiter i dette tilfellet), deretter er det vanlig at du får ei slik "gave" for at du tok deg tid til å høyre på kva dei på standen hadde å fortelle.

Det kan også være at drikkeflaskene var noke du får som bonus ved å handle i standen, og at dei derfor ikkje var gratis.

Men det skal svært mykje til at noke slikt blir anmeldt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spør for en venn og ut fra den argumentasjonen han brukte til meg når stilte kritiske spørsmål om det.

Jeg er enig med aklla waits for alice og the Avatar, at en i utgangspunktet ikke bare skal ta når det står der uten tilsyn. Kan bare ta et personlig eksempel; har stått en del på stands, og fått utdelt alt mellom himmel og jord, både billige og dyre ting, og har da fått beskjed av den som har ansvaret at bare er å dele ut selv om personer ikke er interessert og ikke vil snakke til de som vil det. Er bare ting de ønsket å få ut og blir gratis reklame når folk går rundt med bedriftens logo på f.eks en kortholder eller andre ting. Men som sagt enig med de ovenfor.

Lenke til kommentar

Retten til å ta en flaske kan bygge på to grunnlag: Avtalerett og tingsrett.

1) Avtalerett: Hvis man kan tolke situasjonen dit hen at bedriften ville gi bort flaskene gratis - slik situasjonen er med penner og Twist - krenker man ingen rett om man tar en flaske. Det er likt med at man har rett til å kjøpe en sjokolade i butikken til kr 15 dersom den er prissatt til det; flasken er prissatt til null.

2) Tingsrett: Hvis karrièredagen er over og bedriften har forlatt flaskene mens de selv har stukket hjem igjen, vil bedriftens eiendomsrett til flaskene fort anses oppgitt. Flaskene er derelinkvert gods, herreløst terra nullius, og den som først griper en flaske, får eiendomsretten til den.

I begge punkter er det relevant om flaskene fremstod som dyre. Jo dyrere, desto mindre grunn har man til å tro at de var ment som gratisvarer - eller at eiendomsretten var oppgitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...