Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av VW Golf 2000-2004

JuC1y

Anbefalte innlegg

Hei! Har lyst på en VW Golf, som min første bil. Men jeg har problemer med å velge ut, hva jeg burde se etter.

Jeg har ikke særlig store krav, jeg ønsker en bil som kan holde ut i ca. 2-3 år fremover, som er bensingjerrig, og som ikke burde være så vanskelig å selge når jeg ønsker det.

Disse tre har fanget min interesse, men hører hele tiden at ikke burde se på 1,4 litere, men burde heller fokusere mer på biler med 1,6 liter +. Er det noen som kan forklare hvorfor jeg burde det? Eller har det ikke så veldig mye å si?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39530209

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39543419

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39292792

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For å se om 1,4 er aktuell for ditt bruk, bør du prøvekjøre en. For bykjøring og kjøring med i hovedsak lett lastet bil holder 1.4 for de fleste, og du får også billigere forsikring, i tillegg er de med 1.4 billigere enn de med 1.6.

Lenke til kommentar

Ville ha konsentrert meg om de to første, dette grunnet tilsynelatende godt vedlikehold og nyere modeller.

At den ene har 1,4 motor må nesten prøvekjøres for å kjenne på om det er tilstrekkelig for deg, kan bli i minste laget, men det er og veldig små biler, så burde dra godt nok.

Når det er sagt så er begge biler veldig billig i drift.

Uansett hvilke av de to første du velger så vil de holde langt frem i tid.

Regn med noen forstillingsdeler som må skiftes etterhvert og fjærer og dempere.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar

Jeg ville nok gått for en 1.6, når fruen skulle kjøpe polo, så var hun fast bestemt på at motorstørrelse ikke var interessant.. det var helt til dun prøvde 1.2 literen. Kjørte vel kanskje 200 meter før hun skrinla den bilen..

Lurer også litt på hvorfor du ønsker bensin og ikke diesel, både vedlikehold og forbruket er generelt lavere på diesel biler, i tillegg får man litt mer skyv.

Lenke til kommentar

Har hørt at diesel ikke er så veldig bra på gamle biler, vet ikke om det stemmer?

Den andre bilen ligger i Stavanger, og jeg bor i Oslo. Er det noen som har erfaring av å kjøpe en bruktbil et stykke unna? Og som kan komme med noen tips til hvordan det kan bli gjort på enkel måte?

Endret av JuC1y
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at 2003 er noe spesielt gammel, dieselbilene hadde levd et par år da og er ikke mye feil sånn generelt (har ikke spesifikk informasjon om akkurat golf sine dieselmotorer), men jeg kjører iallefall en 2003 Passat med diesel, ikke noe problem :)

En kjøpstest(NAF) kan være fordel hvis du skal kjøpe usett, evt så kan du jo prøve å få noen til å se på bilen for deg. VACN-klubben (VW-Audi Club Norwegian) har medlemmer i de fleste byer som stort sett kan hjelpe til med slik (litt usikker på hvordan det er i forhold til kompensasjon) Kan forresten anbefale deg å bli medlem, mye hjelp og gode rabatter!

Ellers er det greit å sjekke ut selger; FB, skatteliste, 1881 o.l Da vil du ofte utelukke veldig useriøse selgere, i tillegg kan det være greit å be om å få sendt over servicehistorikk.

Lenke til kommentar

Småkjøring: Bensin. Jeg ville valgt 1.6 literen da det er en god motor passer bilen fint. Du kan jo også se etter en Bora.

Jeg har stort sett hatt VW / Audi og har litt erfaring med disse.

Ta bilen til et verksted og sjekk den under. Understellsbehandling er meget bra. Men dersom du finner et understellsbehandlet eksemplar, så sjekk at den har vært behandlet flere ganger og ikke bare rett før salg.

Sjekk også hjuloppheng + bremser for korrosjon i tillegg til karosseri.

Jeg har enda ikke hatt en VW som ikke er våt som en dass i teppe under gummimatter. Muligens dette er et Bergensfenomen, men.

Plastdeksler under og på siden av motor har en tendens til å forsvinne på disse. Sjekk at dette er på plass. Sjekk også at plastinneskjermer også er på plass.

Styr unna kolisjonsskadede objekter. Spør om dette på telefon når du ringer. Dersom svar er: Vet ikke, er ikke sikker osv, så ring til neste. En skadet bil har en mengde potensielle problemer.

NAF-test er good!

Lenke til kommentar

Selger bruker "UTROLIG" mye i beskrivelsen, det er ikke grenser for hvor god denne bilen skal være. Her bør du ta en grundig sjekk og ikke stole på selgers påstander. Anbefaler en NAF kjøpstest.

Med tanke på at bilen har gått 150k bør du sjekke hvilke slitedeler som er byttet.

Lenke til kommentar

Enig med Clinten, ville vært litt forsiktig. At det ikke står fult navn eller at nummeret er søkbart synes jeg også er litt rart..

Sjekk opp serviceheftet, 150k er det ikke allverden som skal være byttet av slite deler, men er kanskje ikke så langt unna før det kommer noe..

Lenke til kommentar

Tusen takk for respons!

Burde jeg heller søke etter biler som har kjørt mindre enn 150K?

Ja, ønsker å sende bilen inn på NAF-test før jeg eventuelt kjøper den.

Når dere nevner slitedeler, er det noe spesielt jeg bør se etter? Eller burde jeg bare se om serviceheftet er fullt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...