N. Tveranger Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Hei, jeg skal om et par dager kjøre opp på gravemaskin og hjullaster, men har et dilemma igrunn. Jeg har i orden teori på maskinene så det er ikke det. Gravemaskin har jeg nok timer på, men når det kommer til hjullaster har jeg ikke mer enn 4-5 timer kjøring igrunn. Har liksom aldri prioritert å ta lappen på hjullaster, var gravemaskin jeg vil ha. Men ser nå at det er dumt av meg å ikke kjøre opp på hjullaster og. Jeg snakket med sjefen, og han sier han kan godskrive timer for meg, dette på grunnlag av at han har fulgt med på meg når jeg har kjørt/lastet... Men såvidt jeg vet koster det tusenvis å kjøre opp, og det koster for hver enkelt maskin. Når det kommer til oppkjøring på hjullaster, er sensoren så pirkete på ting? Er jo litt kjipt å bruke tusenvis på noe jeg kanskje ikke klarer.. Går utfra at det kun er sikkerhet og lasting som gjelder på hjullasteren?? Trenger råd her Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 (endret) Da jeg hadde oppkjøring på hjullaster satt sensoren i bilen sin og leste avisen. Tror knapt han så på meg. Jeg hadde oppkjøringen på vinterstid og hadde kun hjullaster med brøyteskjær tilgjengelig, så oppkjøringen ble å brøyte en liten parkeringsplass. Tror jeg måtte ha veltet eller krasjet i parkerte biler for å stryke. Jeg hadde riktig nok mange hundre timer kjøring før oppkjøringen, men jeg tror en nybegynner skal klare det like helt fint. Gravemaskin har jeg ikke hatt oppkjøring på ennå. Har en god del timer der også, men er for lenge mellom hver gang, så jeg er ikke veldig flink. Snakket litt med sensoren, og han sa at så lenge jeg viste at jeg var bevisst på stabilitet, ikke kjørte hakkete og kunne grave et hull for så å fylle det igjen, så ville jeg bestå...men så var jo dette samme sensor som kun sitter i bilen og leser avisen, da. Sånn jeg har forstått det så er egentlig ikke oppkjøring et krav, bare noen "skoler" som krever det. Sikkert for å tjene litt ekstra. Endret 5. februar 2013 av Phileas Fogg 1 Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 5. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2013 (endret) Da må jeg si du har vært heldig.. For ifølge de på jobben som hadde et par karer som tok maskinførerbevis for et par år siden, sa at da ser sensoren etter om man går gjennom de daglige sjekkene før man starter, som sjekke hydraulikkolje, kjølevæske, om man vet hva alle knappene er til osv.. Selvsagt er det sikkerhet de ser mest på, om man kjører med redskapet så nære bakken så mulig, bruker labbene osv.. Endret 5. februar 2013 av ACT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå