Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Male betonggulv på festlokale

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått i oppgave å organisere maling av gulv på et festlokale. Det er betonggulv der. Gulvet har tidligere vært malt, men er veldig oppsprukket og helt umulig å få skikkelig rent.

Gulvet utsettes for relativt stor slitasje. Det blir sølt ganske mye drikke og knuses endel flasker. Derfor kan glassbråt ripe endel om ikke malingen er hard nok.

Jeg har undersøkt litt og regner med at det mest egnede malingen er en epoxy-holdig maling, som brukes i garasjer/verksted. Kom gjerne med innspill på dette.

Problemet er hvilket forarbeid må gjøres før det kan males? Må malingen slipes vekk eller kan det males over? Må gulvet behandles (syrevaskes)?

Er det også et spesielt type maling jeg bør benytte? Jeg lurer også på hvor lenge vi må holde stengt, og ca hvor mye arbeid det er å fikse gulvet. Gulvet har et areal på ca 60m^2. Det er snakk om dugnadsarbeid så arbeidskraft er det ikke mangel på.

Tenkte å ta bilde av gulvet på torsdag, for da skal jeg en tur dit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er tre bilder av gulvet på forskjellige plasser. Første bildet viser der gulvet er mest slitt. Andre der det er minst slitt og trede er vell slik det er de fleste plassene.

post-109281-0-29787600-1360274597_thumb.jpgpost-109281-0-53339200-1360274612_thumb.jpgpost-109281-0-72943400-1360274620_thumb.jpg

Det jeg lurer på er om vi må slipe/pusse vekk den malingen som er der nå, eller om det kan males over.

Lenke til kommentar

Sånn umiddelbart vil jeg anbefale å bruke en maling som heter Sigural. Det er en epoxy gylvmaling som er veldig bra.

Dess renere underlaget er dess bedre. Er det sjenerende store sprekker eller lignende så bør dette repareres med feks Hey'di småmurning men det er mest på grunn av det kosmetiske. Les mer om Hey'di småmurning her: http://www.heydi.no/produkt.asp?vdaid=20

Les mer om Sigural, både forarbeide og bruksområder, i databladet som du finner her: http://www.scanox.no/scanox/20040097.nsf/wvwProductDatabase/B4778D4ABF268A2FC1256EBD00579BC2/$file/TDA%20-%20Sigural%202-K%20Epoksymaling%20-%20Scanox%20-%20Norwegian%20(NO)%20-%20Norway.pdf

(Sorry litt stygge linker men skriver dette fra iPaden)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Har kontaktet Scanox og håper de sender en brosjyre på malingen.

Hvordan finishen blir er ikke et veldig stort problem. Hovedønske er å få beskyttet gulvet og gjøre det lettere å vaske.

Lenke til kommentar

jeg har ikke noe annet å bidra med i malingsdelen enn det som er nevnt allerede, men jeg malte et betonggulv for noen år sia, og da fant vi ut at det gikk veldig fort å male når man bruker en rullekost med forlengerskaft og bare tømme ut maling i små dammer på gulvet for så å rulle det ut.

det gikk mye fortere enn å bruke et rullebrett, og da får du også et litt tykkere lag maling på gulvet som kan være en fordel.

eneste er at det går jo litt mer maling også, men det er sikkert lurt å ha et litt tykkere lag på et festgulv.

Lenke til kommentar

Er begge produktene (Sigural og primer) noe man får på en normal byggevarehandel (Coop Obs bygg feks)?. Noen anslag på hvor mye det vil koste for primer og maling til ca 60 m^2?

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Takker for tipset. Skal ta en tur å forhøre med litt med noen byggevareforetninger.

Men bare for å ha det helt klart. Dere mener at vi ikke trenger å slipe/pusse vekk den malingen som er der, men støvsuge godt og prime først. Deretter male? Eventuelt hvor mange lag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...