Gå til innhold

Hjelp til stasjonær pc til alt-mulig bruk inkl. skjerm ca kr 10 - 13 000

Anbefalte innlegg

Hei!

På forhånd takk for all hjelp, det blir en god del tanker og spm her, skulle kanskje postet på litt forskjellige steder i stedet for å ta alt under ett. Men håper noen har anledning til å hjelpe meg til å finne en passende ny maskin.

Trenger hjelp til å satt sammen en bra stasjonær maskin som skal brukes til å surfe nettet, skrive doks, regneark, film, kanskje litt spilling. Jeg ønsker ikke å bruke mye penger på ting jeg ikke har behov for med mitt bruk, men ønsker at maskinen skal være kjapp og bra samt at skjermen skal være skarp og god. Det er ønskelig at maskinen er stille, men jeg tenker ikke å benytte meg av vannkjøling. Jeg skal klare å bygge maskinen selv hvis det er mest kostnadseffektivt + at man får de beste komponentene på denne måten.

Tanker rundt noe av hva maskinen kan inneholde:

Skjerm:

God skjerm der det er ønskelig at man skal kunne kjøre to dokument ved siden av hverandre komfortabelt/ha et word-dok på ene halvdel og en nettside på andre halvdel uten at det blir alt for smått. Jeg blir sittende ca en armlengdes avstand fra skjerm. 24 eller 27 tommer?

Skjermkort: * redigert - Jeg går for skjermkort, men ikke så kraftig som det jeg foreslår her

Jeg tenkte jeg kanskje kunne vente med skjermkort til jeg eventuelt ser hvordan behovet for spilling utvikler seg (med mindre jeg har behov for skjermkort med en gang for å få glede av feks en god skjerm). Er det en grei sak å feks sette inn en slik ved en senere anledning?

ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM 3GB PCI-E DVI/DP

SSD harddisk:

SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB SSD? Overkill i forhold til det jeg antar blir "lett" bruk (skissert ovenfor)?

Vanlig harddisk:

Seagate Barracuda 7200.14 2TB?

Backupløsning?

Kjøpe ekstra 2 TB harddisk og kjøre backup med intern harddisk, eller en ekstern løsning? Kjører man da backup av SSD'en på HDD nr 2 også, og i så fall bare noe av innholdet fra SSD'en?

Tastatur:

Jeg ønsker et tastatur med taster som er lette å trykke ned og som er stille.

Kabinett:

Jeg ønsker et kabinett med et minimalistisk og enkelt utseende. Støydempende.

Win 8?

Må ha trådløst nettverk

Trenger man UPS?

Skal altså ha en helt ny maskin da jeg ikke føler det er noe i min 5 år gamle maskin jeg må beholde, har ikke listet opp alt jeg trenger som dere ser, men noen tanker rundt hva en ny maskin KAN inneholde.

Endret av daphexb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har ikke mulighet til å komme med et oppsett til deg akkurat nå, men kan komme tilbake til tråden med et oppsett ved en senere anledning. Det jeg kan gjøre nå er å besvare noen av spørsmålene dine.

1) Skjerm

Jeg sitter i dag med en 24" skjerm som brukes for mye av bruken du skisserer ovenfor, og til dette formålet føler jeg at 24" kan bli litt snaut til tider og ville nok ha kjøpt en 27" skjerm hvis jeg skulle ha handlet i dag.

2) Skjermkort

Skjermkort er lette å koble til ved et senere tidspunkt og du trenger ikke et skjermkort for de oppgavene du skisserer (med forbehold om spilling da dette kommer an på hvilke spill det er snakk om).

Hvis du spiller sporadisk ville jeg nok ikke ha brukt så mye penger på et skjermkort. Til 2000,- (og lavere) får du gode skjermkort som kjører alt av spill på markedet i dag.

3) SSD

SSD'en du har funnet er en god SSD. Hvorvidt du trenger 256GB SSD eller om 128GB vil holde kan i grunn kun du svare på. Tanken blir å kun ha operativsystem og programmer på SSD'en mens alt annet lagres på HDD'er. Selv med min SSD på 64GB fungerer dette greit.

4) Kabinett

2 gode kabinetter som har støydempende egenskaper er:

Fractal Design Define R4

Corsair Obsidian 550D

Av de to er (i mine øyne) 550D hakket mer gjennomført, men koster 3-400,- mer (prisene er ca. 750,- og 1100,- respektivt med forbehold om feil).

5) Win8

Husk å velg et 64-bit operativsystem for å ha nytte av mer enn (ca) 4 GB minne (RAM).

Dette var det jeg kunne ta tak i denne gang.

-Deluze

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legger inn en handleliste med diverse muligheter og Gamer A10. Absolutt enig med Deluze vedrørende skjermkort, og GTX 660ti og HD 7950 må være sweet-point; de drar det meste på full guffe. Den ferdigbygde jeg har med vil funke helt flott, men det anmerkes at på tester så er Intel raskere enn AMD sine prosessorer (uten at du merker det spesielt i virkeligheten).

Har lagt inn et ferdig oppsett fra Komplett, og en mulig mulig pakke med ram, hovedkort og CPU hvis du skal plukke deler selv.

Kjøleren skifter du til - bare for å bytte den som følger med.

Jeg er ikke ekspert på skjerm så det velger du selv.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg tok meg friheten til å lage et oppsett på dustinhome, som jeg mener vil være optimalt for ditt bruk.

Fokus på lavt støynivå, god ytelse og fantastisk god skjerm med høy oppløsning - som gir deg mye arbeidsflate. Skal du spille noe særlig så kan du alltids justere litt på oppløsning/detaljer. Det er fortsatt satt opp et habilt gamingskjermkort i hd 7850 2gb.

Strømforsyningen er modulær og er av god kvalitet. Du behøver ingen UPS, men en PSU (som dette er :))

Keyboard vet jeg ikke nok om til å komme med anbefaling.

Satt opp en USB Wlan løsning som jeg har har selv tidligere. Har kun god erfaring med den, spesielt i forhold til udugelige interne PCI løsninger. Det funker helt streight til vanlig bruk og selv online gaming.

Lykke til!

post-24279-0-88554100-1360182145_thumb.png

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Hei, god fredag kveld/natt - takk så mye til dere alle tre for deres forslag og innspill!

DELL U2713HM ULTRASHARP 27" WIDE TFT LED BLACK er en skjerm jeg har sett på. Noen som har motforestillinger til at den inngår i mitt oppsett til ca kr 10 - 13 000 - andre forslag? Hovedfokus blir ikke hard core fps-gaming som nevnt, men skulle jeg ta opp litt gaming hvis jeg får anledning til det så fungerer denne skjermen helt greit til det? Og er det slik at det ikke er behov for et dedikert skjermkort for å få brukt oppløsningen til denne skjermen til all bruk - foruten gaming? - tenker i så fall som nevnt å avvente kjøp av skjermkort til jeg får anledning til/ønsker å spille.

Går jeg for denne skjermen så er det ca kr 8701 igjen av et antatt budsjett på kr 13 000 (kanskje sette av 1000-2000 til senere skjermkortkjøp). Hva synes dere, er ca 8000 u/skjerm og skjermkort et greit budsjett på en pc - kostnadseffektive komponenter som samtidig holder ytelsesmessig en stund?

Jeg har sett reviews av kabinettene Fractal Design Define R4 og Corsair Obsidian 550D på nett. Synes dette ser ut som kabinett som passer bra til meg og mine ønsker, design er også innenfor det jeg ønsker å gå for (kabinettet på gamer-maskinen til Komplett blir i drøyeste laget for meg, hehe). Corsair ser selvfølgelig mer forseggjort ut, men er airflow bedre i Fractal og er det kanskje greit å spare de kronene som er i forskjell på prisen? Setter opp Fractal Design Define R4 som kabinett pr nå.

(Hvor bra hadde det ikke vært med en stor skjerm der jeg kunne skrive dette innlegg på ene halvdel av skjerm samtidig som jeg så litt rundt på diverse komponenter og priser i nettet på andre halvdel av skjermen? Sitter nå med bærbar pc med 15 tommer (er det vel) i og med at min 5 år gamle stasjonære pc er ute av funksjon. Så jeg ser frem til å forsøke en 27" skjerm som arbeidsskjerm.)

Prosessor: Jeg tar utgangspunkt i at jeg går for Intel Core i5 3570K for kr 1625.

Hovedkort til ovenfor nevnt prosessor? Hw.no ligger med en anbefaling på Asus P8Z77-V Pro til kr 1369. http://www.hardware....77-v-pro/108767 Overkill til mine behov?

Jeg skal som nevnt ha trådløst nettverk, ser jo at en del av hovedkortene har dette inkl. (bl.a. dette til Asus).

Ønsker et kvalitetshovedkort der jeg har muligheten for å sette inn et bra skjermkort ved en senere anledning, hvis det blir behov det, men at hovedkortet har utganger for tilkobling av skjerm feks den nevnte Dell-skjerm uten dedikerte skjermkort.

Mulighet for overklokking down the road en gang er sikkert ikke dumt for å kunne forlenge levetiden på oppsettet uten mye oppgradering?

Hvilken kjøler burde jeg gå for til CPU? Er den nevnte COOLER MASTER HYPER 212 EVO S et bra valg? Ønsker som nevnt at maskinen skal være stille - og kjøleegenskapene bør selvfølgelig være tilstrekkelige.

Har denne et mer fokus på lavt lydnivå enn den førstnevnte? http://www.dustinhom...6-2011-fm1-am3/

Andre gode forslag?

PSU:

Lydnivå på ANTEC HCG-620M 620W PSU MODULAR, som ble foreslått som strømforsyning?

Er dette nok watt skulle man gå for et rimelig ok skjermkort ved en senere anledning?

Eventuelt andre forslag?

SSD:

Jeg tenker Samsung SSD 840 Pro Series 128GB eller Intel 335 Series SSD 240GB. Kr 990 (inkl frakt) vs 1399 (inkl frakt).

Noen tanker videre rundt oppsettet:

Holder det med 8 GIG minne?

Noen forslag på tastatur og mus til mitt bruk?

Kan jeg bruke et 5 år gammelt optisk drev fra min nåværende stasjonære pc som har tatt kvelden? (Eller, tilnærmet tatt kvelden, den slår seg av ca etter 20 min og deretter er den en statisk buzz-lyd som tyder på å komme fra strømforsyning, jeg må ta ut kontakten fra veggen for å få lyden til å gå vekk).

Når jeg nevnte UPS mente jeg dette: http://en.wikipedia....le_power_supply

http://www.komplett....c.aspx?bn=10456

Det er kanskje ikke nødvendig?

En fin helg videre.

Mvh daphexb

Lenke til kommentar

Da har jeg laget en liste her: http://prisguide.har...o/liste/138471/ *denne er redigert etter publisering

Ser det ok ut?

Stille pc, med bra skjerm, gode kvalitetskomponenter, mulighet for å sette inn feks en sånn her http://prisguide.har...platinum-168093 og mulighet for å overklokke den litt etter hvert som tiden går skulle man få behovet for det?

Nok med 8 GB minne, eller er det greit å ha 16 GB just in case?

Er aller komponenter kompatible?

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Det ser veldig bra ut og alle komponentene er kompatible. Strømforsyningen du har valgt er overkill, men da har du den samtidig i lang tid fremover og åpner for alle mulige oppgraderinger. Du kan til og med sette inn 2x grafikkort etterhvert.

Oppsettet vil være særs stillegående.

De aller færreste har behov for mer enn 8gb minne. Kjøper du 2x 4gb brikker kan du alltids sette inn mer senere om du føler det trengs, feks ved at du skal drive med heavy videoredigering etc.

Vent med grafikkort, ikke lenge til det kommer nye utgaver fra Nvidia og AMD

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Ja, klar over at den strømforsyningen blir litt overkill, men tenkte at jeg da hadde litt å gå på samt at den skal være av god kvalitet og ha lavt støynivå.

Ja, tenkte å avvente skjermkort - jeg spiller ikke noe nå og driver ikke med videoredigering, men hvis jeg tar opp spillinga eller får andre behov så kjører jeg nok på med et rimelig ok skjermkort. Feks det her som har fått god omtale: https://prisguiden.no/produkt/asus-radeon-hd-7970-3gb-matrix-platinum-168093

Eller venter til det kommer nye som fflex sier her.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å smekke på et skjermkort når jeg først er i gang, kan jo forsøke å ta opp gaming igjen etter flere års fravær. Hva anbefaler dere? Ser jo at det er lagt ut info om at AMD's nye skjermkortserie er forsinka, eventuelt nylanseringer fra Nvidia man bør vente på?

Kortet må ha lavt støynivå, slik som resten av oppsettet.

Endret av daphexb
Lenke til kommentar

Når du skriver "kanskje litt spilling" så synes jeg nesten både GTX 670 og HD 7970 blir dyre greier ifht bruket ditt. Skulle du føle for å game litt, så kan du alltids nedjustere oppløsningen noe i spillet, det skalerer fint ned.

Da kan du trygt gå for noe som dette feks (som jeg mener er et fantastisk kjøp om dagen):

http://www.dustinhome.no/product/5010659920/sapphire-radeon-hd7870-ghz-edition-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Lenke til kommentar

Når du skriver "kanskje litt spilling" så synes jeg nesten både GTX 670 og HD 7970 blir dyre greier ifht bruket ditt. Skulle du føle for å game litt, så kan du alltids nedjustere oppløsningen noe i spillet, det skalerer fint ned.

Da kan du trygt gå for noe som dette feks (som jeg mener er et fantastisk kjøp om dagen):

http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

Ja, kan være man blir litt revet med, så du får ha takk for at du kanskje sparer meg noen kroner.

Er dette et støysvakt skjermkort?

Hvor lenge vil et slikt skjermkort vare før man må oppgradere det? Skjønner jo at man bør ha et enda kraftigere skjermkort hvis man vil kjøre spill på max settings. Er skjermkort et område med stor utvikling/høy utskifting av teknologi?

Lenke til kommentar

Det skal være veldig støysvakt. Anbefaler deg å google reviews av det.

Det skjer hele tiden noe på grafikkortfronten, hvor man ofte ser nye generasjoner komme med med bedre ytelse, lavere pris, nye funksjoner og lavere strømforbruk.

Jeg har personlig holdt meg til midrange hele veien og oppgradert typisk hver andre år, og det har funket bra for meg. Nylig kjørte jeg et GTX 460 1gb kort på en HP 30" 2560x1600 oppløsning. Når jeg ville spille så senket jeg oppløsningen til 1920x1200 og hadde ikke innstillingene på maks, men det ga meg fortsatt en knall spillopplevelse.

Med ditt bruk så ville jeg nok prøvd feks HD7870 eller et GTX 660 med en god kjøler, og heller oppgradert om en god stund om du skulle føle behov for noe mer.

Lenke til kommentar

Det skal være veldig støysvakt. Anbefaler deg å google reviews av det.

Det skjer hele tiden noe på grafikkortfronten, hvor man ofte ser nye generasjoner komme med med bedre ytelse, lavere pris, nye funksjoner og lavere strømforbruk.

Jeg har personlig holdt meg til midrange hele veien og oppgradert typisk hver andre år, og det har funket bra for meg. Nylig kjørte jeg et GTX 460 1gb kort på en HP 30" 2560x1600 oppløsning. Når jeg ville spille så senket jeg oppløsningen til 1920x1200 og hadde ikke innstillingene på maks, men det ga meg fortsatt en knall spillopplevelse.

Med ditt bruk så ville jeg nok prøvd feks HD7870 eller et GTX 660 med en god kjøler, og heller oppgradert om en god stund om du skulle føle behov for noe mer.

Jeg er ikke uenig i argumentene, men anbefaler fortsatt HD 7950. Du får i tillegg et par gratis-spill i pakken til en verdi av ihvertfall 5-600,- :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...