Gå til innhold

Norge - EU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På hvilken måte?

Da vil det være fri flyt av melk, brød etc som bøndene produserer. Per dags dato så er det så høye toller for dette at man ikke tjener på å selge norsk jorbruk (med dagens priser) når det er andre varer i hyllene. Videre så blir også bøndene subsidiert (de får penger), under EU så må man senke subsidiene noe som bøndene ikke liker.

Lenke til kommentar

Det er nok mange grunner til det. Jeg har ikke satt meg inn i det, men det jeg ser for meg er følgende:

- pengesluk. Det koster mye å være medlem av EU, og nå som vi ser at Italia, Helles, Spania m/ flere land desperat trenger penger, så vil kostnaden bli enda høyere.

- Import- og eksportregler. At man kan handle fritt på tvers av landegrenser gjør det ugunstig for mange av de norske yrkene som meieriprodukter, kjøttproduksjon og andre produkter vil slite pga høyere lønninger, høyere gebyrer osv som vil gjøre at folk heller vil kjøpe utenlandsk mat.

Mvh Faller

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge ER medlem av EU, de står kun uten noen innflytelse. ;)

Dette er en myte, selv om vi har endel idiotiske EU-regler, har vi fortsatt kun en lav prosent av det totale antallet regler.

Det er mange gode grunner til å være mot EU. En av mine, som ikke er nevnt ennå, er begrenset tillit til store politiske systemer. Jeg tror politikerne i Brussel tenker mer på seg selv og sine rike kompiser, enn på folket i landene sine. Både historien og dagens verden viser at i større land kommer befolkningen dårlig ut, de rike og mektige kommer bra ut. Det ser man også i EU.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fordi at man vil beskytte bøndene.

Nei fordi flertallet av folket i to folkeavstemninger, har sagt nei til medlemskap i EU.

Lenke til kommentar

Nei fordi flertallet av folket i to folkeavstemninger, har sagt nei til medlemskap i EU.

Det er sant, men tenkte nå på hvorfor folket stemte som de gjorde. La oss si at noen spør deg hvorfor vi har oljeindustri, så sier en at [alle eller noen grunner] derfor så har vi en oljeindustri i Norge. Så sier du nei, fordi flertallet av folket ønsker det. Er ikke her premisset ligger, det ligger i hvorfor folket ønsker som det ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vet ikke om du er gammel nok til å huske" svenske suget. Først skulle skulle svenskene si ja og deretter skulle Norge falle som en tinnsoldat. Til tross for den taktikken sa vi nei. Tenk ikke for mye. Det bare forvirrer :roll: .

Lenke til kommentar

Vet ikke om du er gammel nok til å huske" svenske suget. Først skulle skulle svenskene si ja og deretter skulle Norge falle som en tinnsoldat. Til tross for den taktikken sa vi nei. Tenk ikke for mye. Det bare forvirrer :roll: .

Ikke tenk for mye, overlat det til hestene og politikerne, de har større hode ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye penger ville vi anslagvis "tapt" ved å være medlem i EU?

Bøndene med sine subsidier og monopol... De pumper jo inn midlene tilbake i systemet ved at de faktisk lever i norge. Men på den annen side er det et svært lite utvalg av matvarer... Jeg skulle gjerne sett litt mere konkuranse på markedet. Det ville virkelig kommet oss forbrukere til nytte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bøndene med sine subsidier og monopol... De pumper jo inn midlene tilbake i systemet ved at de faktisk lever i norge. Men på den annen side er det et svært lite utvalg av matvarer... Jeg skulle gjerne sett litt mere konkuranse på markedet. Det ville virkelig kommet oss forbrukere til nytte.

EUs landbruksbudsjett (overføringer) er i billion (1000) milliarder klassen. I hvertfall så var det det for noen år tilbake.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å si, men med tanke på at nesten alle landene er nedsunket i gjeld, ville det neppe vært bra for norsk økonomi heller. Vanstyre over tid kan ødelegge det meste. Kanskje vi ville beveget oss mot tilstanden i Tyskland, med lavere lønninger og importoverskudd - altså mindre penger til folk flest, mer til de rikeste.

Det er imidlertid grunn til å tro at det ville ta tid å bygge ned Norges nåværende maktstruktur, slik at et medlemskap ikke ville merkes på dagen, men bli gradvis mer og mer merkbart over tid.

EU overlater mer til de frie markedskreftene, noe som gir høy økonomisk vekst i perioder og straffer seg grundig i økonomiske krisetider. Det er derfor ikke umulig at EU vil gjøre det godt igjen om noen år. Men med dagens system vil mange påstå at nye økonomiske kriser vil komme.

Slik EU håndterte forrige krise, hvor folket i tillegg ble ufrivillig økonomisk ansvarlig for bankenes tap i hasardspill, bidro dessuten til å øke statsgjelden i landene betraktelig, noe som igjen har gått kraftig utover deres velferd. Store nedskjæringer ble gjort for å dekke gjelden, som tidligere var delvis bankenes. Et ord som har blitt brukt om dette er galskap satt i system.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...