Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Depresjon og personlighetsendring

Gjest Slettet+712345

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+712345

Jeg har en venn som tar ganske mye antidepressiva (han sier han tar dobbel dose nå), men jeg vet ikke hva han bruker eller hvor mye da han blir veldig sint når jeg spør om det.

Problemet er at han blir en helt annen person, han har ingen samvittighet for hva han utsetter andre for, helt følelsesløs. Og han har begynt å date jenter (han sier han leter etter noe) for så å dumpe de forholdsvis fort, og dette synes han tydeligvis er helt greit.

Er dette normale bivirkninger ved bruk av antidepressiva?

Eller hva kan være årsaken til at han har totalt forandret personlighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg akkurat noen ekspert på antidepressiva, men den korte tiden jeg gikk på det så ble jeg ganske tom og likegyldig, og det reflektere naturligvis hvordan jeg behandlet andre. Så ja, det er åpenbart at antidepressiva kan forandre en person.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri likt antidepressiva. Har prøvd det flere ganger, men det har aldri hjulpet meg. Det gjør deg som de over skriver følelsesmessig avstumpet. En del mennesker som ikke har hatt selvmordstanker tidligere f.eks kan få derfor få det av antidepressiva.

Personlig mener jeg at det er bedre å jobbe seg gjennom problemene enn å forsøke å dytte dem bort selv om det er uhyre fristende når man er emosjonelt og psykisk utmattet å få ting på avstand.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri likt antidepressiva. Har prøvd det flere ganger, men det har aldri hjulpet meg. Det gjør deg som de over skriver følelsesmessig avstumpet. En del mennesker som ikke har hatt selvmordstanker tidligere f.eks kan få derfor få det av antidepressiva.

Det er som regel derfor man går på dem i utgangspunktet (selvmordstanker, altså).

Det man må huske på når man begynner på slike medisiner er at selvmordsraten går noe opp (jeg vet, skummelt, men sant) nettopp på grunn av at det kan føles ''enklere'' å begå selvmord siden man blir spart for mange av de intense følelsene man kan få når man er deprimert. Derfor er det VELDIG VIKTIG å bli fulgt opp, om det så kun er av fastlegen. Helst psykolog som følger en regelmessig og gjennom hele perioden.

Personlig mener jeg at det er bedre å jobbe seg gjennom problemene enn å forsøke å dytte dem bort selv om det er uhyre fristende når man er emosjonelt og psykisk utmattet å få ting på avstand.

Tja.. Jeg skjønner hva du mener, men uten antidepressiva er jeg helt sikker på at jeg hadde mistet noen av mine aller nærmeste venner. Derfor er jeg for at man burde i det minste vurdere det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man blir ikke avstumpet av antideppresiva - man blir bare "nummen" og blir liggende i et slags følelsesmessig stabilt sideleie. Det må planlagte handlinger til før man kan si at noen er avstumpet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+712345

Hvordan kan jeg hjelpe han på best mulig måte?

Er redd for å "tråkke over" hans grense for privatliv, samtidig som jeg er veldig bekymret og ønsker å hjelpe...

Hilsen trådstarter

Lenke til kommentar

Jeg regner nå med at han har vært i kontakt med lege og psykolog for å få disse, og håper de har sett på grunnene til hans depresjon.

Vet du om han har vært deprimert lenge? For jeg håper for guds skyld han ikke har fått disse med en gang.

Hvis det er en god kompis kan du jo fortelle at du er litt bekymret og begynne smått. Bare husk på at du ikke er psykolog (såvidt jeg forstår).

Vil han ikke fortelle noe, kan du heller ikke tvinge det fram.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...