Gå til innhold

Nikon D5200 vs Canon EOS 650D

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer Canon 650D eller Nikon D5200 som min første speilrefleks. Begge får bra skussmål men det ser ut til at Nikon ligger et lite hestehode foran Canon på bildekvalitet og ergonomi, Canon kanskje litt bedre på levende bilder og brukergrensesnitt.

Noe jeg lurer på er tilgjengelighet på objektiver for Nikon (i bruktmarkedet) samt prisen generelt på objektiver. Nikon D5200 krever ekstern autofokusmotor (i objektivet såkalt AF-S) mens Canon virker mer universelt ift valg av objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer Canon 650D eller Nikon D5200 som min første speilrefleks.

Jeg synes 650D har ganske grei ergonomi i forhold til D5200, men grep osv er i stor grad en smakssak så der gjelder det å prøve selv.

Canon byttet objektivfatning på slutten av 80-tallet (fra FD til EOS) og det betyr at så og si alle objektiv laget etter det kan brukes med full funksjonalitet. Nikon har beholdt samme fatning mye lengere, men hadde lenge AF-motor i kamerahuset (og har det fortsatt på dyrere modeller). I praksis er det nå et veldig bra utvalg av Nikon-linser med innebygd motor så jeg ser ikke mangleden AF-motor i D5200 som noe stort minus for Nikon hvis du ikke har noe helt spesielt i tankene.

Sensoren er et argument for Nikon, men forskjellen slår ut kun på noen typer bilder og er ikke noe jeg ville vektlagt veldig i valg av kamera. Men for all del, er alt annet likt så gir det D5200 en fordel.

Lenke til kommentar

Du har egentlig ramset opp de største forskjellene selv.

Nikon D5200 må ha AF-S objektiv for å ha autofokus. Alle Canon sine objektiv har innebygget fokusmotor.

Hvis du tenker på å kjøpe brukt er det større utvalg av Canon objektiv på bruktmarkedet.

Du skulle vært litt tidligere ute, i begynnelsen av året fikk man Canon EOS 60D for ca 4500kr. 60D har lcd-skjerm på toppen, større søker, bedre batterilevetid og generellt bedre byggekvalitet en 650D og D5200.

Når det gjelder D5200 vs 650D er dette de vesentlige forskjellene synes jeg:

D5200: 24mpx, bedre høy ISO

650D: touchscreen, bedre video autofocus og litt større optisk søker.

Jeg har hatt Canon 60D og Nikon D3200. D3200 har veldig god bildekvalitet og nesten samme sensor som D5200. Jeg gikk tilbake til Canon fordi det var det jeg er vandt til og fordi det ikke fantes ett tilsvarende priset objektiv hos Nikon til Canon EF 70-200mm F4 L USM.

Så det er vel egentlig bare å velge seg ett system for å slå seg til ro med det.

Hva slags bilder tar du?

Lenke til kommentar

Anbefaler og holde i kameraene først, enten liker du grepet eller ikke.

Canon leverer litt bedre høylys og gir litt grønnere/varmere bilder, Nikon litt bedre i skyggepartiene og fargene er litt blåere/kaldere bilder "hvis jeg ikke husker helt feil".

I utgangspunktet er det ikke store forskjeller på disse to kameraene, god-følelsen er viktigst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I denne testen så knuser Nikon D5200 Canon 650D, ikke alle er så glad i testene til DXo. Men testen gir en god pekepinn på sensor ytelsen, og det er den som bestemmer bildekvaliteten.

Kan i tillegg slippe en liten brannfakkel som sikkert får Canon leiren til å hisse seg opp, men i flere år nå så har Canon sakket etter på APS-C sensorene sine.

Men ergonomi og video muligheter kan muligens komme i Canons favør, ikke vet jeg. Ville nå bare dele min mening.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/850%7C0/(brand)/Nikon/(appareil2)/813%7C0/(brand2)/Canon

Lenke til kommentar

I denne testen så knuser Nikon D5200 Canon 650D, ikke alle er så glad i testene til DXo. Men testen gir en god pekepinn på sensor ytelsen, og det er den som bestemmer bildekvaliteten.

Kan i tillegg slippe en liten brannfakkel som sikkert får Canon leiren til å hisse seg opp, men i flere år nå så har Canon sakket etter på APS-C sensorene sine.

http://www.dxomark.c.../(brand2)/Canon

Den fakkelen har sluknet for lang tid siden :p

I dag er Sony/Nikon sin sensor litt bedre, om et par måneder både gruser og skamslår Canon sin nye sensor begge to :)

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmm.. takk for gode innspill..

Jeg heller litt vekk fra Nikon D5200, får litt følelsen av suboptimal løsning mtp fokusmotor etc samt muligheten for å kjøpe linser i 2.håndsmarkedet..

Jeg ser flere anbefaler Canon 60D som en mulighet, kanskje bite det i meg at det har vært en stund på markedet..

Det er første DSLR kanskje jeg er for picky, men vil jo ha en løsning som fungerer på sikt som jeg kan utvikle meg selv og objektivbruk..

Takk for gode innspill vedr D5200! :-)

Lenke til kommentar

Innen Nikon medium-utgaver er det D90 eller D7000 som har innebygget motor.

Når det gjelder 60D så er nok 70D på trappene men nyutviklet sensor, men vil nok bli relativ dyr i begynnelsen, kan være en ide og eventuell kjøpe en 500D eller en brukt 50D og se det an.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm.. takk for gode innspill..

Jeg heller litt vekk fra Nikon D5200, får litt følelsen av suboptimal løsning mtp fokusmotor etc samt muligheten for å kjøpe linser i 2.håndsmarkedet..

Her bør det vel føyes til at de ca 10-15 siste årene har Nikon utelukkende bygget objektiv med innbygget fokusmotor.

Således er fokusmotor i kamerahus ment som kompabilitet bakover for gammelt utstyr.

Slike gamle objektiv ønsker du i allefall ikke å kjøpe, da de som oftest ikke har innebygget prosessor heller, og automatikken i kamera vil mangle informasjon for å jobbe optimalt.

Der er mange gode argument for å kjøpe begge de nevnte modellene. Men problemet med manglende innebygget fokusmotor i D5200 ville du mest trolig aldri bli berørt av uansett.

Lenke til kommentar

Her bør det vel føyes til at de ca 10-15 siste årene har Nikon utelukkende bygget objektiv med innbygget fokusmotor.

Det er nok ikke helt korrekt. Nikon lager fortsatt linser uten fokusmotor og den rimelige og populære 50mm F1.8 kom i versjon med foksumotor (AF-S 50mm f/1.8G) så sent som i 2011. Men at manglende fokusmotor ikke er noe stort poeng kan jeg være enig i. Utvalget med motor er rimelig bra, men for den som jakter på gode bruktkjøp er motor i huset fortsatt et poeng.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Canon 1100D som mitt første DSLR for ett års tid siden. Har oppgradert med bedre objektiver og blits og ymse, og det gir meg fantastiske bilder. Tar bl.a hundrevis av bilder ukentlig av vår lille datter, og får daglig bakoversveis av den fantastiske kvaliteten på bildene. Men jeg savner bl.a bedre autofokus og bedre lavlys-egenskaper. Kameraet kostet meg 3000 kroner, og det var langt under budsjett. Nå sikter jeg på enten 70D eller 7Dmk2 for å få det jeg egentlig har hatt lyst på fra starten. 650D er en krampetrekning med masse fancy funksjoner bygget rundt en utdatert og gammel sensor. Om man er i dette segmentet ville jeg ventet et par måneder og sett hva 70D kommer med og til hvilken pris. Vi står like foran et generasjonsskifte i Canon-leiren, noe som er i seineste laget men svært velkomment likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du vurderer å kjøpe brukte objektiver, kjøp en Nikon med innebygd motor, og du kan bruke alle Nikon autofokus objektiv med full autofokus, i tillegg kan du bruke alt av Nikon objektiv fra 1959 (eller når det var) og fram til i dag med manuell fokus.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke helt korrekt. Nikon lager fortsatt linser uten fokusmotor og den rimelige og populære 50mm F1.8 kom i versjon med foksumotor (AF-S 50mm f/1.8G) så sent som i 2011. Men at manglende fokusmotor ikke er noe stort poeng kan jeg være enig i. Utvalget med motor er rimelig bra, men for den som jakter på gode bruktkjøp er motor i huset fortsatt et poeng.

Det har du helt rett i, og litt upresist sagt av undertegnede.

Alle DX objektivene er av typen AF-S.

Riktig nok kan man også benytte FX (full frame) objektiv, men de blir uforholdsvis tunge for en D5200 og problemstillingen blir, som allerede antydes, av akademisk art.

D3000 og D5000 serien er nok ment for kunder som kjøper kamerahus og 1 zoom-objektiv som står på hele tiden.

Om man har tilstrekkelig interesse og ambisjoner innen foto til å begynne utvidelse av objektiv-samlingen vil nok vedkommende også trolig ønske mer fra kamerahuset, og da er D7000 serien det neste natrurlige trinn.

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i, og litt upresist sagt av undertegnede.

Alle DX objektivene er av typen AF-S.

Riktig nok kan man også benytte FX (full frame) objektiv, men de blir uforholdsvis tunge for en D5200 og problemstillingen blir, som allerede antydes, av akademisk art.

D3000 og D5000 serien er nok ment for kunder som kjøper kamerahus og 1 zoom-objektiv som står på hele tiden.

Om man har tilstrekkelig interesse og ambisjoner innen foto til å begynne utvidelse av objektiv-samlingen vil nok vedkommende også trolig ønske mer fra kamerahuset, og da er D7000 serien det neste natrurlige trinn.

Støtter dette helhjertet. Har hatt D40 og D5000, bra kameraer og bra bildekvalitet, men AF-S linser blir for dyre i lengden. Det er litt bedre på canon (sjekk ebay) men jeg er på vei til sony, på tross av at D7100 og D600 virker helt fantastiske, og jeg har drømt om 14-24 lenge. På canon kan man også slippe unna med f.eks. 1100D og så oppgradere til full frame når man er fornøyd med linsene og blitsene.

Grunnen er litt blandet, men jeg misliker Nikon 1, og bruktlinsene på sony er veldig attraktive.

Lenke til kommentar

Anbefaler og holde i kameraene først, enten liker du grepet eller ikke.

Canon leverer litt bedre høylys og gir litt grønnere/varmere bilder, Nikon litt bedre i skyggepartiene og fargene er litt blåere/kaldere bilder "hvis jeg ikke husker helt feil".

(...)

Støtter det første du skriver der.

Etter det jeg har hørt er det Nikon som har et preg av grønnstikk i bildene.

Canon sine bildefiler er noe varmere som du sier.

Dette er vel noe man ganske greit kan se bort ifra når man kjøper kamera.

Lenke til kommentar

....

Etter det jeg har hørt er det Nikon som har et preg av grønnstikk i bildene.

Canon sine bildefiler er noe varmere som du sier.

Dette er vel noe man ganske greit kan se bort ifra når man kjøper kamera.

Varme/kalde farger styres av hvitbalansen. Hvilket valg hvitbalanse gjør i Automode kan fininnstilles slik at man får fargestikk etter eget ønske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...