Gå til innhold

Guide: Kjøp smart og få mest for pengene


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte 980x prosessoren kort tid etter lansering. I dag er prosessoren utgått men det er likevel en god prosessor siden jeg allerede har den og som jeg har glede av selv om det er kommet en erstatning og snart kommer enda en erstatning i form av Ivy Bridge-E. I tillegg fikk jeg 12% lavere pris selv om det var kort tid etter lansering og 1600 kr for salg av prosessoren jeg byttet ut. Jeg snakker ikke om å hive ut prosessoren fordi det er kommet noe nytt. Jeg snakker om at det er sjanseløst å kjøpte i7 980x etter at i7 3960x er lansert.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte 980x prosessoren kort tid etter lansering. I dag er prosessoren utgått men det er likevel en god prosessor siden jeg allerede har den og som jeg har glede av selv om det er kommet en erstatning og snart kommer enda en erstatning i form av Ivy Bridge-E. I tillegg fikk jeg 12% lavere pris selv om det var kort tid etter lansering og 1600 kr for salg av prosessoren jeg byttet ut. Jeg snakker ikke om å hive ut prosessoren fordi det er kommet noe nytt. Jeg snakker om at det er sjanseløst å kjøpte i7 980x etter at i7 3960x er lansert.

Joda, og jeg er ikke uenig i at dette gjelder for noen produkter. Kanskje spesielt for prosessorer. Men for svært mange andre produktsjangere gjelder det ikke.

 

Jeg forstår at du ikke mener man skal kaste alt gammelt og kjøpe nytt, men når du ordlegger deg med ord som "sjanseløst" og "søppel" når du omtaler det som virker å omfatte alt annet enn nyeste produkter, så virker det samtidig som du tillegger alle eldre produkter liten eller ingen verdi.

 

Mitt motargument er da at om man skal velge mellom to generasjoner av et produkt, så bør man se på om oppgraderingene er verdt prisforskjellen når det tas høyde for bruk og behov. Ofte er det ikke det.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp en fersk biff når du kan få inne en utgått biff gratis i containeren bak butikken.

 

Det jeg vil frem til er at når man først skal kjøpe noe bør man gå for noe som svarer seg i kjøpstidspunktet. Det som svarer seg er det nyeste nye innen 3 måneder etter lansering med forbehold om at man har bruk for egenskapene på kjøpstidspunktet eller innen 33-36 måneder fra kjøpsdato. Å kjøpe siste skrik på måfå eller for skrytefaktor er ikke gunstig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Dårlig eksempel du kom med da..Prisforskjell på 241kr..self. velger du gen5.http://www.prisjakt....%20Touch%2032GBAt alt som er på vei ut er søppel er bare tullball..Så du mener galaxy S3 er søppel om 2-3 måneder siden det kommer en "litt" bedre modell?
Enkelte kjeder solgte noen mindre utgaver av iPod Touch 4. generasjon for 1.299,- Det var likevel et dårlig og kortsiktig kjøp i forhold til å kjøpe 5. generasjon.Jeg kunne tenkt meg en Galaxy SIII, men jeg var for sent ute slik at jeg må vente på nr 4 for at det skal svare seg. Greier meg enn så lenge da jeg allerede har en iPod Touch 5. generasjon 64 GB og WiFi hotspot tethering gjennom en jalla Android-telefon med simkort for mobilt bredbånd slik at jeg kommer på nett med iPod-en på reiser osv.

 

Er du for sent ute? Er de utsolgt? Den var dagens tror jeg;-)

Lenke til kommentar

Ikke kjøp en fersk biff når du kan få inne en utgått biff gratis i containeren bak butikken.

Igjen. Mat er en elendig sammenligning. Jeg ser ferskvaregreia, men ikke poenget.

 

For lenge etter lansering, for nært neste versjon.

Akkurat hva gjelder SIII er jeg faktisk enig. Men det er fordi jeg er langt mer interessert i teknologi enn folk flest. Folk flest vet ikke hva de kjøper og er like glade. Derfor er det heller ikke noe stort poeng å kjøpe siste skrik, annet enn at det koster mer og har en skrytefaktor.

Personlig veier jeg heller pris mot nytte/funksjonalitet/moro/annet (annet kan også være pur geek-faktor).

 

Det jeg vil frem til er at når man først skal kjøpe noe bør man gå for noe som svarer seg i kjøpstidspunktet.

Enig i det.

 

Det som svarer seg er det nyeste nye innen 3 måneder etter lansering med forbehold om at man har bruk for egenskapene på kjøpstidspunktet eller innen 33-36 måneder fra kjøpsdato.

Det kommer helt an på hva man snakker om. På generelt grunnlag er det liten vits å operere med konstanter uansett, da det vil variere voldsomt avhengig av produkt. En mobil holder ikke 5 år (for de fleste), mens et kamera godt kan gjøre det. En pc vil variere i brukstid avhengig av brukeren og bruk. Og det kan skille mange år. For den som krever det ypperste blir det dyrt, mens en med lavere krav kan kjøpe til en brøkdel av prisen og være fornøyd. Og mens supergameren oppgraderer ofte og dyrt, kan "bestemor" bytte pc hvert 5 år for noen skarve tusenlapper og fortsatt få lest VG på nett.

 

Såfremt man ikke får større krav de neste årene er det ikke lønnsomt å kjøpe noe utover de krav man har nå. At det kan være gøy og morsomt for oss teknofolk er en helt annen sak. :)

 

Å kjøpe siste skrik på måfå eller for skrytefaktor er ikke gunstig.

Enig i det og gitt.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp en fersk biff når du kan få inne en utgått biff gratis i containeren bak butikken.Det jeg vil frem til er at når man først skal kjøpe noe bør man gå for noe som svarer seg i kjøpstidspunktet. Det som svarer seg er det nyeste nye innen 3 måneder etter lansering med forbehold om at man har bruk for egenskapene på kjøpstidspunktet eller innen 33-36 måneder fra kjøpsdato. Å kjøpe siste skrik på måfå eller for skrytefaktor er ikke gunstig.

 

Mat har du tydeligvis ikke greie på, for biffen er best når den er på "siste vers" ifølge påstemplet holdbarhetsdato. Det er det som kalles mørning. Men butikken er nødt å enten bruke kjøttet før datoen viser utgått, eller kaste det, selv om maten fremdeles kan være prima kvalitet.

 

Et stort problem med dagens samfunn, er at man kjøper på hype, og kaster gode produkter, inkludert mat. For meg så "skriker" du ut gjennom meningene dine, at du er et stjerneeksempel, som flere peker på nettopp dette. Dog innimellom så motsier du deg selv, som i eksempelet over.

 

Klart du vil ha 1080p på skjermen til den nye telefonen din, når du vet det kommer. Men innrøm nå det som alle vi andre ser, SIII er fremdeles en meget dugelig telefon som vil fungere flott i flere år. Men du vil ikke ha det, fordi du må ha det nyeste. Fair nok, men vær da mann nok til å innrømme det.

 

Samtidig, så er du nok smertelig klar over at du kaster endel kroner ut vinduet for å leve ut "hype-genet" ditt. Igjen, telefonen eller hva du nå kjøper, er dyrest når det lanseres. Poenget er å kjøpe på riktig tid. Ikke så tidlig at du betaler "early adaptor"-tillegget, men heller ikke så seint at varen ikke klarer å yte godt nok for det du skal bruke den til.

 

Dessuten skjønte du ikke hva "Sovehest" faktisk sa, om du leser mellom linjene. Det han sier er at han har kastet bort endel kroner på å kjøpe enheter som skal dekke behovet for lang tid fremover, når han heller kunne kjøpt det som dekket behovet der og da, og for kortere tid fremover, for i det behovet for mer kommer, så er det blitt så billig at han bruke det han hadde spart på en ny enhet.

 

Eksempelvis, kjøper i dag en 4TB harddisk , når en 3TB er halve prisen, og dekker behovet en stund fremover. Når det går fullt på denne, får han kanskje en 6TB for samme prisen som han nå gav for 3TB-enheten. Ergo får han da 9 TB for samme prisen som 4TB-disken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...