karakurs Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Heisann.. Eg la ved en kopi av reknearket for å gjere det litt enklare å forklare. Når du ser på reknearket, så ser du at celle C14 skal summere antal*pris fra tabellen over dersom kategorien er sjokolade. I C14 vil eg den skal hente info utifra verdien i B14. Eg har engelsk office 2012 og har brukt formlar som SUM, IF, INDEX, MATCH. Men formelen eg har komt fram til summerer feil. Formelen tar antal*pris fra den første rada i tabellen som eg ønsker, men istedet for å fortsette nedover og summere desse produkta, ganger den dette produktet med antal TRUE for IF-setninga.. Så, det eg lure på, kva er feil i den formelen (C14)? Har prøvd masse fram og tilbake, og formelen i H17 viser iallefall rett tal, men der spesifiserte eg at den skulle summere for "nidar." Går det an å skrive om formelen i H17 slik at "Table13[nidar] kan byttast ut med noke som avhenger B14? På forhand takk. -karakurs- Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Finner ingen vedlegg. Men antar Kategorier i A1:A12, antall i B1:B12 og stykkpris i C1:C12. Med angitt kategori i B14, formel =SUMPRODUCT((A1:A12=$B$14)*(B1:B12)*(C1:C12)) HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
karakurs Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Finner ingen vedlegg. Men antar Kategorier i A1:A12, antall i B1:B12 og stykkpris i C1:C12. Med angitt kategori i B14, formel =SUMPRODUCT((A1:A12=$B$14)*(B1:B12)*(C1:C12)) HTH. Beste hilsen Harald Eg trudde eg la inn fila, men eg ser jo sjølv at den ikkje ligg her. Går det an å laste den opp no i ettertid? Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Ja, du kan laste den opp på nytt. Dersom det ikke går, forsøk å omdøpe filen fra "filnavn.xlsx" til f.eks "filnavn.txt". Lenke til kommentar
karakurs Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Det høres bra ut. Prøver på nytt eg da.. Book1.xlsx Lenke til kommentar
karakurs Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Finner ingen vedlegg. Men antar Kategorier i A1:A12, antall i B1:B12 og stykkpris i C1:C12. Med angitt kategori i B14, formel =SUMPRODUCT((A1:A12=$B$14)*(B1:B12)*(C1:C12)) HTH. Beste hilsen Harald Harald, Eg prøvde meg på sumproduct, og den gir resultatet eg ønsker. I reknearket mitt vart formelen: =SUMPRODUCT((Table13[Kategori]=$J$46)*(Table13[nidar])*(Table13[pris])), der J46 inneheld kategorien. For å få det til er eg nødt å spesifisere i formelen kva slags kolonne den skal bruke (her Table13[nidar]). Prøvde å bruke CONCATENATE-formelen inne i sumproduct: =SUMPRODUCT((Table13[Kategori]=$J$46)*(CONCATENATE("Table13["&D53&"]"))*(Table13[pris])), der D53 inneheld "nidar", og det gikk ikkje. Det virka som at Excel tolka concatenate som tekst og ikkje som referanse til tabellen. Finst det noke triks i ludo for å få dette til? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Ja prøv INDIRECT istedet. Jeg får ikke prøvd å bake det inn i eksempelet ditt, har en seriøs deadline imorgen Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
karakurs Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Ja prøv INDIRECT istedet. Jeg får ikke prøvd å bake det inn i eksempelet ditt, har en seriøs deadline imorgen Beste hilsen Harald Takk for raskt svar. Eg veit ikkje om eg forstår direkte korleis eg skal bruke indirekte-formelen, men eg skal prøve.. God helg Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Start med å bytte ordet CONCATENATE med ordet INDIRECT i formelen du viste, det skal ikke være langt unna fasit. Lenke til kommentar
karakurs Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Start med å bytte ordet CONCATENATE med ordet INDIRECT i formelen du viste, det skal ikke være langt unna fasit. Ja, det gjorde susen! Takk for hjelpa! Ønsker deg en fin dag vidare.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå