Gå til innhold

[Løst] Avansert summering

karakurs

Anbefalte innlegg

Heisann..

Eg la ved en kopi av reknearket for å gjere det litt enklare å forklare.

Når du ser på reknearket, så ser du at celle C14 skal summere antal*pris fra tabellen over dersom kategorien er sjokolade.

I C14 vil eg den skal hente info utifra verdien i B14. Eg har engelsk office 2012 og har brukt formlar som SUM, IF, INDEX, MATCH. Men formelen eg har komt fram til summerer feil. Formelen tar antal*pris fra den første rada i tabellen som eg ønsker, men istedet for å fortsette nedover og summere desse produkta, ganger den dette produktet med antal TRUE for IF-setninga..

Så, det eg lure på, kva er feil i den formelen (C14)?

Har prøvd masse fram og tilbake, og formelen i H17 viser iallefall rett tal, men der spesifiserte eg at den skulle summere for "nidar." Går det an å skrive om formelen i H17 slik at "Table13[nidar] kan byttast ut med noke som avhenger B14?

På forhand takk.

-karakurs-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finner ingen vedlegg. Men antar Kategorier i A1:A12, antall i B1:B12 og stykkpris i C1:C12. Med angitt kategori i B14, formel =SUMPRODUCT((A1:A12=$B$14)*(B1:B12)*(C1:C12)) HTH. Beste hilsen Harald

Eg trudde eg la inn fila, men eg ser jo sjølv at den ikkje ligg her. Går det an å laste den opp no i ettertid?

Lenke til kommentar

Finner ingen vedlegg. Men antar Kategorier i A1:A12, antall i B1:B12 og stykkpris i C1:C12. Med angitt kategori i B14, formel

=SUMPRODUCT((A1:A12=$B$14)*(B1:B12)*(C1:C12))

HTH. Beste hilsen Harald

Harald,

Eg prøvde meg på sumproduct, og den gir resultatet eg ønsker. I reknearket mitt vart formelen:

=SUMPRODUCT((Table13[Kategori]=$J$46)*(Table13[nidar])*(Table13[pris])), der J46 inneheld kategorien.

For å få det til er eg nødt å spesifisere i formelen kva slags kolonne den skal bruke (her Table13[nidar]). Prøvde å bruke CONCATENATE-formelen inne i sumproduct:

=SUMPRODUCT((Table13[Kategori]=$J$46)*(CONCATENATE("Table13["&D53&"]"))*(Table13[pris])), der D53 inneheld "nidar", og det gikk ikkje. Det virka som at Excel tolka concatenate som tekst og ikkje som referanse til tabellen. Finst det noke triks i ludo for å få dette til?

Lenke til kommentar

Ja prøv INDIRECT istedet. Jeg får ikke prøvd å bake det inn i eksempelet ditt, har en seriøs deadline imorgen :)

Beste hilsen Harald

Takk for raskt svar. Eg veit ikkje om eg forstår direkte korleis eg skal bruke indirekte-formelen, men eg skal prøve.. :)

God helg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...