TeddyTheodor Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Jeg tenker på å kjøpe deler av loftet i sameiet jeg bor i og utvide min eksisterende leillighet med deler av loftet. Loftet brukes i dag kun til lagring i loftsboder og det er noen boder i arealet jeg ønsker å kjøpe av sameiet. Det jeg egentlig lurer på er om jeg trenger: 2/3 flertall i sameiemøte eller fulltallig Styreformannen i sameiet mente jeg trengte fulltallig tilslutning pga omregning av eierbrøk og lignende, men jeg er ikke så sikker. Jeg finner følgende info i eierseksjonsloven: § 30. Flertallskrav og særlige begrensninger i sameiermøtets myndighet Med de unntak som følger av loven eller vedtektene fattes alle beslutninger av sameiermøtet med vanlig flertall av de avgitte stemmer. b) omgjøring av fellesarealer til nye bruksenheter eller utvidelse av eksisterende bruksenheter, Basert på dette føler jeg meg rimelig sikker på at jeg trenger 2/3 flertall for å få tilslutning på ønsket mitt, men så leser jeg dette: Vedtak om salg eller bortfeste av hele eller vesentlige deler av eiendommen, samt vedtak som innebærer vesentlige endringer av sameiets karakter, krever tilslutning fra samtlige sameiere. Hva kan defineres som vesentlige endringer av sameiets karakter og å utvide en eksisterende seksjon med eksisterende fellesareal kan vel ikke defineres som en vesentlig endring? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Det kan nok hende at det blir en juridisk finvurdering ut av dette. Jeg forstår deg dithen at det du ønsker å kjøpe er: - Del av fellesareale på loft - Enkelte boder. Er disse knyttet til andre boliger, eller er de fellesboder som alle kan bruke? Hvis de er fellesboder er de naturligvis fellesareale. Hvis de tilhører andre leiligheter er det vel i utgangspunktet dem du må kjøpe av, og ikke sameiet. Dette kan være problematisk dersom dere har vedtekter som sier f.eks "alle leiligheter har (skal ha) én loftsbod". Dersom du "bare" skal kjøpe fellesareal som beskrevet er jeg enig med deg i at dette nok krever kun 2/3 flertall. Jeg tolker lovteksten slik at dersom du f.eks ønsket å kjøpe fellesvaskeriet slik at dette ble avviklet, eller du ønsket å kjøpe og gjøre om sameiets selskapslokale til butikk, ville dette være et så stort inngrep i sameiets tilbud til den enkelte beboer at det ville kunne være krav om full tilslutning. Lenke til kommentar
TeddyTheodor Skrevet 5. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2013 (endret) Takk for bra svar. Det står ingenting i vedtektene som spesifiserer noe lignende om at "alle f.eks må ha en loftsbod". De bodene jeg ønsker å kjøpe er ikke fellesboder, de disponeres av den enkelte sameier, men er ikke tinglyst på hver seksjon slik jeg forstår det. Tilbakemelding fra styreleder i sameiet var at bodene var fellesareal, at de kun disponeres av den enkelte sameier og at styret/sameiet fordeler boder. Disponerer selv 2 loftsboder (den ene i området jeg ønsker å kjøpe) og trenger å kjøpe arealet der andre sameiere disponerer 2 boder. Så kanskje jeg kan si fra meg ønske til å disponere den ene loftsboden samt eventuelt gi fra meg ønske til å disponere en av mine to kjellerboder til de to som disponerer de loftsbodene jeg er ute etter. Dette slik at jeg ikke skal få stemmene mot meg pga at folk blir redd for å miste en bod hvis de sier ja til kjøp. Så jeg forstår det da slik at jeg da kan kjøpe bodene med 2/3 flertall ved at sameiemøte også tar opp en omdisponering av bodene i tilknytning til et eventuelt kjøp. Samt kjøp av loftsbod som andre disponerer (men som eies av sameiet) kan vel de ikke regnes som "vesentlige endringer av sameiets karakter", eller? Endret 5. februar 2013 av Hobbygitar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Med mindre du kjøper HELE loftet, eller svært store deler av det, kan jeg vanskelig se at det blir det. Dersom et sameie er veldig lite, og en person kjøper såpass mye fellesarealer (eller fra andres seksjoner) at han plutselig får en svært stor andel av arealene kan det hende at det er "vesentlig endring", og eksemplene som er nevnt over er gode. Jeg kan ikke se at å kjøpe en liten andel av loftsbodene kan være noen "vesentlig endring", og skjønner ikke helt hvorfor det skulle kreve mer enn 2/3 ETTER LOVEN. Men har du sjekket vedtektene? 1 Lenke til kommentar
TeddyTheodor Skrevet 5. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2013 Ja, har sjekket vedtektene og finner ingen særskilte bestemmelser som angår planene mine. :-) Da ser det ut til at dette kan gå. Hadde liten tro på at planene ble realisert hvis det var nødvendig med enstemmig vedtak slik styreleder forespeilet meg. Da er neste steg få en uforpliktende stemningsrapport på neste sameiemøte ift hvem som i utgangspunktet stiller seg positiv/negativ til et eventuelt salg. Deretter møte med plan og bygningsetaten (hvis flertallet er positive). Lurer svært på om utbyggingsplanene (blant annet med terrasse og karnapp) er mulig mot bakgård i vernet gård. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå