Gå til innhold

[Løst] W8 med SSD i AHCI: Får ikke koblet til eldre SATA disker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bygget en pc nå som skal fungere som server. Installerte først kun en SSD og satte at denne skulle benytte AHCI. Skal være lurt har jeg hørt... :) . Installerte Windows 8 Pro OEM (64bit) og alt fungerte raskt og fint.

I tillegg til SSD skal jeg koble til flere eldre SATA harddisker i forskjellige størrelser (fra 400GB til 2TB) som skal benyttes i storage pool. Noen av diskene er formaterte og "klare" til å legges i storage pool. Andre disker har data fra gammel server som skal legges i storage poolen.

Jeg koblet først til en av diskene og startet opp pc'en. BIOS'en fant disken, men jeg finner denne ikke i W8 (hverken i utforsker eller Disk Management).

Er det noen i forumet som skjønner hvorfor dette ikke skal gå? Er det fordi SATA er satt opp med AHCI i BIOS? Og kan dette løses med drivere i W8? Det må da være mulig å benytte eldre harddisker selv om vi går over til SSD på systemdisk?

Jeg forsøkte bytte i BIOS til både RAID og IDE, men da ville ikke W8 starte.

Veldig takknemlig om noen har råd rundt dette.

SSD:OCZ Vector Series 256GB SSD

Hovedkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H - Oppgraderte bios til F16.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den "snurre" disken koblet til Intel SATA eller Marvell SATA? Det skal ikke ha noe å si om SATA er satt til AHCI i BIOS, Regner med at du har installert Intel drivere, men Win 8 bør installere disse driverne automatisk, Marvell er noe annet, der må du nok installere drivere tror jeg.

Jeg har jo en SSD som OS disk, pluss 4 Samsung Spinpoint F 500GB disker, ikke noe problem i det hele tatt. Skjer dette uansett hvilken "snurre" disk du prøver?

Du har ikke SSD'en tilkoblet mSATA vel? En liten obs fra Gigabyte:

* The SATA2 5 connector will become unavailable when the mSATA connector is installed with a solid state drive.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hei Chavalito.

Takk for tilbakemelding. mSATA har jeg ikke benyttet.

Både SSD og "snurre" disken er koblet til Intel SATA. SSD på port 0 og "snurrings" på port 1. Begge er vel SATA 3.0. Kanskje det er feilen? Tenkte at SATA 3.0 var bakoverkompatibelt. Jeg har forsøkt 2 forskjellige disker, men begge på port 1.

Kan teste mer i kveld, men kom gjerne med flere forslag :) .

Jeg har ikke installert Intel drivere ennå siden det virket som om SSD'en fungerte bra. Er det i så fall Intel® Rapid Storage Technology du tenker på eller Intel INF?

Lenke til kommentar

SATA3 er bakoverkompatibel, så tviler på det er problemet. Hadde en Intel SSD SATA2 på en SATA3 port uten problemer. Om du skal kjøre RAID, så må du installere Intel RST ja, hvis ikke installer den vanlige Intel INF. Det er alltid en fordel å installere enten RST eller INF med en SSD da det vil øke ytelsen en del.

DU kan også prøve en annen port på Intel brikken, selv om det er en meget liten mulighet for at den porten er kaputt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...